Gå til innhold

12-åringer og økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser på klikk.no http://www.klikk.no/foreldre/article805034.ece

om barn, lommepenger og økonomi.

Jeg har en i hus som fyller 13 i februar. Får lommepenger nå, men har ingen konkrete oppgaver annet enn å gjøre rent kattedo og holde rommet i orden (noe det sjeldent er...). Jeg må be om det.

Ser i artikkelen at ved 13-års alder kan de begynne å betale litt selv, f.eks mobilregningen (eller en del av den). For å lære seg økonomi. Er forsåvidt enig, er redd han skal bli voksen og flytte så fort uten at han har lært livets harde sider... hvis dere skjønner hva jeg mener. For å lære avleggerne fornuftig økonomi er jo en av våre viktigste jobber som foreldre mener jeg.

Derfor har jeg nå tenkt å sette opp et skikkelig opplegg for poden. Hvordan gjør dere det? Betaler deres "fjortiser" noe selv av forbruk? Hvor mye får de i uka? Jeg har satset på månedslønn siste par mnd, enklere å kjøre autotrekk rett fra meg når jeg får lønn og direkte inn på hans konto. Tenkte å skaffe minibankkort når han blir 13 (Dnb har ikke fra yngre alder :( ).

Ønsker mange innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan godt ha ansvar for egen telefonregning, men da synes jeg du skal tenke at han skal ha mulighet til å betale regningen, og fremdeles ha noe penger til overs. Husker min far overdrev veldig da jeg skulle lære økonomi etter at jeg fikk min første jobb. Tjente 150 kr i uka og skulle plutselig betale min egen mat (dette var før mobiltider), og jeg satt igjen med null kroner til eget forbruk.

Selv har jeg ikke fjortiser ennå, men ville sett litt på hva de selv skal betale, gi dem månedslønn i forhold til det, og ellers vært streng på at de ikke får noe utenom (hvis ikke det er avtalt at jeg betaler klær som det er behov for e.l).

Utover det synes jeg at barn skal lære å hjelpe til hjemme gratis. Månedslønna bør de få uansett, for som du sier, dette er noe de kan lære mye av. Kjenner for eksempel en som var 18 år og flyttet hjemmefra for første gang. Første lønn brukte han opp på konsertbilletter og fjas, og endte med at moren betalte husleie o.l for ham. Bedre å lære dem noe når de fremdeles bor hjemme. Bruker han opp alt på en dag, så får han gå uten penger resten av måneden. Synes det er et bedre opplegg enn å bare gi etter behov.

Anonym poster: 6133c24b286b8d025dc03284835753bb

Skrevet

Han kan godt ha ansvar for egen telefonregning, men da synes jeg du skal tenke at han skal ha mulighet til å betale regningen, og fremdeles ha noe penger til overs. Husker min far overdrev veldig da jeg skulle lære økonomi etter at jeg fikk min første jobb. Tjente 150 kr i uka og skulle plutselig betale min egen mat (dette var før mobiltider), og jeg satt igjen med null kroner til eget forbruk.

Selv har jeg ikke fjortiser ennå, men ville sett litt på hva de selv skal betale, gi dem månedslønn i forhold til det, og ellers vært streng på at de ikke får noe utenom (hvis ikke det er avtalt at jeg betaler klær som det er behov for e.l).

Utover det synes jeg at barn skal lære å hjelpe til hjemme gratis. Månedslønna bør de få uansett, for som du sier, dette er noe de kan lære mye av. Kjenner for eksempel en som var 18 år og flyttet hjemmefra for første gang. Første lønn brukte han opp på konsertbilletter og fjas, og endte med at moren betalte husleie o.l for ham. Bedre å lære dem noe når de fremdeles bor hjemme. Bruker han opp alt på en dag, så får han gå uten penger resten av måneden. Synes det er et bedre opplegg enn å bare gi etter behov.

Anonym poster: 6133c24b286b8d025dc03284835753bb

Månedslønn uansett? Uenig. Nei jeg synes godt man kan knytte noe av det opp mot husarbeid el.l. Gjør man ikke noe hjemme bør man heller ikke få noe. Men man trenger ikke knytte det opp mot ALL husarbeid. Synes ikke de bør få penger for å holde eget rom og klær i orden, og å plukke opp etter seg selv. Men vask, rengjøring og matlaging er noe annet.

Skrevet
Han kan godt ha ansvar for egen telefonregning, men da synes jeg du skal tenke at han skal ha mulighet til å betale regningen, og fremdeles ha noe penger til overs. Husker min far overdrev veldig da jeg skulle lære økonomi etter at jeg fikk min første jobb. Tjente 150 kr i uka og skulle plutselig betale min egen mat (dette var før mobiltider), og jeg satt igjen med null kroner til eget forbruk. Selv har jeg ikke fjortiser ennå, men ville sett litt på hva de selv skal betale, gi dem månedslønn i forhold til det, og ellers vært streng på at de ikke får noe utenom (hvis ikke det er avtalt at jeg betaler klær som det er behov for e.l). Utover det synes jeg at barn skal lære å hjelpe til hjemme gratis. Månedslønna bør de få uansett, for som du sier, dette er noe de kan lære mye av. Kjenner for eksempel en som var 18 år og flyttet hjemmefra for første gang. Første lønn brukte han opp på konsertbilletter og fjas, og endte med at moren betalte husleie o.l for ham. Bedre å lære dem noe når de fremdeles bor hjemme. Bruker han opp alt på en dag, så får han gå uten penger resten av måneden. Synes det er et bedre opplegg enn å bare gi etter behov. Anonym poster: 6133c24b286b8d025dc03284835753bb
Månedslønn uansett? Uenig. Nei jeg synes godt man kan knytte noe av det opp mot husarbeid el.l. Gjør man ikke noe hjemme bør man heller ikke få noe. Men man trenger ikke knytte det opp mot ALL husarbeid. Synes ikke de bør få penger for å holde eget rom og klær i orden, og å plukke opp etter seg selv. Men vask, rengjøring og matlaging er noe annet.

Jeg er helt enig med T82 at gjør han ikke noe hjemme så bør man heller ikke gi noe til han, og ukepenger bør knyttet opp mot vanlig husarbeid som er til nytte for fellesskapet, f.eks rydde av middagsbordet, tørke bordet, tømme oppvaskmaskin, støvsuge en del rom fast antall i måned, brette klær, tøm søpla osv. Dette gjør man ikke for å være ekkel mot ungene sine, men å lære ungen å takle et voksne liv som han eller hun vil møte en vakker dag. Å sy pute under armene på dagens unge, gjør man bare vondt verre....

Når sønnen din er bare 13 år og får KUN ukepenger, så syns jeg det er drøyt at han må betale mobil abm sitt, Ukepengene kan han heller bruker til å kjøpe seg lørdagsgodt eller andre dyre ting som han må spare for å ha råde til å kjøpe det. Den dagen han får seg sommerjobb evt fast jobb (f.eks avisbud, butikk medarbeider ol) rundt 15 - 16 år, så kan vi begynne å snakke om å må betale selv mobil abm.

Det er iallefall min mening :)

Skrevet

Om man skal sette det å hjelpe til hjemme i direkte sammenheng med ukepengene kan diskuteres. Det jeg derimot mener er viktig er at man lager klare regler for hva ukepengene skal dekke og hva foreldrene betaler utenom og at barna får ukepenger i forhold til hva de skal dekke.

For å se hva som kan være et fornuftig nivå å legge seg på kan man for eksempel ta utgangspunkt i SIFO sine budsjetter. De har oversikter over hva man må forvente av forbruk for eksempel til telefon, klær, hygieneprodukter ol for å leve et vanlig liv.

Sett opp et realistisk budsjett over hvordan ukepengene kan brukes og overlat så til ungdommen hvordan pengene faktisk blir brukt. Til å begynne med kan det nok være lurt å sette seg ned sammen noen minutter hver uke og gå gjennom økonomien for å få en oversikt over hva pengene går til. Bruker man kort er det veldig enkelt.

Anonym poster: fd452316a0356a3a8b80e4fa51dc42f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...