Gå til innhold

student, alene, gravid...rettigheter...


Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som kan hjelpe meg??

noen som vet hvordan det fungerer med studentbarnehage og babyer??

utplasering 3 mnd til høsten....

penger??

 

Anonym poster: 30a2f23a0c45ec1893a5462ca43e0b92

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De tar inn ned til 8 mnd og fungerer akkurat som vanlige barnehager. Om du har en inntekt under 150000 ca får du plassen til en tredjedel av prisen ca., Tror det er rundt 700 nå. I vår barnehage får de middag hver dag inkludert i prisen :) søk plass fortest mulig, tildeling skjer etter når man søker, ikke barnets alder. Dette gjelder for Oslo.

Endret av peacock
Skrevet

Og så kan du kanskje få forsørgerstipend om inntekten din er lav nok...

Gjest jule-Juliea
Skrevet

Gratulerer!

Du har også rett på:

Stipend i stedenfor lån fra Lånekassen i 40 uker tror jeg.

Bostøtte, om du har dårlig råd

Overgangsstønad

Engangsstønad

Utvidet barnetrygd

så kan du få billigere barnehageplass, kan ikke så mye om det jeg da.

 

=) Snakk med Nav får en egen kontakt der slik at du slipper bli kasteball i systemet og slik at du kun har en å forholde deg til mtp regler og utbetalinger.

 

Lykke til! Dette går så fint!

Skrevet

Får man overgangsstønad om man var alene når man ble gravid?

 

HI, om du får engangsstønad eller foreldrepenger fra NAV avhenger av om du har jobbet eller ikke.

Gjest jule-Juliea
Skrevet

Får man overgangsstønad om man var alene når man ble gravid?

 

HI, om du får engangsstønad eller foreldrepenger fra NAV avhenger av om du har jobbet eller ikke.

 

Men er hun ikke stundent?

 

Man får overgangsstønad om man blir alene med barn. Altså ikke sammen med pappaen. Om han så stikker dagen før ungen blir født får man fremdeles det. Er man alene med barn får man os. Gradert etter inntekt.

Skrevet

Får man overgangsstønad om man var alene når man ble gravid?

 

HI, om du får engangsstønad eller foreldrepenger fra NAV avhenger av om du har jobbet eller ikke.

 

Men er hun ikke stundent?

 

Man får overgangsstønad om man blir alene med barn. Altså ikke sammen med pappaen. Om han så stikker dagen før ungen blir født får man fremdeles det. Er man alene med barn får man os. Gradert etter inntekt.

 

Aha, viste ikke noe om overgangsstønad jeg... Hehe.

 

Jeg har jobbet deltid ved siden av studiene, så derfor har jeg fått foreldrepenger i tillegg til foreldrestipend fra Lånekassen, bare derfor jeg nevnte det. De fleste jeg kjenner jobber litt ved siden av studiene sine.

Skrevet

Samme situasjon her, og jeg TROOOOR jeg kommer til å sitte igjen med litt i underkant av 20 000 i måneden med alle stønader. Skulle egentlig bare mangle, blir helt alene med et barn, og vil sitte med rundt 8000 i husleie i måneden...

 

Er det noen student-alenemødre her som VET hva man faktisk sitter igjen med? Er liksom ingen som har et orntlig svar på det i nav og lånekassen...

Gjest jule-Juliea
Skrevet

Får man overgangsstønad om man var alene når man ble gravid?

 

HI, om du får engangsstønad eller foreldrepenger fra NAV avhenger av om du har jobbet eller ikke.

 

Men er hun ikke stundent?

 

Man får overgangsstønad om man blir alene med barn. Altså ikke sammen med pappaen. Om han så stikker dagen før ungen blir født får man fremdeles det. Er man alene med barn får man os. Gradert etter inntekt.

 

Aha, viste ikke noe om overgangsstønad jeg... Hehe.

 

Jeg har jobbet deltid ved siden av studiene, så derfor har jeg fått foreldrepenger i tillegg til foreldrestipend fra Lånekassen, bare derfor jeg nevnte det. De fleste jeg kjenner jobber litt ved siden av studiene sine.

 

Du kan fremdeles få OS. Bare gradert etter inntekt. Jeg har ikke kunnet være alene med bar, gå på skole hver dag og jobbe. Da er OS helt fantastisk!

Skrevet

Jeg og mannen fikk barn sammen da vi begge var studenter, vi fikk til sammen omtrent 20 000 kr i mnd, inkl. bostøtte. Ingen jobbet ved siden av studiene, da vårt fokus var på barnet og å gjøre det bra på studiene. Vi klarte oss vedig bra på de pengene, til tross for 8000 kr i mnd. til husleie. Sparte opp en solid egenkapital mens vi begge studerte og kjøpte hus i fjor (jeg er fortsatt student, han har begynt å jobbe nå). Vi fikk engangsstøtnad som vi satt rett på sparekonto - arvet mye utstyr og klær. Velger ofte brukt fremfor nytt - bra for miljøet og lommeboken -+ at det fins mye gammelt som er ekstra sjarmerende også. Vinn, vinn ;)

 

Jeg ville valgt å ta 1 år permisjon fra studiene - du får aldri tiden med liten baby tilbake igjen. Jeg har ikke kjenskap til studentbarnehager, da vår går i vanlig barnehage. Ellers kan jeg godt anbefale tilværelsen som studentmamma - en veldig fleksibel og fin tilværelse. Man kan virkelig få mange gode opplevelser som studentmamma om man har et fornuftig forhold til pengebruk.

 

Lykke til!!!

 

Anonym poster: 4c7ccecce7c92eb20b992acfd7278856

Skrevet

tusen takk for flotte svar...mye hjelp her altså!! hva skulle jeg gjort uten dere?

 

prolemet er...og jeg vet jeg nå vil få pes....er at jeg har barn fra før...og etter brudd med barnefar som var voldelig...så mottok jeg os da....

kan jeg fremdeles få os igjen??? når denne pappan stakk av?? mener det ikke er NOK med følelser og et barn på vei.....WTF???

men i allefall...han gjorde det nå slutt da....er tre mnd på vei om to uker...så noen hastig annen avgjørelse ser jeg ikke på som ideelt heller...

 

Anonym poster: 30a2f23a0c45ec1893a5462ca43e0b92

Skrevet

Nytt barn, ny OS :)

Vil bare ønske deg lykke til med ny baby! :)

Skrevet

takk...tuuuusen takk for hjelpa faktisk!!

det gjør det litt lettere å se fremtiden i møte å vite at man åde får fullført studier og ha mat på bordet til alle sammen...

 

sukk...var ikke sånnher jeg så for meg fremtiden en gang i tiden....

 

Anonym poster: 30a2f23a0c45ec1893a5462ca43e0b92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...