Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #26 Skrevet 13. desember 2012 Det går ikke an å adoptere bort et barn i Norge uten foreldrenes samtykke... Det vet jeg litt om da mine fosterforeldre ville adoptere meg men biologisk mor sa nei. Så måtte vente til jeg fylte atten... Hverken Barnevernet eller andre kan bestemme dette uten foreldrenes samtykke.. Dette stemmer ikke helt. Det var slik før, men det har kommet en del retningslinjer som gir noe større anledning til å gjennomføre adopsjon av fosterbarn. Det er fremdeles ikke gjort i en fei, men kan altså gjennomføres mot foreldres vilje. Men det er helt, helt usannsynlig at det har skjedd dersom mor både ønsker samvær og er i stand til å gjennomføre gode samvær med barnet. Anonym poster: e3e7853ce9805fa32060d4e8e454043e Kan det gjøres på et år? Det kan jo hende venninnen min er såpass god at hun innser selv at hun ikke klarer å være den beste moren, men det skremmer meg litt, for det blir nesten en falitterklæring på en måte... Anonym poster: 7988a597b1b47080045f91ff90424eb9
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #27 Skrevet 13. desember 2012 Selv om barnevernet kan ta barnet bort fra moren kan de ikke barnet bli adoptert av noen andre uten at barnets foreldre har skrevet under på papirene. Anonym poster: 9ca8e51c1b284bc07deebf5bcb32f5dc Kan bare faren ha samtykket, mens venninnen min var på avrusning? Anonym poster: 7988a597b1b47080045f91ff90424eb9 Nei. Her er det ting din veninne ikke vil si. Har datteren blitt adoptert av bestemoren så har det vært gode grunner for det. Kan være at barnet har det best med en trygg omsorgsperson og å få være igjenn i et stabilt miljø. For alt man vet kan der være en stor tilbakefalls risiko hos din veninne som hun ikke liker å snakke om. Bestmoren legger jo tilrette for samvær mellom moren og barnet så det kan jo være denne løsningen er til det beste for alle parter uansett. Denne adopsjonen har NEPPE foregått uten din veninnes viten og godtykke. Samme om hun har skikket seg og det går bra for henne kan ansvaret for et barn være nok til at ting vippes av pinnen igjenn. Fortsett å vær stolt av veninnen din for at hun klarer seg så godt og er rusfri, fortsett å støtte henne å være hennes venn. Den beste hjelpen en fd narkoman kan få er innpass i et vennemiljø hvor man ikke driver med rus. Ellers skal du vite at narkomaner er mestere til å pynte på fasaden og lyve om hvordan tilstanden er. Takk for godt svar, og ja, jeg fortsetter å være stolt av henne og venter med åpne armer Det er viktig for meg at hun kommer seg bort fra det dårlige miljøet, men på samme tid føles det så håpløst. Når vi har gjort avtaler i det siste så hører jeg ikke noe fra henne, eller hun avlyser med rare unnskyldninger, så jeg frykter det verste dessverre. Anonym poster: 7988a597b1b47080045f91ff90424eb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå