Anonym bruker Skrevet 11. desember 2012 #1 Skrevet 11. desember 2012 Jobber i butikk og ser mange bruker dette. Pga vi ikke tar det vet jeg det. Hvordan fungerer dette? Er det kreditt kort der de få gjeld? Anonym poster: d4d1f018bcc7857071802826fb9c9f0d
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2012 #2 Skrevet 11. desember 2012 Ja, det er kredittkort der man får regning på beløpet i etterkant. Men det begynner ikke å løpe renter på beløpet hvis man betaler ved forfall. Anonym poster: d9ca7eef2cee11947366eda15e8bbca7
MrsMilla Skrevet 11. desember 2012 #3 Skrevet 11. desember 2012 Jepp, det er kredittkort, og man kjøper på lånte penger. Folk kan bruke disse av mange årsaker eksempelvis; - Man har ikke penger nå, men får om noen dager - Dette skal egentlig betales av noen andre, jobben for eksempel, og man ønsker ikke å legge ut selv - Man får økonomiske goder, typisk får rabatter om et bestemt kort brukes - Man ønsker ikke å gå med penger på seg på et vanlig visakort, for om dette stjeles blir man frastjålet med en gang. Om et kredittkort blir frastjålet er det ikke egne penger, og lettere å få erstattet/tilbake penger. - Man har ikke råd, men ønsker å handle allikevel. Noen bare bruker altså disse uten å egentlig ha penger, og vil da få gjeld. Selv bruker jeg mitt når jeg skal handle noe uplanlagt og ikke har satt over fra kontoen min. Har aldri mer enn et par tusen på mitt visakort, og mitt eget lille system i nettbanken. Da er kortet helt gratis, for alt betales før forfall. Dermed ingen renter, og ingen varig gjeld. Kjempefint å ha når man skal kjøpe reiser, da får man jo også forsikring med av mastercard om over halve reisen betales med kortet. Bruker mitt relativt mye, men har også full kontroll og betaler alltid alt sammen slik at den 15 i hver måned står kortet i null. Brukes for å få forsikringer, økonomiske goder og fordi jeg er litt paranoid på å ha et visakort med penger på med meg.
Gjest jule-Juliea Skrevet 11. desember 2012 #4 Skrevet 11. desember 2012 Har man orden i økonomien og selvdispilin er kreditt kort lurt på mange områder for eksempel ved ferier eller reisebestilling. God forsikring på slike kort gjerne. Men å bruke det til shopping når det egentlig er tomt for penger er jo veldig dumt da.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2012 #5 Skrevet 11. desember 2012 Kan jo være det er fordeler, men å bruke det å få gjeld virker ikke lurt. HI Anonym poster: d4d1f018bcc7857071802826fb9c9f0d
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2012 #6 Skrevet 11. desember 2012 Kan jo være det er fordeler, men å bruke det å få gjeld virker ikke lurt. HI Anonym poster: d4d1f018bcc7857071802826fb9c9f0d det er bare å huske å betake før forfallsdato Anonym poster: 01eaa505cd867b3d0f31822a6a3fa713
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #7 Skrevet 12. desember 2012 Jeg bruker MasterCard til det meste. I og med at jeg betaler alt nesten to måneder etter jeg kjøpte det, helt rentefritt, sparer jeg flere tusen i året dette ved at mine penger står på lånet i mellomtiden. Kredittkort er egentlig helt supert, men er man et surrehue når det kommer til økonomi kan det ende i luksussmell ja... Anonym poster: 7cbb40d634567060a8ebe02a43286235
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. desember 2012 #8 Skrevet 12. desember 2012 Bruker kun master. Har coop master og får 1% kjøpeutbytte på alt i alle butikker, unntatt hos de som er i Coop der får jeg 3%. Jeg bruker det som debetkort. Når lønna kommer så setter jeg inn nesten alle pengene som er til bruk den mnd på kortet. Har så langt ikke betalt 5 øre i rente på det kortet. Og jeg har nå 8000 i året i kjøpeutbytte. Så det er helt fint om man har struktur, men man kan fortsatt ikke bruke mer penger enn man har...
DaTuMa Skrevet 12. desember 2012 #9 Skrevet 12. desember 2012 Jeg bruker kun kredittkort. Syns det er enklere å holde oversikten da. Betaler alltid inn på det når jeg får lønn, så aldri noe renter eller gebyrer. Kredittkort er fint for dem som har orden på pengene :-)
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #10 Skrevet 12. desember 2012 Hvem i all verden er det som ikke vet hva et mastercard er .. Det lurer jeg på. Anonym poster: 9163143846cfbfd0ac955c201bc41e0b
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #11 Skrevet 12. desember 2012 Jeg forstår ikke hva man skal med MasterCard når man ikke er ute å reiser.. Selv har jeg ikke kredittkort og vil heller aldri ha det. Skjønner ikke logikken i å handle med lånte penger når man har penger på lønnskonto. Hvorfor ikke betale med disse pengene med en gang, så er man ferdig med det liksom?!? Man MÅ ha stålkontroll på forbruket hvis man velger å betale med MasterCard isteden, noe som for min del hadde vært masse ekstra hodebry! Husker når jeg jobbet i matbutikk i studietiden, så husker jeg at mange ville betale maten med kredittkort. Når jeg sa at vår bankterminal ikke tok kredittkort var det noen som ble mer eller mindre hysteriske....... Jeg for min del syns det var tragisk at folk ikke hadde penger til mat.... Nei til master Card og all elendighet den kan føre med seg!!!!!! Anonym poster: 164a451323d56cbd33ec33596a148b3c
Elsker livet Skrevet 12. desember 2012 #12 Skrevet 12. desember 2012 Å utsette regninger og ha mest mulig på egen konto lønner seg i det lange løp så lenge man ikke får renteutgifter. Så man har vel heller dårlig økonomisk sans om man føler man må bli ferdig med betalingene. Vi betaler f.eks alltid regninger på forfallsdato, aldri før. Jeg trenger ikke stålkontroll, mastercardet har en limit på 50000 tror jeg, og det bruker jeg aldri i løpet av en måned. Jeg har et coop mastercard som jeg betaler med hver gang jeg handler på en butikk som er medlem av coop. Er det noen som ikke tar mastercard betaler jeg med visakortet mitt. Vi har også et mastercard liggende på hjemmekontoret til å betale med når vi handler på internett. Har man dårlig styring på økonomien, og har en tendens til å leve over evne, bør man kanskje ikke ha et mastercard.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå