Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Kjøpte med meg en persille, en timian og en oreganoplante hjem for å ha dem i blomsterpotter på kjøkkenet. Både som pynt og for å bruke i matlagingen. Da jeg kom hjem kjente jeg på jorden og merket at den var bitte litt tørr så jeg gav alle litt vann. Dagen etter var persillen falt helt sammen, noen dager etter gikk det på samme viset med oreganoplanten. Timianplanten derimot ser fortsatt frisk ut. Byttet plantene i går, men i dag var persillen like slapp og ødelagt som den forrige. Hva som skjer? Hvorfor kollapser de? De står i lys, men ikke direkte sollys. Anonym poster: 9527448d102220f5d362503dae086709
mamman til to gutter Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Kanskje de fryser på vei hjem? Hvis det er kaldt der du bor og du bare har dem uinnpakket i handleposen på vei hjem kan det være derfor. Noen urter fryser lettere enn andre, så det kan vel være grunnen til at bare noen fryser. Eller så har jeg merket at de ikke trives i kjøkkenvinduet om vinteren, grunnen til det er nok panelovnen under vinduet...
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #3 Skrevet 12. desember 2012 Kanskje de fryser på vei hjem? Hvis det er kaldt der du bor og du bare har dem uinnpakket i handleposen på vei hjem kan det være derfor. Noen urter fryser lettere enn andre, så det kan vel være grunnen til at bare noen fryser. Eller så har jeg merket at de ikke trives i kjøkkenvinduet om vinteren, grunnen til det er nok panelovnen under vinduet... Ja, det kan være...det var minusgrader ute da vi kjørte hjem fra butikken både sist og nå. Og de stod uinnpakket i en handlepose ja, men det var jo bare snakk om noen få meter til bilen og så 5-10 min med bil. Så da får jeg forsøke å pakke dem inn neste gang da? Anonym poster: 9527448d102220f5d362503dae086709
ROFL Skrevet 12. desember 2012 #4 Skrevet 12. desember 2012 De er ikke laget for å ha lenge på kjøkkenbenken, men for å brukes i mat med det samme. I butikken er de innpakket, slik at de holder seg ferskere, og alle bortsett fra basilikum blir oppbevart på kjølelager. Om du har planer om å ha friske urter i potte, må du dele de i to( de er for tette) og potte om. Det beste resultatet er å kjøpe frø og plante de selv.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #5 Skrevet 12. desember 2012 De er ikke laget for å ha lenge på kjøkkenbenken, men for å brukes i mat med det samme. I butikken er de innpakket, slik at de holder seg ferskere, og alle bortsett fra basilikum blir oppbevart på kjølelager. Om du har planer om å ha friske urter i potte, må du dele de i to( de er for tette) og potte om. Det beste resultatet er å kjøpe frø og plante de selv. Riktig som du sier. De plantene du kjøper i vanlig matbutikk er plantet tett for å få mest mulig, men det gjør at planten ikke lever så lenge. Dersom du ønsker å ha urteplanter på kjøkkenbenken, så må du enten plante selv eller kjøpe fra et hagesenter av den typen som er ment å ha ute. Og planter tåler kulde veldig dårlig. Basilikum kan man nesten ikke kjøpe på vinteren dersom det er minusgrader ute. De kreperer med en gang Anonym poster: 225e9d5d192de941da52bde2a7378ca7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå