Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Jeg er kristen og ble selv døpt når jeg var liten. Det er viktig for meg at barnet i magen blir døpt. Samboer er ikke kristen og ble heller ikke døpt når han var liten, og han sier at han absoutt ikke vil døpe den lille. Dette er et utrolig sårt tema, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vi har prøvd å snakke om det gang på gang, men blir aldri enig. Noen råd? Anonym poster: 9135a8bb53f536844a2b444fcab4d501
Jettanicole Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Forstår ikke samboeren din helt der. For selv om han ikke er kristen så er det ingen fare å døpe barnet for det. Da har jo også barnet mer frihet til å velge når det blir større og slipper da eventuellet å døpe seg sammen med de andre babyene når det er tenåring.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #3 Skrevet 12. desember 2012 Når det gjelder det å døpe eller ikke, så hadde jeg valgt å høre på den som VIL døpe barnet. Siden det ikke gjør noen skade. OG, hvis barnet vil velge å konfirmere seg, så slipper h*n å døpe seg når h*n er eldre. Anonym poster: 1cb85caf128ca54119ae1bf5c34c7498
Lisjtuppa Skrevet 12. desember 2012 #4 Skrevet 12. desember 2012 Jeg er av den mening at når man er voksen nok til å ta avgjørelser i livet sitt skal barnet selv få bestemme hvilken religion de vil være med i. Jeg mener det er viktig at barn lærer om alle type religioner på godt og vondt slik at de forstår de. Jeg liker ikke denne påtvugne religionen. Ikke ment for å være frekk Hi. Jeg håper du og samboer kommer til en enighet:)
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #5 Skrevet 12. desember 2012 Jeg er kristen og ble selv døpt når jeg var liten. Det er viktig for meg at barnet i magen blir døpt. Samboer er ikke kristen og ble heller ikke døpt når han var liten, og han sier at han absoutt ikke vil døpe den lille. Dette er et utrolig sårt tema, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vi har prøvd å snakke om det gang på gang, men blir aldri enig. Noen råd? Anonym poster: 9135a8bb53f536844a2b444fcab4d501 dette skjedde meg og og min sønn ble ikke døpt, ønsker og døpe han nå selv om han er eldre. føler ikke det er noe problem da vi er et så flerkulturelt land i dag og barnet får velge når det blir 15 år om det vil konfirmeres eller ikke. er ikke noe rett og galt iallefall føler jeg. viktig at dere blir enige iallefall, om dere ikke blir eninge, kanskje dere kan vere enige om og vere uenige? ... Anonym poster: 0aac878469d3c914a5404038364175a8
Gjest 2prinsesser11&12 Skrevet 12. desember 2012 #6 Skrevet 12. desember 2012 Vet ikke helt hva slags råd jeg skal gi deg. Men.. Jeg er kristen men ikke døpt, sambo er ikke kristen men døpt Vi ville døpe ungene våre av flere grunner, bl.a. den samme grunnen som blir nevnt over her, at ungen får velge fritt når det gjelder konfirmasjon. Da jeg skulle konfirmere meg kunne jeg ikke konfirmere meg med vennene mine da jeg ikke var døpt og jeg ville ikke døpe meg som 15-åring (det ble for "flaut"), og jeg ville ikke konfirmere meg humanetisk. Jeg konfirmerte meg likevel i en kirke, men ikke med vennene mine og jeg synes det var veldig synd. Bare prøv igjen å forklar hvorfor så godt som mulig sånn at han kanskje skjønner hvorfor du vil at ungen skal døpes, jeg ville ikke gitt meg. Her var vi heldigvis enige om at de skulle døpes
Gjest peacock Skrevet 12. desember 2012 #7 Skrevet 12. desember 2012 Hvorfor ikke bare døpe barnet når hn er gammel nok til å bestemme selv? Er vel ingen grunn til å melde barnet inn i et trossamfunn hn kanskje ikke vil tilhøre senere likevel?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #8 Skrevet 12. desember 2012 Jeg er av den mening at når man er voksen nok til å ta avgjørelser i livet sitt skal barnet selv få bestemme hvilken religion de vil være med i. Jeg mener det er viktig at barn lærer om alle type religioner på godt og vondt slik at de forstår de. Jeg liker ikke denne påtvugne religionen. Ikke ment for å være frekk Hi. Jeg håper du og samboer kommer til en enighet:) Jeg vil ikke påtvinge h*n noe senere, h*n skal helt klart få velge selv når h*n skal konfirmeres om det skal være kristelig, borgelig eller ingenting. Om h*n blir døpt nå så står h*n jo litt friere til å velge når den tid kommer. Husker selv fra da jeg ble konfirmert om noen som ønsket kristelig konfirmasjon, men valgte borgelig fordi de ikke var døpt (og det var flaut å døpes da). Det er og en tradisjon i familien min at alle døpes, og det er noe jeg vet de kommende besteforeldrene og oldeforeldrene ville sette utrolig stor pris på. Selvfølgelig er ikke det alene grunn nok i seg selv for å døpe ungen. Anonym poster: 9135a8bb53f536844a2b444fcab4d501
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #9 Skrevet 12. desember 2012 Det er lettere å melde seg ut av statskirken, enn å døpe seg når man er tenåring. Og siden du er kristen, så synes jeg samboeren din skal respektere det. Anonym poster: 1cb85caf128ca54119ae1bf5c34c7498
Tro smo konosoro Skrevet 12. desember 2012 #10 Skrevet 12. desember 2012 Døp babyen selv i vasken på badet. Du trenger ikke prest og kirke for å gjøre det. Du tror vel på en stor Gud som er større en bygninger og mennesker?
Gjest 2prinsesser11&12 Skrevet 12. desember 2012 #11 Skrevet 12. desember 2012 Om h*n ikke vil være medlem av kirken lenger når han blir eldre, h*n vil heller være en del av et annet trossamfunn, så er det faktisk så enkelt å bare melde seg ut altså! Det er mange som ikke er døpt som synes det blir for "flaut" å måtte døpe seg når man er blitt tenåring, og da blir det til at man ikke døper seg. Jeg snakker av erfaringer, ikke bare fordi jeg selv ikke er døpt men skulle ønske jeg var det, men fordi jeg har flere i både familien og bekjente som mener akkurat det samme. Det er "bare" 6 år siden jeg konfirmerte meg, og søstern min som konfirmerte seg i år ville ikke døpe seg fordi det ble for "flaut". Det er to år til lillebroren min skal konfirmere seg, og han har allerede sagt nå at det er uaktuelt å døpe seg som 15-åring. Det er lettere å melde seg ut enn å melde seg inn. Og når det har så stor betydning for familien din og deg, HI, så burde faktisk bf respektere det såpass at han lar ungen døpes. Når ungen blir gammel nok til å velge det trossamfunnet h*n vil være medlem av, da velger h*n det da.
DotM Skrevet 12. desember 2012 #12 Skrevet 12. desember 2012 Tenker og at det er lettere å melde seg ut av trossamfunnet enn inn. Hadde en i klassen som ikke konfirmerte seg i det hele tatt, for hun ønsket kristlig, men syns det ble flaut å døpe seg. Så lenge barnet får velge selv hva det vil gjøre ang. konfirmajson ser jeg ikke noe poeng i å ikke døpe. Om det ikke finnes en Gud er jo ingen skade skjedd
Tro smo konosoro Skrevet 12. desember 2012 #13 Skrevet 12. desember 2012 Det overrasker meg at så mange tror at dette handler om det praktiske rundt konfirmasjon. Dåp handler om at barnet skal få Den Hellige Ånd og bli innlemmet i Guds menighet på jorden. Som sagt: døp ungen selv, og når tiden kommer for konfirmasjon vil barnet uansett velge selv. Med en aktiv kristen mor tror eg uansett det ikke vil være sååååå flaut å døpe seg som 15åring hvis kirka krever det. Dette handler om å følge den overbevisning og samvittighet du har som kristen.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #14 Skrevet 12. desember 2012 Ja det er sant, i det store er det jo det som det handler om. Bare håper ikke det blir mange konflikter rundt oppdragelse med tanke på at vi vi har forskjellig religion. Han har jo alltid visst hva jeg tror og motsatt, og det har ikke vært noen problemer frem til nå. Anonym poster: 9135a8bb53f536844a2b444fcab4d501
Elsker livet Skrevet 12. desember 2012 #15 Skrevet 12. desember 2012 Vi har døpt barna våre, vi er selv døpt. Men jeg/vi har mistet litt troa på at barn skal døpes. Vi har kommet frem til at voksendåp er det riktige, tror vi. Hva med en velsignelse av barnet?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #16 Skrevet 12. desember 2012 Vi har døpt barna våre, vi er selv døpt. Men jeg/vi har mistet litt troa på at barn skal døpes. Vi har kommet frem til at voksendåp er det riktige, tror vi. Hva med en velsignelse av barnet? Har aldri vært i en barnevelsignelse før, men ut fra det jeg vet så høres det ut som om det kunne passe fint for oss. Skal ta det opp med samboer senere. Vet ikke så mye om det praktiske rundt det, får man gjor det i Den norske kirke? Er det i så fall bare å ta kontakt med kirken? Anonym poster: 9135a8bb53f536844a2b444fcab4d501
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå