Gå til innhold

Har så lyst til å studere? Hvordan få det til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 33 år og har to små barn. Lyst til å begynne på sykepleien, men vet ikke hvordan jeg skal få råd til det. HAr samboer, men han har ikke råd til å forsørge oss alle sammen...

Noen tips? Sukk....

Anonym poster: f965b1d944d82894f7bf974edc4b809f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søstra mi tok sykepleien som alenemor. Aner ikke hvordan hun fikk det til, og det var nok hardt, men det gikk :) Du har ikke mulighet til å jobbe ved siden av? Er vel ikke så lett å få tatt utdannelsen på deltid, heller, da tar det jo år og dag. Hmm.. vel.. håper du finner ut av det, lykke til :)

Skrevet

Studielån og deltidsjobb.

Mamma tok den utdanningen da hun var i 30-årene, hun tok ekstravakter på sykehjemmet i helger og noen netter, jobbet i sommerferie, juleferie og påskeferie. Hun hadde noen tøffe år der, med fire barn, studier og jobb, men hun kom seg gjennom og fikk utdannelsen hun ønsket. Står respekt av det altså..

Ble jo noen år da hun var lite tilstede i familien også, men vi barna ble ikke ikke skadet av det, vi lærte at det faktisk er mulig å følge drømmen sin selv om man er voksen og det krever blod, svette og tårer ;)

Anonym poster: 0882e8b7815716ac73c89e18808b1f5e

Skrevet

Tar ikke sykepleie, men studerer deltid over nettet. Er to frivillige samlinger i året. Jobber 80% ved siden av og er mye alene med ungene pga mann med lange dager...

Gøy å studere!

Anonym poster: 5b9dd7ad37d2f4a6e36a6b3b7da5c0a1

Skrevet

redusere utgiftene, ta opp fullt studielån. Avdragsfrihet på lån. Med to barn får du litt ekstra... Jeg leker med tanken jeg også :)

Skrevet

Som alenemor vil jeg anta at det vil være lettere økonomisk med all støtten man får. Vet ikke om det stemmer altså.

Er det 7000,- man får i lån? Det dekker nesten ikke lånet på leiligheten. :( men dette er noe jeg virkelig vil.

Skrevet (endret)

Ja vanlig lån/spiend er rett under 7000, men du kan få litt mer siden du har barn som skal forsørges er ikke så mye mer, men alt hjelper. Så går det ann å ha deltidsarbeid ved siden av. Blir mye arbeid og dere må sikkert stramme inn noen poster i budsjettet, men er det det du virkelig ønsker så får du det til og det er verdt det! :D

http://lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel_barn/Forsorgerstipend/

Endret av DotM
Skrevet

Alt handler om prioriteringer, hvis du virkelig vil, får du det også til. Det er sikkert mulig å ta sykepleien som deltid (over fire år). Du kan søke om fullt lån og stipend (i snitt 8900 i mnd., men det er heller fordelt slik at man får en stor utbetaling i januar og august + ellers rett i underkant av 7000 i mnd). Avdragsfrihet på lånet mens du er student + ekstrajobb ved siden av.

Anonym poster: 36b9c6282d1b70c250609846dc3fb7b1

Skrevet

Jeg tar ikke sykepleie, så kan ikke noe om det. Mulig dere har mye praksis uten lønn som må gjennomføres?

Kan ikke noe om sykepleie, men kanskje du kan ta kontakt med studiesenteret og spørre om hvordan andre gjør det?

Jeg kan si noe om å studere generelt + jobb. Jeg jobber som mellomleder i kommunen og jobber da mer enn normal fulltid(mye forberedelser til møter og en del overtid + helgearbeid). Jeg studerer på BI som deltid på privattiden. Her tar jeg en master i ledelse.

Jeg studerer på deltid, noe som innebærer at det tar flere år før jeg er ferdig og jeg har kun to barn. Forelesninger tar jeg ut som feriedager eller avspasering fra overtid. Siden jeg kun studerer deltid er det ikke forelesninger hver uke.

Eksamensperioder har jeg fått innvilget 3 dagers lesefri uten lønn og eksamensdag med lønn. Dette har kommet gjennom forhandlinger.

Jeg leser hver dag fra kl 21 til 2230. Dette er ikke mye, så jeg har intensive lesedager i helger og ferie når jeg ikke må forberede jobb. Mannen jobber annenhver lørdag, så jeg må fokusere på barna da, men sniker gjerne til meg noen timer om morgenen fa 0700-1100. I den perioden er ungene happy med å sose rundt i pysj før dagen starter helt. Ungene er store. 5 og 8 år.

Lykke til!!! Bare start opp, dette fikser du :-)

Anonym poster: 78547c66b2cc1451ab7a3d63fb007a34

Skrevet

Søk til nav om å få studiet dekt. Det fikk jeg, fikk utbetalt mer enn jeg gjorde da jeg var i arbeid.

Jeg var alenemor og tok sykepleien på fulltid over 3 år. Var heftig, og slitsomt, men den dag i dag er det verdt det. Det fins nok av ordninger som gjør at du kan få det til, selv om det kommer til å bli trangt :)

Anonym poster: 45152b5969ba23edf097da350e6e04e4

Skrevet

Jeg studerer fulltid og jobber en dag i uka ved siden av. Tilsammen blir det ca 13000 i mnd. Det er ikke fett, men det går (har en mann som tjener greit da). Har ofret et par ting (meldt meg ut av treningssenter, kjøper nesten aldri klær, frisør kun 2 ganger i året) men det er bare så verdt det - jeg elsker å studere, og gleder meg til jeg blir ferdig og skal få en ordentlig jobb :)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Nå fikk jeg skikkelig god følelse inne i meg. Kanskje jeg faktisk kan klare dette! :)

Skrevet

Alt handler om prioriteringer! Jeg tenkte en stund at jeg ikke hadde råd til å studere, med barn og rekkehus i Oslo (altså; høye boutgifter). Men det går det altså! Både jeg og mannen studerer nå, vi jobber begge to ved siden av. Blir lite tid til hverandre på hverdagene, men vi har valgt og ha helt fri i helgene, så da har vi hele helgen :)

Anonym poster: 58a6f15cbf925d159c6226791ca7738b

Skrevet

Sykepleierstudiet fins også nettbasert noen steder, men det er beinhardt, hører jeg de sier. Deltidsstydiser med 10-12 ukessamlinger i året fins også, og gir mulighet til å jobbe ved siden av. Alt går bare du vil det..! ;) Og du kan jo alltids begynne, og se hvordan det går..! :) Om det viser seg å bli vanskelig, er det jo ikke verre enn at du setter det på vent til barna er større, og økonomien kanskje bedre. :) Men kjenner mange som tar det på deltid, som klarer det utmerket i tillegg til mann, barn og jobb, selv om det blir knagert innimellom :) Kutter julegaver o.l, folk har forståelse for sånt, så lenge man er ærlig ;)

Skrevet

Du har mulighet til studielån? Det gir en god slump i mnd. Så er det å sette ferier på vent og leve litt mer sparsommeligere enn vanlig.

Har du lyst og giv klarer du det!

Anonym poster: d914eda17865c4be5972b87c29b9d87f

Skrevet

Søk til nav om å få studiet dekt. Det fikk jeg, fikk utbetalt mer enn jeg gjorde da jeg var i arbeid.

Jeg var alenemor og tok sykepleien på fulltid over 3 år. Var heftig, og slitsomt, men den dag i dag er det verdt det. Det fins nok av ordninger som gjør at du kan få det til, selv om det kommer til å bli trangt :)

Anonym poster: 45152b5969ba23edf097da350e6e04e4

Hadde du utdanning fra før?

Jeg vet NAV kan være behjelpelig om man ikke har en utdanning, men er du utdannet så er nåløyet svært lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...