Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Jeg tenker på det hver gang jeg må gå i kirken, noe jeg kun gjør hvis det er begravelse. Presten som står der å forherliger døden. Vi må ikke frykte, men klamre oss til gud eller jesus, ta i mot hånden og gå mot lyset. Der alt er så mye bedre. For meg er dette en desperat tanke på å holde fast ved noe som ikke eksisterer for å kunne sørge legal. Gjør du som presten sier, har du ingenting å frykte. Da er døden og livet hellig og trygt. Du kommer til et lyst og herlig sted, mens jeg....jeg havner i helvete fordi jeg ikke hører etter. Jeg deler altså ikke kirkens syn på livet og døden, og jeg går kun i kirken hvis jeg må i en begravelse. Grunnen er at den døde stort sett ikke velger selv om han/hun ønsker en kirkelig eller borgerlig gravferd. Jeg møter ikke opp i bryllup, ikke konfirmasjon og i allefall ikke barnedåp. Barnedåp er jeg totalt i mot, og jeg mener at barn skal få velge selv om de vil stå som medlemmer i et trossamfunn. Et valg de kan gjøre når de er gamle nok til å stå for valget selv. Og før noen begynner å mase om julefeiring, vi feirer ikke jul pga det kristne budskapet som kirken fikk innlemmet i julefeiringen. Vi feirer jol, en hedensk/norrøn tradisjon med røtter langt tilbake, før kristendommen fikk fotfeste i landet. Jeg respekterer at folk har ulik tro, og for meg betyr det ingenting om du er kristen, hindu, muslim eller jøde. Jeg lever under mottoet "Alle mennesker er like mye verdt", men vær så snill, ikke forlang at jeg kommer i barnedåp eller bryllup. Jeg orker ikke denne herlige, fantastiske åpenbaringen gud og jesus er. Amen! Anonym poster: 2caa4cf995ee2f0e7f44190208ecc3a9
Elsker livet Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Jeg respekterer at du ikke vil ta i mot Gud og jeg respekterer også at du ikke vil komme i barnedåp, bryllup eller konfirmasjon. Jeg har også blitt litt motstander av barnedåp, men våre barn er døpt pga. vi var litt usikre hva som var riktig.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #3 Skrevet 12. desember 2012 Det er fint at du har tatt et standpunkt for din egen del. Personlig ville jeg nok ha møtt opp på denne typen sermonier dersom det gjaldt folk i min nære krets for deres skyld. Tilhører ikke kirken selv, men går i barnedåper, bryllup osv og hadde gjort det hvis jeg ble bedt i en sermoni i et annet trosamfunn jeg ikke tilhørte også. Anonym poster: a1a4b2605d9eaf7273cfe6bf097a11a5
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #4 Skrevet 12. desember 2012 Jeg tenker mye av det samme som deg, men jeg går i barnedåp og bryllup. Ikke for å høre på presten, men for å overvære noe som er viktig for noen som er viktige for meg, og som gjerne vil ha meg til stede til tross for at de kjenner til mitt standpunkt. Men enhver må få velge hva som er riktig for seg. Anonym poster: aad8b8cb92c4c1e37a3dd65a01ceaf60
Berta_78 Skrevet 12. desember 2012 #5 Skrevet 12. desember 2012 Utrolig sært! Jeg deler ditt syn på kirken, men det skal jo ikke gå utover dem som mener noe annet enn meg. Når mennesker jeg er glad i inviterer meg til å bevitne de viktigste hendelsene i livene sine, kommer jeg selvfølgelig uavhengig av hvordan de ønsker å feire dem.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #6 Skrevet 12. desember 2012 Det må være noen underlige begravelser du har gått i. I de jeg har vært så har presten snakket om livet til den avdøde. Kan ikke huske noe om noen klamring. For meg handler det like mye om det livet vi lever nå som det etterpå. Det handler om å leve så godt en kan, ha det bra uten å såre andre. Ønsket om en mer rettferdig fordeling av godene her på jorda. Anonym poster: f721130f2934c4461f24d1386ef86c98
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #7 Skrevet 12. desember 2012 Jeg er enig med deg et stykke på vei, men jeg gjør meg ikke til en dommer over andres valg ved å ikke møte opp i bryllup e.l. som jeg blir invitert i. Min mening teller ikke i sånne sammenhenger, men respekten for valgene mine nærmeste tar. Ber de meg derimot være fadder sier jeg nei. De kravene greier jeg ikke etterfølge, men jeg kan være en ressursperson i barnets liv på en annen måte enn å knytte meg til det via religionen. Anonym poster: e5f35bf2860639043251f9da021d6d91
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #8 Skrevet 12. desember 2012 Føler ikke akkurat at jeg forherliger død eller klamrer meg desperat til tanken om et liv etter døden fordi jeg er kristen... Jeg ble ikke kristen fordi jeg var redd for å dø - døden og det som kommer etterpå tenker jeg i det hele svært lite på - men fordi jeg tror på Gud. Enkelt og greit. Tror de færreste kristne vil forkaste livet her på jorden, men samtidig tror vi også at det er så mye mer i vente etterpå. Slik jeg oppfatter det, driver ikke prestene i begravelser med forherligelse av døden, men trekker frem at livet slutter ikke her. Døden er forferdelig trist, men det er (for meg) godt å kjenne at den er ikke slutten. For øvrig har jeg ingen problemer med å godta at andre mener noe annet, og gir uttrykk for det - på samme måte som jeg forventer at andre godtar det jeg står for. Respekt går begge veier. Anonym poster: c45ac8452d21133823a150dbc5869759
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #9 Skrevet 12. desember 2012 Jeg skulle gjerne gått barnedåp, konfirmasjon og bryllup for å feire mine venner og min familie, men det blir ikke aktuelt pga alle talene om gud og himmelen. Men jeg kommer alltid i selskapet etter gudstjenesten da. Heldigvis aksepterer folk det HI Anonym poster: 2caa4cf995ee2f0e7f44190208ecc3a9
Leb76 Skrevet 12. desember 2012 #10 Skrevet 12. desember 2012 Jeg respekterer at du ikke vil ta i mot Gud og jeg respekterer også at du ikke vil komme i barnedåp, bryllup eller konfirmasjon. Jeg har også blitt litt motstander av barnedåp, men våre barn er døpt pga. vi var litt usikre hva som var riktig. Jeg bare spør fordi jeg er nysgjerrig: hvorfor har du blitt motstander av barnedåp? Jeg trodde det var "riktig" måte å gjøre det på når man er kristen.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. desember 2012 #11 Skrevet 12. desember 2012 (endret) Jeg respekterer at du ikke vil ta i mot Gud og jeg respekterer også at du ikke vil komme i barnedåp, bryllup eller konfirmasjon. Jeg har også blitt litt motstander av barnedåp, men våre barn er døpt pga. vi var litt usikre hva som var riktig. Jeg bare spør fordi jeg er nysgjerrig: hvorfor har du blitt motstander av barnedåp? Jeg trodde det var "riktig" måte å gjøre det på når man er kristen. Det har vel med valgfrihet å gjøre. Mange mener at man skal VELGE å bli døpt, at det å tro, det å hengi seg til Gud/Jesus, er noe man må velge å gjøre. Et lite barn kan ikke ta det valget. Forøvrig står det ingenting om barnedåp i bibelen. Dessuten tror mange at barn uansett er velkommen inn i Guds Rike, ref Jesu ord; "La de små barn komme til meg, for Guds Rike hører slike til". Ergo trenger barna ikke døpes for å få komme til Himmelen. (Før trodde man jo at barn som døde uten å bli døpt havnet i Helvete, og de ble også begravet i uvigslet jord..). Endret 12. desember 2012 av Lillejuleeva
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå