Gå til innhold

Alkohol på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er i 20 uke. Har tidligere festrøyket litt og tatt meg et glass vin eller fem i helgene.

Under svangerskapet har jeg ikke rørt noen av delene.

På julaften har jeg tenkt å "unne" meg et glass rødvin og kanskje en sigarett.

Hva synes dere om det? Er jeg egoistisk eller er dette lov?

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg er helt uhørt! Rett og slett forferdelig egoistisk og stygt gjort mot ditt ufødte barn. Du burde helt fint klare deg uten det ene glasset med vin og den ene røyken. Vil du ha deg et glass vin kan du kjøpe alkoholfri vin.

Når du har klart deg så fint uten i halve svangerskapet er jeg helt sikker på at du klarer deg uten denne kvelden også, hvis du vil :)

Skrevet

Synes også det virker veldig unødvending. Et glass vin er kanskje ikke veldig krise, men unngå røyken iallfall.

Skrevet

Vel, siden du spør...så blir det for meg som å servere barna mine et glass rødvin og en sigarett. Alt du putter i deg, går rett i babyen. Så alkohol og røyk i svangerskapet er absolutely no no.

Skrevet

Det ville jeg aldri ha gjort!!! Håper virkelig du lar være for babyen i magen sin skyld. Husk at alkoholen du får i deg går rett i babyen sitt blod, og babyen er jo mye mindre enn deg og tåler derfor myye mindre. Jeg selv elsker rødvin og tar normalt ett glass rødt i ny og ne, men klarer helt fint å la være nå, det hadde jeg ikke hatt samvittighet til altså.

Skrevet

Jeg klarer meg uten Alkehol :). Sønnen min er viktigere :). skal ikke drikke før jeg er ferdig og Amme,men jeg er heller ingen stor fester ;)

Skrevet

Synes du skal stå over...det er tross alt bare en jul det er snakk om. Så viktig er det vel ikke.

Skrevet

Mulig du skriver dette bare for å provosere folk, men mulig du faktisk mener dette også.. Det er fy fy!!

Ville du gitt et barn på to år et glass vin og en sigarett?? Det blir det samme. Barnet får i seg det du tar inn, men alkoholen blir værende i omløp inne i babyen og fostervannet lenge. Blir rystet over at det går an å ha slike holdninger nå i dagens opplyste samfunn. Fysj!!

Skrevet

Hei!

Jeg skjønner at du har lyst til å unne deg noe ekstra godt i jula, og det fortjener du også. Bare ikke alkohol. Visste du at alkohol er mer skadelig enn noe annet rusmiddel for den lille babyen i magen din? Faktisk så er det mer skadelig for den lille om du drikker alkohol enn om du tar heroin. Som regel går det bra, men bare litt alkohol kan faktisk også gi skader som den lille må leve med resten av sitt liv; oppmerksomhetsprobler, høysensitiv for lyder, lukter, berøring, konsentrasjonsproblemer, hyperaktivitet, dårligere kognitive evner osv. I tillegg er det større fare for prematur fødsel, lav fødselsvekt og spontanabort.

klem

Skrevet

Jeg er og gravid i jula og har ikke tenkt å smake på rødvinen engang.

Skrevet

Jeg synes det er galskap og toppen av både egoisme og idioti! Ja, det synes jeg faktisk!

Det er skremmende at noen er så avhengig av noe at de ikke greier seg uten når de faktisk bære på et lite barn.

Beklager, men du spurte, jeg svarte.

Skrevet

Det syns jeg blir veldig egoistisk ja. Blir som noen sier her, å servere vin og røyk til et barn, det gjør man ikke! Man vet ikke hvor mye/lite som skal til, og du vil vel ikke være skyld i å skade babyen din? Du har bare 20 uker igjen, de ukene klarer du lett å holde deg unna både røyk og alkohol! Tenk på babyen din!! Du kan jo kjøpe deg alkoholfri vin også vettu :)

Skrevet

Om du bare har vært en festrøyker og drukket litt i helgene i ny og ne, så skjønner jeg virkelig ikke hva som er problemet! Jeg røykte daglig frem til jeg fant ut at jeg var gravid, da testen viste positivt så slutta jeg tvert! Røykpakken rett i søpla! Jeg skal ikke la mine dårlige uvaner gå utover mine barn! Det er jo bare egoistisk! Og når jeg kan klare å slutte på dagen til tross for at jeg kunne røyke opptil 10-15 om dagen, ja da ser jeg virkelig ikke problemstillinga di... Hva vil den ene røyken og det ene glasset med vin bety for deg kontra å risikere at barnet vil bli utsatt for noe det ikke burde bli utsatt for? Et glass vin frister for meg og, men aldri om jeg vurderer å drikke eller å røyke nå som jeg er gravid. Jeg er 32+5 i dag og tida flyr. Har jeg klart meg så langt så klarer jeg nok de få ukene jeg har igjen + litt til. Å være røykfri er bra, og forhåpentligvis så kommer jeg til å fortsette med å være det.

Nå vet ikke jeg om du mener dette seriøst eller om det er en utrolig dårlig spøk for å kunne provosere,men er du seriøs så ser du at de aller fleste fraråder deg til å verken drikke eller røyke. Og er dette en spøk for deg: Skam deg!

Skrevet

Er du virkelig seriøs? Det hadde virkelig ikke falt meg inn å tenke på det engang!!!

Skrevet

Jeg er ikke hysterisk på sånt, hvis du har veldig lyst på vin, kan du ta deg et halvt glass (men ikke mer). Røyken MÅ du unngå. Det er virkelig ikke bra!! Og hva om du ikke greier å begrense det til den ene røyken?

Det er riktig at alkohol er verre for foster enn enkelte narkotiske stoffer, men da snakker man om alkohol i store mengder.

Jeg røyker ikke. Drikker ikke alkhol i svangerskapene mine, men mye fordi jeg ikke har så lyst på heller.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk faktisk drikker alkohol i svangerskapet i det hele tatt jeg.... Når det er så mange advarsler og forskninger...... Når det kommer til røyken blander jeg meg ikke, for har lært at alle har sine grunner til å ikke kaste den for godt, å di fleste er veldig flinke til og i det minste trappe ned, MEN å ta seg en røyk når man ellers ikke har røyket fast er jo bare idiotisk!! Men så mener jeg jo at alkohol og barn heller ikke hører sammen så jeg er ikke en av di som noen gang har satt meg ned å nytt ett glass eller to hjemme med mindre jeg har hatt barnefri og skal ut....skjønner heller ikke di som kjøper alkohol fritt i svangerskapet fordi di MÅ ha det......?

Skrevet

La meg si det sånn;

Venninnen min fødte en baby med nedsatt nyrefunksjon- noe de ikke visste om før ungen var født.

Hadde hun drukket et halvt glass vin (som tydeligvis flere bagatelliserer), så hadde ungen hennes dødd.

Dette VET man ikke alltid på forhånd, så hvorfor pokker ta sjansen?

Og har du sett disse videoene der man filmer inni livmora mens mor tar seg et drag av en sigarett? Det er ikke noe hyggelig syn, og er rett og slett mishandling!

Skrevet

jeg ville aldri i verden rørt noen av delene, hvorfor i alle dager skal jeg risikere ALT pga noen dråper og nikotin i lungene??

hvis du må ta en av dem så ta en sigarett. Mange røyker hele svagerskapet og det går helt fint.

alkohol er fullstendig fy fy!!!!!

Skrevet

Hehe... Slem du er som skriver slikt på en side med masse hormonelle gravide damer... Skal ikke være helt sikker... Mn tror ikke du er så dum ;)

Skrevet

min mening er at bare kompette idioter drikker når de er gravide, selv "bare" ett glass vin!

Skrevet

jeg ville aldri i verden rørt noen av delene, hvorfor i alle dager skal jeg risikere ALT pga noen dråper og nikotin i lungene??

hvis du må ta en av dem så ta en sigarett. Mange røyker hele svagerskapet og det går helt fint.

alkohol er fullstendig fy fy!!!!!

Nei, det gjør faktisk ikke det. Dette er noe kun røykere forteller seg selv. Alt som finnes av studier om graviditet og røyking viser signifikant større risiko for helseskade, som astma, allergi, eksem, infeksjoner, lav fødselsvekt (som er mye mer alvorlig enn det høres ut som av grunner jeg ikke går inn på her), strukturfeil i hjernen som kan føre til adferdsproblemer av diverse slag, økt forekomst av intrauterin død og dødfødsel, alvorlig lavt blodsukker hos den nyfødte, abstinenser... Skal jeg fortsette?

Skrevet (endret)

Jeg er på ingen måte hysterisk, har drukket vin som gravid, men da før positiv test. Etter positiv test har man ansvar for et annet liv, et liv som er utrolig sårbart for rusmidler. Personlig tror jeg det i de fleste tilfeller går bra med et lite glass vin, men hvorfor ta sjansen. Og hvis du unner deg et glass til jul, blir det ikke lettere å også unne seg et glass på en fest, et bryllup osv? Alkoholen blir ikke mindre skadelig fordi det er julaften. Det finnes så mye annet godt å kose seg med, ting du kan spise/drikke med god samvittighet.

Endret av Bumblebeee
Skrevet

Kos deg med en brus og en sjokolade i stede ;)

Eventuelt en alkoholfri vin, drakk det selv under svangerskapet, og koste meg uansett...

Skrevet

Er du gravid, så er du ikke så dum at du drikker alkohol da. Det kan skade barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...