Anonym bruker Skrevet 11. desember 2012 #1 Skrevet 11. desember 2012 Nå står vi helt fast her.. Har en småspist gutt på 2år som alltid har spist lite. Han er liten i vekt, og har ikke my eå gå. De siste 3mnd har han gått ned i vekt. Vi har et tett samarbeid med hs og barnelege, men det er ikke noe galt emd vårt kosthold eller han. De sier og at det ikke er noe å gjøre, men nå syns jeg det har pågått litt for lenge med musespising, så vi må gjøre noe. (Skal be om time til barnelege, men det kan ta tid, så trenger å gjøre noe imens) Vi gjør alt etter boken, rolige stille måltider, ved bordet. Faste måltider. Vi skrur av lyd. Han får spise selv, og vi gir han litt. Nå er det ekstremt ille. Han spiser ingenting til frokost, bare en liten musebit av skiven og heller ikke noe mer til lunsj (verken hjemme eller i bhg) Han spiser litt mer til formiddagsmaten. Ingenting til middag, og en liten porsjon havregrøt til kvelds. Nå lager jeg havregrøten på Hmelk for å gi han litt fett, men det er jo ikke bra i lengden det heller.. Anonym poster: 118b8976fc7924a37ec82101ae2153bc
Musemorbr / Skrevet 11. desember 2012 #2 Skrevet 11. desember 2012 Jeg er ingen ekspert, men et forslag har jeg da. La han være med på matlaging. Lage sin egen minipizza, for eksempel. Han kan kna litt på deigen, kjevle og pynte den selv.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2012 #3 Skrevet 11. desember 2012 Har også en småsåist gutt så har all medfølelse med deg! Hvis det funker med havregrøt ville jeg prøvd det til frokost også (eventuelt en anne grøt - gjerne Nestle sine grøter som er tilsatt mye mineraler og vitaminer). Ha oppi 2 t-skjeer med nøytral olje eller smeltet smør over havregrøt/risgrøt. Bruk gjerne kanel for mer smak. Lag alltid grøten av H-melk - det er ikke skadelig. La også barnet drikke H-melk. Ha oppi bittelitt sjokopulver hvis han heller ikke drikker nok melk. Prøv å variere brød med andre ting. Vi bruker en del fiskekaker til frokost. Varm gjerne litt i mikroen og la han spise selv. Det går lettere ned, Pølse (eks falukorv el servelatpølse skjært i passe biter er også populært (til tider i alle fall). Pastarør er supert også. Hvis ikke annet nytter ville jeg prøvd yoghurt eller smoothie til frokost. Ville også prøvd å finne noen kjeks som er litt mettende og gir fiber - f.eks har de noen rugkjeks og havrekjes som er søte og gode men litt mat i. Anonym poster: 5e4c91c5e74108152d340c38b6324abf
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2012 #4 Skrevet 11. desember 2012 EN ting til som er populært her er kokte gulrøtter som en skåret på langs (en gulrot delt i 3-4). Det går ned på høykant Anonym poster: 5e4c91c5e74108152d340c38b6324abf
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2012 #5 Skrevet 11. desember 2012 Har enda ikke prøvd grøt til frokost, for er redd for at han da blir lei, men skal prøve. Lager allerede en nisseungegrøt på kvelden med eplemos og kanel, så kan jo finne på lignende på morran. Pølser, pasta og fiskekaker skal jeg prøve.. Vi har nok låst oss litt fast i at frokosten skal være brød. (For frokostblanding var ikke populært. ) Vi har brukt å gi smoothies som en dessert/mellommåltid noen ganger, men skal prøve å gi det til frokost de dagene han ikke vil spise noe annet. Han er med å lager middagen nesten hver dag til stor stas, men det hjelper ikke noe særlig på matlysten eller viljen til å spise. Anonym poster: 118b8976fc7924a37ec82101ae2153bc
sillyfilly og Olivia Skrevet 11. desember 2012 #6 Skrevet 11. desember 2012 Hva med grove vafler/pannekaker? Kunne det vært noe? Matmuffins? Liker han egg? Eggerøre/omelett/bløtkokt eller hardkokt egg. Yogurt med havregryn og rosiner eller lignende? Det finnes næringsdrikker til barn som du evt kan gi i tillegg i perioder hvor han spiser ekstremt lite. Kjøpes jo apoteket.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2012 #7 Skrevet 11. desember 2012 Alt det du nevner er ting som vi ofte lager. men han spiser ikke mer av den grunn. Er det som er så frustrerende.. Anonym poster: 118b8976fc7924a37ec82101ae2153bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå