Gå til innhold

Noen med diabetes?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har diabetes type 1(insulin-avhengig) og har slitt de siste to ukene med høyt blodsukker! Har vært veldig godt regulert tidligere i svangerskapet, men nå sliter jeg litt. Jeg vet insulinbehovet øker mot slutten.. og jeg prøver å hele tiden justere opp dosene, men nå vet jeg jammen ikke hva jeg skal gjøre lenger... Plutselig så får jeg jo lavt blodsukker også ... Det er liksom forskjellig fra dag til dag. Blir så lei meg hver gang måleren viser høye verdier og jeg virkelig prøver så godt jeg kan. Noen med diabetes som har noen erfaringer å dele med meg i forhold til insulinbehov og graviditet? Måtte dere øke dosene mye ?

Endret av prikkprikkprikk
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei kjenner meg litt igjen men har ikke type 1 da.. hadde Sv.dia i første svangerskap og fikk det igjen denne gang også men tidlig.Har prøvd å regulere blodsukkeret og insulin siden august men har enda ingen målinger der jeg skal være.Det er så frustrerende.Jeg bare øker og øker,det hjelper ingen ting og plutselig kan jeg våkne og har føling. I de periodene jeg går mye tur ligger det generelt lavere.Beveger du deg mye? jeg er på kontroll annenhver uke og skal i morgen,er så lei av at det aldri blir under kontroll.Foreløpig bruker jeg 4x500 mg Methformin,Setter 42i på kvelden,14 på morningen og 20i før hvert måltid.. Hva setter du?

Skrevet

Ja.. frustrerende er rette beskrivelsen her. Har det samme problemet som deg om natta. Enten må jeg ligge litt høyt eller så kommer jeg for lavt og må opp å spise.

Er jo ikke bra det heller, for da blir det gjerne litt høyt etter jeg har spist igjen...

Har bekkenløsning , og fikk det ganske tidlig. Så har blitt mindre og mindre turer desverre. Prøver men får så vondt. Så det er jo en utfordring også.

Halverte jo og mer enn det ,alle dosene mine første to-tre mnd , og nå ser det kanskje ut som om jeg doble dem. Jeg bruker 21 levimir på kveld, og 32 om morgen. Så er det alt fra 12-18ie novorapid til måltidene. Tror jeg har truffet ganske greit på langtidsvirkende, men er måltidsdosene som blir helt på trynet og jeg ikke finner noen løsning på. Følinger er ikke bra, men det er heller ikke høyt blodsukker! AARGH!

Skal på kontroll selv i morgen... og er der hver 2, eller 3 uke. Men skal sette ned foten litt nå. Som om ikke hormoner +++ herjer med kroppen fra før av, så blir en sliten både fysisk og psykisk av alle disse svigningene i blodsukkeret.

Skrevet

Har har hatt diabetes type 1 i 12 år, og HbA1c har alltid vært på ca 12. Under svangerskapet gikk det ned til 6.3 (lå der hele veien). Jeg fikk hyperemesis, noe som førte til at jeg fikk i meg lite mat - og det som gikk ned kom opp igjen. Det var vanskelig å skulle finne rett dose, men lå omentrent på 4 enheter novorapid gjennom hele svangerskapet, mens levemir måtte jeg stadig vekk øke. Startet med 18 enheter, mens jeg mot slutten var oppe i 33(!). Mot slutten økte jeg hele tiden, så og si hver dag. Jeg forstår din frustrasjon svært godt. Som om man ikke har nok å handles med. Eneste rådet jeg kan komme med er å måle blodsukkeret ofte, og ta dag for dag (mager trøst, jeg vet..). Heldigvis er det bare for en periode. Alt er en overgang :-)

Skrevet

Jeg har også hatt høy Hba1c i noen år, og følte at jeg endelig fikk det til da jeg kom meg ned på 5,7. Har heldigvis fått kontenuerlig blodsukkermåler til "odel og eie" siden den har hjulpet meg med å komme ned , så den hjelper mye på å få kontroll over målingene.

Men er disse bekymringene om lille har det bra som slår inn oftere når det er slik.

Er vel bare som du sier... får bare ta en dag om gangen. Er bare (?) litt over 2 mnd igjen nå...

Heldigvis får man ekstra oppfølging.

Hvordan ble blodsukkeret og insulinbehovet ditt etter fødselen da, Litensak? Stabiliserte det seg med en gang eller?

(Er såååå glad for at det er sjeler der ute som vet hva jeg snakket om. Man føler seg litt alene med bekymringene noen ganger da ikke alltid venner og familie klarer å sette seg helt inn i det.)

• 3 uker senere...
Skrevet

Oi, beklager tregt svar! Så snart ungen var ute gikk jeg ned fra 33 enheter levemir til 12. Og det holdt med 2-3 enheter novorapid til måltidene. Uheldigvis ble jeg likevel svært plaget med lavt blodsukker - dette spesielt ved amming. Hver gang jeg hadde ammet ble jeg sittende å spise, noe som var veldig slitsomt, særlig om natta. Etter 3 døgn uten søvn var jeg så sliten at jeg ikke så for meg hvordan jeg skulle klare dette. Man er riktignok sliten etter en fødsel, så må man være plaget med slike ting i tillegg. Noen ganger er det litt urettferdig. Jeg ga til slutt opp ammingen og for hver dag måtte jeg stadig vekk øke dosene. Ca 1 mnd etter fødsel var jeg tilbake til dosene jeg hadde før graviditeten.

Ja, det er godt å ha flere å snakke med. Vanskelig å skal sette seg inn i noen situasjon om man ikke er der selv :-)

Har du planer om å amme da 'prikkprikkprikk'? Regner med diabetessykepleier har fortalt hvordan blodsukkeret påvirkes av det. Kan være godt å være forberedt. Skulle ønske jeg klarte å kontrollere det. Ønsker deg lykke til! :-)

Skrevet

Jeg har ikke pratet så mye med sykepleier om det... men har plukket opp at amming påvirker blodsukkeret,men ikke til hvilken grad. Har jo veldig svingende blodsukker fra før av... så da er det mulig det vil bli en utfordring ja :/

Uff.. Hørtes veldig slitsomt ut! Det krever mye fysisk alle de lave (og kanskje høye også) blodsukkerverdiene... jeg føler i allefall jeg blir helt tappa og vil bare sove.

Jeg har veldig lyst til å amme så lenge som mulig. Men går det ikke så går det ikke. Men iom at det faktisk kan være litt problematisk ift blodsukkeret så skal jeg ta meg en prat med sykepleier om det! Veldig fint å forberede seg på at det kan bli et problem!

Tusen takk for tipset ! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...