Gå til innhold

Jeg tror jeg går til verdens beste psykolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er den andre psykologen jeg bruker. Første gang jeg gikk til psykolog ble jeg påtvunget dette i en alder av 14 og alt føltes så unaturlig. Psykologen var "stiv" og "krevde" at kun jeg snakket. Hjalp ingenting med tanke på at jeg bare snakket, og hun satt der og nikket. Snakking var ikke det jeg trengte, hadde noen nære venner jeg fortalte alt til. Alt jeg trengte var råd og endring av tankegang.

Psykologen jeg går til nå har ikke bedt meg om å fortelle mye om fortiden. Han lurer på hvordan jeg har det nå, og spør av og til hvorfor jeg tror det er slik. Han snakker mer enn det jeg gjør, og jeg har fått mange nye tanker etter å ha vært hos han omtrent 8 ganger nå. Det er en psykolog som virkelig backer meg opp, gjør meg sterkere og veileder meg! Han tør å ta i et tak, bruke utradisjonelle metoder og dra meg nesten fysisk opp av gropa jeg har havnet i.

I dag gikk 1/4 av timen til å snakke om Norge som stat, hva Norge prioriterer penger på osv. Det snakket kom vi til fordi jeg kom til timen uten å riktig vite hva jeg skulle si. Har som sagt vært hos han mange ganger nå, og behandlingen har hjulpet mer enn jeg noen gang hadde forestilt meg. Har endret tankegangen drastisk på få måneder og har det mye bedre med meg selv.

Han sa også til meg at han er en ettertraktet psykolog. Han holder foredrag i mange land, får pasienter fra andre siden av landet og jobber med de som trenger det mest. Og jeg forstår hvorfor han er det. På første time hos han knekte han allerede koden jeg ikke selv har klart å se, og han fikk meg til å få en sterk reaksjon på det som har tynget meg lenge. Etter tre - fire timer gjorde jeg noe med situasjonen min. Og nå, etter ca. åtte timer vet jeg ikke riktig hva jeg gjør der, men han sier det kan være greit med oppfølging så jeg ikke faller så lett tilbake. Og dessuten har jeg frikort ut året (sier han).

Legen har lenge ønsket å skrive ut antidepressiva til meg, men jeg har stått på mitt og mine verdier, og sagt at jeg ønsker annen behandling før piller er et alternativ. Så jeg sto på venteliste noen måneder før jeg fikk behandling, og takk gud for det! Terapien har altså vært mye mer effektiv og raskere enn det antidepressiva ville vært. Og den har ingen bivirkninger, jeg føler meg bare styrket etter en time hos psykolog.

Poster innlegget i håp om at andre deprimerte eller mennesker med angst ser at det er håp! Jeg har begge deler i mange år. Slitt voldsomt med depresjon etter at jeg fikk barn, og det tok lang tid før jeg oppsøkte hjelp. Nå er jeg så glad for at jeg gjorde det.

Så søk hjelp! Det hjelper :)

PS: Er IKKE i mot antidepressiva. Mener det kan være bra! Har full forståelse for mennesker som trenger det og som bruker det, og de også som ønsker det framfor terapi. Men jeg ville ikke tatt det før jeg har prøvd noe annet først.

Anonym poster: 5c4b8d8cc5fdc824816973072e5cc1e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går selv til psykolog som driver med kognetiv behandling, er det du får ;) Norge er de første som bruker denne teknikken så mange land er veldig interessert i å lære av de norske fagfolkene. Er superfornøyd med min kognetive behandling :)

Skrevet

Hva heter psykologen din?

Anonym poster: ca8fb3d181090486cb4774a4191dfc8a

Skrevet

Et lite tillegg til hovedinnlegget:

Grunnen til at jeg oppsøkte hjelp nå var at jeg begynte å slite mye med søvnen og var mye engstelig. Pluss at jeg fikk en form for spisevegring, alt (uansett konsistens) stoppet opp når jeg prøvde å svelge det. Fikk en følelse av å kveles av maten og fikk sjelden spist ordentlig. Nå spiser jeg normalt igjen, uten at maten stopper opp. Er mindre engstelig, men klarer fremdeles ikke å sove ordentlig.

Skrevet

Takk Bikkje Bisk for svaret. Det stemmer, husket ikke hvilken behandlingsmåte det er, men når jeg så det ordet så husker jeg det :)

Virkelig bra, alle psykologer burde praktisert slik! Så deilig å slippe å snakke om fortiden i timevis og forklare små ting som egentlig er helt ubetydelige.

Skrevet

Vil du ikke svare på hva han heter? Vil du ikke dele han med andre?

Det er greit om du ikke vil fortelle navnet hans, bare til å si det :)

Skrevet

Vil du ikke svare på hva han heter? Vil du ikke dele han med andre?

Det er greit om du ikke vil fortelle navnet hans, bare til å si det smile.png

Er ikke redd for å dele han :P Ønsker at andre skal få så god behandling som jeg har fått. Men dersom jeg sier navnet kan det avsløre meg. Og jeg vil forbli anonym.

Tror de fleste som praktiserer kognitiv terapi gjør det på omtrent samme måte som han, så prøv å søk opp kognitiv terapi så finner du kanskje nettopp han. Eller andre gode terapeuter :)

Skrevet

Så BRA!! Jeg har samme opplevelse med min psykolog, som også bruker kognitiv terapi. =)

Anonym poster: 8f921861704bf3857d4d80919102b2a7

Skrevet

Jeg har en tilnærmet lik opplevelse for mange år siden. Slet med spiseforstyrrelser i mange år. Ble sendt til forskjellige psykologer og terapeuter uten at noe hjalp. Alle kvernet om fortiden. Kom til en student (eller er vel ikke student, står helt stille hva det heter når de er i praksis...) Må ha vært kognitiv terapi hun holdt på med? Hun dro meg opp og så på nåtid og fremtid. Hun hjalp meg ut av det verste! Hurra for de som ser behovet til pasienten sin :-)

Og så flott at du har fått hjelp som fungerer for deg :-)

Skrevet

Går selv til psykolog som driver med kognetiv behandling, er det du får ;) Norge er de første som bruker denne teknikken så mange land er veldig interessert i å lære av de norske fagfolkene. Er superfornøyd med min kognetive behandling :)

Hvorfor tror du Norge er det første landet som bruker kognitiv terapi? Kognitiv terapi ble utviklet av en amerikansk psykiater.

Anonym poster: 3bea9769bfccc81c029b4466e92949b8

Skrevet

Nei! Jeg tror faktisk jeg har den beste! Medisinfri for første gang på 10 år og friskere enn noen gang :)

Anonym poster: 16bea88fd29d45f38f5a6f6abea45c2b

Skrevet

Hvorfor tror du Norge er det første landet som bruker kognitiv terapi? Kognitiv terapi ble utviklet av en amerikansk psykiater.

Anonym poster: 3bea9769bfccc81c029b4466e92949b8

Det stemmer. Norge var sent ute med å ta i bruk kognitiv terapi.

Anonym poster: 12f9af8eeb013b8f8350701655201d9c

Skrevet

Noen psykologer bruker psykoterapi som stammer fra Freuds tid, det er jo her man snakker og snakker. Det har vel vist seg å ha liten effekt, så en del har gått over til kognitiv atferdsterapi ja :) Så bra at du har funnet noe som fungerer for deg!

Skrevet

Går selv til psykolog som driver med kognetiv behandling, er det du får wink.png Norge er de første som bruker denne teknikken så mange land er veldig interessert i å lære av de norske fagfolkene. Er superfornøyd med min kognetive behandling smile.png

http://www.kognitiv.no/historikk/cms/34

Anonym poster: f44afee1f89735428a5b54cb93995f39

Skrevet

Skal vise dette til mannen. Han er ferdig utdannet psykolog til våren, og er plutselig (etter nesten seks år!) usikker på om han har valgt riktig. Tror det vil hjelpe for han å lese dette :)

Anonym poster: 8a4229fe7fcc5634ddbf061c2450e564

Skrevet

Skal vise dette til mannen. Han er ferdig utdannet psykolog til våren, og er plutselig (etter nesten seks år!) usikker på om han har valgt riktig. Tror det vil hjelpe for han å lese dette :)

Anonym poster: 8a4229fe7fcc5634ddbf061c2450e564

Ja, vis det til han :) Supert om det hjelper, tror landet trenger flere psykologer, det er jo ganske lang ventetid for terapi...

Skrevet

Jeg er veldig for den behandlingen jeg går i - men den er jo rettet nettopp mot kvinner med min diagnose. Dialektisk beteende terapi heter den på svensk.

Her deler de behandlingen inn i 3 faser. De anser at man ikke kan begynne å prate for mye om fortiden og traumebearbeide, för man har fått det mer stabilt rundt seg og lärt seg grunnleggende ferdigheter, fått de riktige redskapene for å takle det.

Jeg har snart ett år i fase en. Lärer å bli mer mindfull og se på hvordan jeg reagerer, tenker og agerer. Fyller i ukekort hver dag (om man har selvskadet, tatt medisiner, hatt selvmordstanker, värt veldig trist, sint, hatt angst osv, samt hvilke ferdigheter man har brukt i forskjellige situasjoner).

Neste blir traumebearbeiding -som jeg ikke ser fram i mot. Men forhåpentligvis er jeg mer klar for det når vi kjörer i gang. Da kanskje jeg har ferdighetene for å takle det.

Min terapeut er også super!

Hun forstår utrolig mye og dömmer ikke.

Og hun er veldig flink på å gjennomskue meg og kan le litt av meg i blandt når det er på sin plass... ;)

Jeg har prövd forskjellige behandlingsformer för og flere psykologer. Prövd masse medisiner og värt innlagt en masse ganger. Selvskadet ganske alvorlig. Men nå föler jeg endelig at jeg har funnet noe som hjelper.

Men töff er det! Jeg jobber beinhardt med meg selv!

Heldigvis har jeg en super samboer som forstår, er uendelig tålmodig og som stötter meg! Elsker han! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...