Gå til innhold

Har ikke amerikanere barna i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer etter å ha sett diverse tv.programmer der mødrene er hjemme med et nyfødt barn OG de andre barna, som i teorien kunne vært i barnehagen. Det ser jo noe slitsomt ut med baby og de andre barna hjemme hver dag mens mannen jobber lange dager...kanskje det er hjemmeværende mødre som generelt ikke jobber?

Anonym poster: 400fb949ef8819167e88380568753e2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel som i England?

Fryktelig dyrt med barnehage så de fleste er hjemme til barna begynner på skole i 4-5 års alderen?

Mente jeg leste et sted at full plass i barnehage i England kostet over 8000 kr i måneden, så derfor velger de fleste mødre å ta en pause fra arbeidslivet frem til de begynner på skolen. Regner med det er mye av det samme i USA? De begynner jo mye tidligere på skolen der enn her..

Anonym poster: ef6d3e25b963ef31ee421a91dd850c42

Skrevet

De jeg kjenner i England tjener mer på å gå hjemme med barnet enn å jobbe, spesielt om de "bare" har f.eks butikkjobb eller andre dårlig betalte yrker. Nå er generellt lønna i England lav, og selv om mat er billig så koster barnehage mye ja.

Anonym poster: b88d027c6ad5dc22fffb9fb765d90989

Skrevet

I de fleste andre land er barnehage dyrt. Det er for de som har toppjobber, andre tjener ikke nok til å betale for plass. Vi har bodd en stund i Australia, og der betaler en gjerne 600 kroner per dag, per barn.. 1200 per dag dersom det er to barn,,

Når gjennomsnitts lønna er laver enn i Norge så sier det seg selv at mamma blir hjemme til barna begynner på skolen.

Kanskje det er lignende tilstander i Amerika?

Skrevet

Måtte bare google litt nå og fant at barnehageavgiften på The Norwegian school i London er 11130 £ i året pr barn, blir ikke det borti 9000 kr i måneden? Sykt!

Skrevet

De fleste er hjemme med barna ja, alle ser det nok ikke som slitsomt å ha barn hjemme, hadde synes det hadde vært fantastisk jeg! Slik som det var i Norge før. Man bør vel kanskje ikke få flere barn enn det man orker å ha hjemme...?

Anonym poster: e4d018b17bdde51df378a0c39e5cd2d5

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Der venninna mi bodde kosta en plass 10.000 i mnd. Da har man ikke unger i bhg om man tjener normalt og har mer enn en unge :P

Gjest ________
Skrevet

Skal ikke lengere klage på å betale 2500 og få skattefradrag itilegg til å motta 970 i trygd :) vi har det godt her i Norge

Skrevet

Som de andre sier, er det fryktelig dyrt med bhg i USA, Storbritannia og Australia, feks. Så det er for dem med mye penger.

For dem som må ha barnepass er det mer vanlig at en i nær familie eller vennekrets passer barna for en (lik en dagmamma), og endel rikinger har jo nannies også.

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Ja, folk klager over at alt er så dyrt her, men vi skal søren meg prise oss lykkelig over at vi har det så godt som vi har det :)

Skrevet

Skal ikke lengere klage på å betale 2500 og få skattefradrag itilegg til å motta 970 i trygd :) vi har det godt her i Norge

Men, i Norge har det jo nesten blitt motsatt. Jeg vet om mange, inkl meg selv, som kunne tenkt seg å være hjemme, men det går jo ikke pga alt er for dyrt. Sier jo sitt når maten i norge er 64% dyrere enn gjennomsnittet i EU. Vi tjener IKKE 64% mer, for å si det sånn...

Anonym poster: e4d018b17bdde51df378a0c39e5cd2d5

Skrevet

Jeg er hjemme med en liten baby + tvillinger på snart tre. Regner med å bli hjemme ihvertfall dette året og et til. Barnehageplass til tre og sfo til to blir ganske mye pr mnd. Det lille jeg da ville ha tjent på å jobbe framfor å være hjemme, ofrer vi gjerne for at hverdagen skal bli litt roligere. Vi klarer opp fint på det gubben tjener.

Anonym poster: c129a3413cf7b5c4f445fe335ab954c3

Skrevet

De jeg kjenner i USA har barnet i "day care", jeg tror det er ganske vanlig der borte. Det er vel omtrent det samme som en barnehage, men man "setter bort" barnet veldig tidlig, siden man har kort permisjon i USA (avhengig av bedriften man jobber hos, men som regel er den veldig kort).

De jeg kjenner er akademikere, og det har aldri vært noe spørsmål hos dem om å være hjemme med barna, så vidt jeg vet. Men de dere snakker om over, er vel kanskje ikke typiske karrierekvinner, kanskje det er derfor de heller blir hjemme med barna.

Skrevet

Lurer på hva som egentlig er forskjellen på day care, nursury school og pree school?

Skrevet

Lurer på hva som egentlig er forskjellen på day care, nursury school og pree school?

Vet bare at pre school er der de lærer mer enn daycare. Gjerne lærer de andre språk osv. Litt skoleaktig. Daycare er mer lek og barnepass rett å slett.

Anonym poster: a9e5dea9d5621137270ba66fde8f6d84

Skrevet

Som de andre sier, er det fryktelig dyrt med bhg i USA, Storbritannia og Australia, feks. Så det er for dem med mye penger.

For dem som må ha barnepass er det mer vanlig at en i nær familie eller vennekrets passer barna for en (lik en dagmamma), og endel rikinger har jo nannies også.

Jeg bor i Australia og alle jeg kjenner har barna i barnehage, men nesten ingen 100 prosent. Det er nemlig altfor dyrt. De går 2-3 dager i uken, og enten jobber en av foreldrene deltid (veldig vanlig) og/eller så får de mye hjelp fra besteforeldre. Der det ene barnet mitt går nå koster det 750 kr om dagen... Det er altfor lite bhg plasser her og kommer nok til å forandre seg mye fremover i retning det som har skjedd i Norge siden 2007.

Anonym poster: c81b481d81611a7895c90e39ebd0df26

Skrevet

Meg i Australia igjen her. Begrepene variere nok mellom ulike land og jeg kan bare svare for Aus.

Preschool er fra 3-5 år og underforståt forbereder man de på at de snart skal begynne på skolen. Som en norsk barnehage, bortsett fra at de ikke er livredd for at barnet skal lære noe i den styrte aktivitetstiden (min erfaring fra en bhg i Norge). De oppmuntrer til å lære bokstaver og tall, holde blyanten riktig, ta vare på seg selv og tingene sine etc. Hovedfokus er på det sosiale og utvikling av vennskap.

Day Care er barnehage, som vi kjenner det. Daycare centres har vanligvis en preschool gruppe med 3-5-åringer.

Her kaller de gruppen med de yngste barna (under 1) for "nursery", 1-3 er "toddlers".

Dette er i NSW, har skjønt at systemet kan variere litt fra stat til stat.

Skrevet

Meg i Australia igjen her. Begrepene variere nok mellom ulike land og jeg kan bare svare for Aus.

Preschool er fra 3-5 år og underforståt forbereder man de på at de snart skal begynne på skolen. Som en norsk barnehage, bortsett fra at de ikke er livredd for at barnet skal lære noe i den styrte aktivitetstiden (min erfaring fra en bhg i Norge). De oppmuntrer til å lære bokstaver og tall, holde blyanten riktig, ta vare på seg selv og tingene sine etc. Hovedfokus er på det sosiale og utvikling av vennskap.

Day Care er barnehage, som vi kjenner det. Daycare centres har vanligvis en preschool gruppe med 3-5-åringer.

Her kaller de gruppen med de yngste barna (under 1) for "nursery", 1-3 er "toddlers".

Dette er i NSW, har skjønt at systemet kan variere litt fra stat til stat.

Må bare spørre, hvor i NSW bor du? Jeg bodde 2,5 år i Newcastle, i sin tid. ;)

Skrevet

Her i Sveits koster bhg fra 12 000 kr og oppover per mnd. De fleste kvinnene slutter å jobbe når de får første barn, det sier seg selv at man må tjene veldig mye for at bhg skal lønne seg. Det blir ikke bedre når barna går på skolen, for de blir sendt hjem til lunsj og storefri hver dag!

Mange kvinner med høyere utdannelse venter lenge med å få barn av den grunn, eller forblir barnløs. Mange enebarn også. Arbeidsgiverne diskriminerer dessuten aktivt mot mødre i høyt kvalifiserte stillinger; har en bekjent som fikk beskjed ved 3. gangs intervju at hun var best kvalifisert men ville ikke få jobben fordi hun hadde barn og de kunne bli syk. At far skulle bli hjem med sykt barn var liksom ikke et tema.

Jeg føler at jeg har flyttet til 50-tallet...

Anonym poster: cea8e7b75bf932259215d0ce04bc8757

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...