Februargullet2013 Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Havner barnet hos faddere som er par,eller blir det fosterforeldre?
TPK Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Faddere har ingenting med dette å gjøre. Jeg tror de som vil ha barna "melder seg" på en eller annen måte, og så avgjør barnevernet hvem som er best egnet. Blir sikkert fosterhjem i en overgangsperiode.
Februargullet2013 Skrevet 12. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2012 Oki på den måten ja, jeg trodde fadderene tok over foreldreretten hvis mor og far bestemmer at de ønsker at barnet skal vokse opp der,men da tok jeg feil da
nerdybirdy Skrevet 12. desember 2012 #4 Skrevet 12. desember 2012 Ofte er det slik at nær familie tar seg av barnet. Besteforeldre eller tanter/onkler. Tror ikke det er slik at et barn med familie som ønsker å ta vare på barnet blir plassert i fosterhjem før det taes en avgjørelse på hvem som skal ha ansvar for barnet........ Flere jeg kjenner har allerede ytret et ønske om hvem som skal ta barna dersom de begge skulle gå bort, og man kan skrive dette inn i et testamente. Barnevernet må nok godkjenne familien som skal ta barnet for at det skal bli en permanent situasjon.
Snellamedto Skrevet 14. desember 2012 #5 Skrevet 14. desember 2012 Det er ikke barnevernet som tar ansvar for barna, det er nær familie, inkludert faddere. I vår familie har vi alltid valgt faddere ut ifra hvem som er skikket til å eventuelt skulle ta vare på ungene dersom foreldrene går bort. Det er det det er automatikk i ihvertfall, men man kan selvsagt velge annerledes i f.eks testamente.
Februargullet2013 Skrevet 14. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 14. desember 2012 (endret) Tusen takk for svar begge 2:). hvis vi skal dø mens sønnen vår fremdeles er liten ønsker begge at han skal vokse opp hos Broren min og samboeren hans og ha god kontakt med begge familier. Endret 14. desember 2012 av snartmamma2013
LillaGorilla♥♥ Skrevet 14. desember 2012 #7 Skrevet 14. desember 2012 Dette er noe man ikke kan si sikkert før det faktisk skjer, og det er noe som avgjøres av blant annet barnevernet osv. Det er ingenting lovpålagt vedrørende faddere og dette, det var i gamle dager. Nå til dags har faddere ingenting med dette å gjøre- utenom hvis man feks velger faddere i nær familie osv. Men da er det i tilfelle "tilfeldig" om de havner hos dem- altså barnevern/myndigheter avgjør at det er der de har det best-, og har ikke noe med om de er faddere eller ikke å gjøre. Som regel er det, som det sies, nær familie som overtar omsorg etter utredning fra ansvarlige myndigheter. Dette kan være besteforeldre, eldre søsken av barnet, tanter/onkler etc. Men det kan i noen tilfeller også være steforeldre eller nære venner av foreldrene. Man kan skrive noe som heter viljeserklæring, der man oppgir hvem man ønsker skal ta over omsorgen for barna og hvorfor. Dette tas gjerne hensyn til, men det er ingen automatikk i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå