Gå til innhold

Atopisk eksem og ull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at atopisk eksem blir verre med ulltøy?

Tenkte mer på at ull luftet bedre og fikk bort svette og lignende fra huden, men så leser jeg et sted at ullen er for grovfibret i forhold til bomull og vil føre til mer kløe?

Har ikke noe erfaring med dette fra før, så det kan godt hende det er et dumt spørsmål.

Anonym poster: 47d39e3593a709c1c4798af2729b8806

Videoannonse
Annonse
Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Ja, selv om de sier det ikke skal ha noe å si, så gjør det.

Skrevet

Ikke dumt spørsmål :) Og ja, atopisk eksem blir ofte verre hvis man bruker ull. Jeg anbefaler deg å bruke enten rent superundertøy eller tolagsull hvor det innerste laget er superundertøy. Mange anbefaler også tolagsull med bomull innerst, men da kan man like gjerne bruke vanlig (billigere) bomull og så vanlig ull som lag nr2.

Vi har brukt mye ull med superundertøy inni, men det ene barnet mitt får i tillegg til at han har atopisk eksem, varmeutslett, så vi kan ikke bruke det i barnehagen, for da blir han for varm inne og får utslett av det.

Anonym poster: daea15ca45dbf8846159cddeb35b1afc

Skrevet

Lillebror klør av den aller fineste merino ullen som er klørfri også han.

Han bruker kun devold active kid sitt ullundertøy. Det er et slags ullundertøy med sportsundertøy som ikke er ull i inderst. Har ikke satt meg sååå veldig inn i innholdet hehe, men det holder han varm nå som det er så kaldt og det er godt å gå i for han :D

Skrevet

Jeg har også lest om dette. Men her ser jeg ingen forskjell på sommer uten ull og vinter med ull.. spurte legen om dette, hun sa at man måtte prøve seg frem. For noen ble det forverring, men ikke hos alle.

Anonym poster: 3abfac35dfc2beba29a2d85c44f5e769

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Ikke dumt spørsmål :) Og ja, atopisk eksem blir ofte verre hvis man bruker ull. Jeg anbefaler deg å bruke enten rent superundertøy eller tolagsull hvor det innerste laget er superundertøy. Mange anbefaler også tolagsull med bomull innerst, men da kan man like gjerne bruke vanlig (billigere) bomull og så vanlig ull som lag nr2.

Vi har brukt mye ull med superundertøy inni, men det ene barnet mitt får i tillegg til at han har atopisk eksem, varmeutslett, så vi kan ikke bruke det i barnehagen, for da blir han for varm inne og får utslett av det.

Hvor får en kjøpt med superundertøy underst?? Har bare med bomull jeg, men dette hørtes jo bedre ut :)

Skrevet

Det varierer. Vi har en atopiker hvor jeg ikke kan se noen forskjell om hun har ull eller bomull innerst.

Anonym poster: f711a59696758925b0bf6ac37a5ef2eb

Skrevet

Ikke dumt spørsmål smile.png Og ja, atopisk eksem blir ofte verre hvis man bruker ull. Jeg anbefaler deg å bruke enten rent superundertøy eller tolagsull hvor det innerste laget er superundertøy. Mange anbefaler også tolagsull med bomull innerst, men da kan man like gjerne bruke vanlig (billigere) bomull og så vanlig ull som lag nr2.

Hvor får en kjøpt med superundertøy underst?? Har bare med bomull jeg, men dette hørtes jo bedre ut smile.png

I sportsbutikker. Vi har hatt mye fra devoll fordi det er de som har hatt til barn i sportsbutikken her, men i år har jeg også funnet noe fra Vill (tror det er et eget merke g-sport har) og jeg har noe fra HH til meg selv, men det har de ikke hatt til barn her (vet ikke om det finnes heller).

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Ikke dumt spørsmål smile.png Og ja, atopisk eksem blir ofte verre hvis man bruker ull. Jeg anbefaler deg å bruke enten rent superundertøy eller tolagsull hvor det innerste laget er superundertøy. Mange anbefaler også tolagsull med bomull innerst, men da kan man like gjerne bruke vanlig (billigere) bomull og så vanlig ull som lag nr2.

Hvor får en kjøpt med superundertøy underst?? Har bare med bomull jeg, men dette hørtes jo bedre ut smile.png

I sportsbutikker. Vi har hatt mye fra devoll fordi det er de som har hatt til barn i sportsbutikken her, men i år har jeg også funnet noe fra Vill (tror det er et eget merke g-sport har) og jeg har noe fra HH til meg selv, men det har de ikke hatt til barn her (vet ikke om det finnes heller).

Supert! Takk :)

Gjest jule-Juliea
Skrevet

Min blir helt ødelagt av ull innerst. Kun bomull inntil kroppen her Hun får så lett varmeutseltt så det er det eneste som duger innerst.

Skrevet

Jeg har tre med atopisk eksem, og sverger til Devold Active-ulla! Jeg har vært gjennom hele registeret fra Janus til Nøstebarn, Pierre Robert og Joha. Har prøvd flere merker, men kommer ikke på hva de heter.. Kan ikke bruke vanlig ull fra Devold heller, det må være Active!

Jeg har også erfaring fra barnehage og egne barn med at de med atopisk eksem ofte er litt mer varmblodige, og de tåler heller ikke så godt å svette for det fører ofte til mer eksem.

Skrevet

Jenta mi kan heller ikke bruke ull. med devold sitt med superundertøy under går fint. Aktive kid tror jeg det heter. Det transporterer vekk fuktighet sånn at barnet ikke blir klamt.

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Nå be jeg rett og slett hoppende glad for at det finnes!!! Skal rett inn på nett å søke, om ikke rett på sportsbutikken i morgen :)

Skrevet

Ull kan gjøre vondt for barn med atopisk eksem, for mange føles det ut som de har sandpapir på seg når de har ull på kroppen. Selv om vi syns det føles mykt og godt, gjør det ikke det for disse barna. Det samme gjelder tøy som har syntetiske sømmer. Er sytråen syntetisk kan dette gjøre vondt.

Og husk å ikke bruk skyllemiddel, ikke nøytral eller andre perfymefrie merker heller. Skullemiddel legger seg som ett lag på tøyet som igjen gjør at tøyet blir vondt for ungene å ha på seg.

Anonym poster: c50c8557d01c3011a2f171388f529625

Skrevet

Nå lærte jeg masse! Det har bare vært den siste tiden vi har mistenkt at barnet vårt har atopisk eksem. Han hadde noe lignende i fjor vinter, men i sommer var det borte. Nå er det ganske ille, han klør om natta i søvne, og han klør om dagen. Det har vært rundt 20 minusgrader, så vi har kun brukt ull de siste ukene, men da skal jeg virkelig sjekke ut devold active. Synd å akkurat ha kjøpt inn 6-7 sett med ulltøy, men det er ikke snakk om at han skal bruke det om han blir verre av det.

Tusen takk for masse fine råd!

HI

Skrevet

Jeg vil anbefale Livingcrafts sin ull/silke blanding. 30 % silke og 70 % merinoull. Mine har atopisk eksem, og reagerer ikke. Fantastisk ull og føles som den mykeste bomull.

Beibibeibi.no har livingcrafts.

Anonym poster: 24c11c5c31dcac0e91cc65b8a730608d

Skrevet

Takk igjen, da skal jeg bestille :)

HI

Skrevet

har selv atopisk eksem (ja vet de sier man vokser det av seg, men det skjer desverre ikke med alle), da jeg var barn husker jeg ullundertøy klødde veeldig, men etter det ble vanlig med sånt man kan vaske i vaskemaskin har det gårr bra for meg :) Bruker også et sett fra Devold mye, kanskje det er samme serie dere snakker om :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...