Gå til innhold

Umoden 6 åring - hvordan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en veldig umoden 6 åring. Han sliter enormt med sosialt samspill med barn på egen alder, vil helst leke med de som er yngre enn ham.

Hva kan vi foreldre gjør for å hjelpe han til å bli mer moden og få til bedre samspill med barn på hans egen alder?

Noen pedagoger her som kan komme med noen tips?

Anonym poster: 9997cbf0d1277faaaca1212cec1ff527

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det er ikke så lett å pushe på modning. Det ligger jo i begrepet å modnes, egentlig. Men -man kan øve på ting. F.eks er det lurt å spille brettspill, som stigespill eller Ludo. Da øver han seg i å kanskje tape, vente på tur og forholde seg til regler. Les bøker sammen, jobb med finmotoriske ting, som håndarbeid av forskjellige slag. Men ikke for lange økter, gi ham rom til å bevege seg mye og få ut lopper i blodet. Sillesitting blir det mye av for sånne barn. La ham leke med noen på sitt vil, da opplever han mestring. Og modning kommer jo.

Hilsen lærer.

Anonym poster: f03d2a2e913778fc1e166e34e51a3a3c

Skrevet

Ja, jeg vet at modning er noe som kommer "av seg selv", men vi har fått tilbakemeldinger fra skolen om at han sliter i leken med de andre barna.

Han er veldig flink til å vente på tur, stå i kø osv. Han er egentlig veldig flink med lek som omhandler regler og faste rammer. Den frie leken i friminuttene derimot er fryktelig vanskelig. Han havner daglig i situasjoner som ender med hyl og skrik, enten for han eller et av de andre barna. Han er ikke slem, men forstår rett og slett ikke hva eller hvordan de andre barna leker og er derfor ikke "med" i leken. Som regel er det ham det går ut over siden han befinner seg på feil sted til feil tid i leken...

Vi har prøvd å introdusere ham for ting vi tror er populært for barn på den alderen, men han viser særdeles liten interesse for det.

Får litt vondt av ham selv om jeg vet at han er godt likt av de andre barna, men jeg er redd for at han skal få et dårlig stempel dersom dette ikke endres snart.

Skolen og lærerne er klar over problemet og gjør det de kan for å hjelpe. Vi som foreldre vil også gjerne hjelpe han, men jeg vet rett og slett ikke hvordan...

HI

Skrevet

Er det slik at han dårlig tåler korreksjon fra andre, da? At han ikke helt skjønner hva som skjer og reagerer med sinne? Hvordan er han faglig? Språklig? Språk har veldig mye med forståelse og samspill å gjøre.

Hva med å invitere små grupper av barn hjem til dere? En gutt eller to? Så legger du opp til fri lek og litt styrt, så observerer du litt på avstand hva slagsmekanismer som slår inn. Mest sannsynlig går det bedre med færre barn på en gang. Slik kan han trene seg opp. Det er fort gjort å komme skjevt ut i venneflokken, dessverre.

Er han født seint på året? Fortsett med dialog med lærere, oppsøk andre foreldre og knytt bånd. Det vil hjelpe gutten din og. :-)

Læreren igjen. :-)

Skrevet

Jeg har også en 6-åring som sosialt sett er svært umoden. Å arbeide med finmotoriske ting, brettspill o.l er overhodet ikke en løsning, ettersom dette er ting hun er flink til. Hun er utrolig flink til å tegne, strikke o.l, men sliter med å være med barn på samme alder, noe som er et problem siden hun ikke blir en naturlig del av klassemiljøet.

Her har jeg vært nødt til å pushe på lærerne ved å faktisk få dem til å sette henne i lag med en annen i klassen. For eksempel for å utføre enkelte oppgaver sammen o.l. Hun har ikke stort utbytte av å være i grupper, det er nesten som hun mister kontrollen da, og det ender kun med at hun ender opp med å bli sint. Men sammen med en annen i klassen, synes jeg hun har lært mye. Denne andre eleven varierer veldig, noen ganger en og andre ganger en annen. Hun er blitt bedre til å kommunisere, og det tror jeg ikke hadde skjedd hvis ikke det ble arbeidet med fra starten av skoleåret.

En annen ting er at hun har vært redd for å ta del i leken med andre barn, så der har hun også trengt hjelp. Vi har øvd mye på at hun skal spørre selv om å få bli med, i stedet for at hun skal vente på invitasjon.

Anonym poster: f98d40d38d88f42ffc7534ad94e72228

Skrevet

Er det slik at han dårlig tåler korreksjon fra andre, da? At han ikke helt skjønner hva som skjer og reagerer med sinne? Hvordan er han faglig? Språklig? Språk har veldig mye med forståelse og samspill å gjøre.

Hva med å invitere små grupper av barn hjem til dere? En gutt eller to? Så legger du opp til fri lek og litt styrt, så observerer du litt på avstand hva slagsmekanismer som slår inn. Mest sannsynlig går det bedre med færre barn på en gang. Slik kan han trene seg opp. Det er fort gjort å komme skjevt ut i venneflokken, dessverre.

Er han født seint på året? Fortsett med dialog med lærere, oppsøk andre foreldre og knytt bånd. Det vil hjelpe gutten din og. :-)

Læreren igjen. :-)

Han skjønner ikke at andre barn sier nei og vil han skal stoppe.

Han har ikke problemer med å forstå nei dersom det kommer fra en voksen...

Som regel blir han ikke sint, men han kan bli litt sint dersom han får vondt (type noen tråkker ham på tærne).

Han kan fint forså når man snakker med ham om at nei er nei og at man må stoppe når noen sier nei, men han klarer det ikke i leken.

Faglig sett er han veldig flink. Språklig er han også ganske flink, sliter litt med uttale av noen lyder, men alle forsår hva han sier.

Leke i små grupper klarer han fint, spesielt hvis han er inne. Det er den uoversiktlige situasjonen ute i friminuttene som er vanskeligst, barn som løper rundt omkring og mange som mener noe om hva de leker. Da detter han helt ut og gjør "dumme" ting.

Hva slags type lek bør jeg "trene" på for at han skal fungere bedre sammen de andre barna?

HI

Skrevet

Tja, det er vel ikke sammen med deg han trenger trening.. ;-) lekegrupper, organisert barneidrett og sånn er jo sikkert fornuftig. Jeg er ikke noen guru, altså. Men det høres ut som at dette er noe som kommer til å løse seg. Og det at dere er så bevisste på det, er et meget godt tegn.

Skrevet

Synes det høres ut som dere gjør mye riktig jeg, dere kan jo ikke pushe dette for mye heller..

Men kanskje organisert idrett hadde vært en ide, da blir han vant til mange unger i flokk rundt seg og blir kanskje sikrere på det selv i en slik situasjon? Turning, håndball, allidrett e.l. er jo ting som ofte foregår i en stor hall med mange barn, samtidig som det er regler å følge, kanskje dette er en fin tilnærming?

Anonym poster: 6b5e7173a876b1b9b2a0b8504322a1bb

Skrevet

Jeg har også en gutt som sliter med sosial omgang med jevnaldrende, som regel i frilek som i friminutt osv. Han er veldig emosjonell og tar altfor lett til tårer. Han har i tillegg språkvansker, så vi har hatt PPT inne i bildet siden han var 3 år. Sønnen min har egen assistent han da, som hjelper til ivanskelige situasjoner.

Har dårlig med tips egentlig, men vet hvor kjipt det er...

Anonym poster: 0274fc89f68a2be2d203f15621004576

Skrevet

Hei. Jeg er pedagog, men har ikke fått opparbeidet meg erfaring enda :)

Håper dere har spurt om hjelp? Fra PP (pedagogsik psykologi) - tjenesten? Barnet ditt trenger å lære seg spillereglene som gjelder for jevnaldrende, og dette lærer barn best ved hjelp fra en pedagog. Mange barn lærer dette av å være sammen med venner, men for de som står utenfor det sosiale felleskapet kan det være greit å få hjelp fra en pedagog. For eksempel kan pedagogen fremheve positive sider hos ditt barn som smitter over på den aktuelle barnegruppen. Det å lære seg sosiale koder tar gjerne tid, og noen trenger mer hjelp enn andre.

Håper det ordner seg for dere!

Anonym poster: e233dacbd5c7dc2926f4a4f9e734adac

Skrevet

Hvordan er læringen av fag? Er han umoden der også? Vil han helst leke?

Anonym poster: b8dc64164bb7a8e75e511ccf1a7df0bf

Skrevet

Hvordan er læringen av fag? Er han umoden der også? Vil han helst leke?

Anonym poster: b8dc64164bb7a8e75e511ccf1a7df0bf

Læreren hans sier han er flink faglig og liker seg i klasserommet, men at konsentrasjonen ikke alltid varer hele timen (men det er vel ikke unormalt av en gutt på 6 år).

Han deltar i organisert aktivitet nå og det går ganske greit siden det er mange voksne til stede.

Hmm, ikke lett dette her. Har snakket med læreren om å ta kontakt med PPT, men hun mener han fungerer for godt i timene og at han ikke vil få noe hjelp i friminuttene.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...