Gå til innhold

Hvordan få medisin i ungen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille har fått uvi og må ta medisin. Den smaker høgg, og hun nekter plent. Forhandlinger har brutt sammen og hun er i streik nå. Tips??? Hun er 5 år så å trø det i henne tre ganger om dagen går bare ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tabletter eller flytende?

Er det i tablettform kan du knuse den og putte den i maten eller gjemme den i ei teskje nugatti.

Er det flytende går det fint å blande det inn i litt mat (havregrøt, middag eller noe slikt).

Anonym poster: ee78b1c2a3ef36956eb99f568fbcf925

Skrevet

Du kan fint blande den i saft eller jus :) Det fikk jeg beskjed om i hvertfall.

Jeg greier å holde fast fireåringen og trykke det i han ( kun fått flytende da). Så vil tro dere greier det om dere må. Men hvorfor får du ikke med en smak?

Skrevet

Er det i tablettform kan du knuse den og putte den i maten eller gjemme den i ei teskje nugatti.

Er det flytende går det fint å blande det inn i litt mat (havregrøt, middag eller noe slikt).

Det er tabletter. Nugatti, syltetøy, yoghurt og løse det opp i saft har alle feilet her. Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Det er tabletter. Nugatti, syltetøy, yoghurt og løse det opp i saft har alle feilet her. Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

Hva med å knuse den å gi den i maten? F.eks at du blander den inn i melka/frokostblanding på morgenen, lurer den i middagen når hun ikke ser og akkurat det samme på kvelden?

Lat som ingenting, tablettene setter somregel ingen smak på maten.

Lat som alt er glemt, da tenker hun nok ikke over det :)

Lykke til!

Skrevet

Lille har fått uvi og må ta medisin. Den smaker høgg, og hun nekter plent. Forhandlinger har brutt sammen og hun er i streik nå. Tips??? Hun er 5 år så å trø det i henne tre ganger om dagen går bare ikke.

Har du prøvd å la henne svelge tabletten på samme måte vi voksne gjør det?

Mine (7 og 4 år) svelger tabletter hele med et glass vann/melk, og det har de gjort siden de var 3år gamle.

Nå tar de trankapsler uten problemer, også 4åringen.

1åringen tar også hel tablett på en youghurt-skje.

Ellers, er hun så stor at det går ann å gi henne valget. Enten tar du den (la henne eventuelt velge hvilke måte hun foretrekker av alternativene hun har å ta medisinen på) ellers må jeg tvinge den i deg. Å la vær å ta medisinen er ikke et alternativ - så nå kan du bestemme hvordan vi skal gjøre det.

Skrevet

Hva med å knuse den å gi den i maten? F.eks at du blander den inn i melka/frokostblanding på morgenen, lurer den i middagen når hun ikke ser og akkurat det samme på kvelden?

Lat som ingenting, tablettene setter somregel ingen smak på maten.

Lat som alt er glemt, da tenker hun nok ikke over det :)

Lykke til!

Det smaker skikkelig av disse til så de lar seg ikke kamuflere så lett i mat. Jeg tenkte på å gi henne litt is først så legge tbl på litt knust banan med Nugatti over og be henne svelge ikke tygge eller suger. Får se om det funker.

Kjenner vi trenger dine lykke ønsknimger ja ;)

Skrevet

Har du prøvd å la henne svelge tabletten på samme måte vi voksne gjør det?

Mine (7 og 4 år) svelger tabletter hele med et glass vann/melk, og det har de gjort siden de var 3år gamle.

Nå tar de trankapsler uten problemer, også 4åringen.

1åringen tar også hel tablett på en youghurt-skje.

Ellers, er hun så stor at det går ann å gi henne valget. Enten tar du den (la henne eventuelt velge hvilke måte hun foretrekker av alternativene hun har å ta medisinen på) ellers må jeg tvinge den i deg. Å la vær å ta medisinen er ikke et alternativ - så nå kan du bestemme hvordan vi skal gjøre det.

Ja, dt var første valget hun fikk, men hun klarer ikke. Hvis ikke planen min for i morgen fungerer blir det tvang ja.

Skrevet

det er ikke lett for alle å svelge tabletter hele fordi kroppen automatisk vil tygge det man får i munnen. Brukte selv flere år på å lære meg det, enda jeg prøvde så hardt jeg kunne, svelget bare drikken mens tabletten ble igjen i munnen. Måtte selv ta noen tabletter for øreverk som barn, ingenting funket å blande det med for det smakte for sterkt. Men så fant mamma en after-eight iskake i frysern, den hadde såpass sterk smak at det kamuflerte smaken i tabletten når vi knuste den og blandet i. Måtte spise to porsjoner is hver dag i en uke ellernoe da, men gikk hvertfall :P Så ting som smaker peppermynte/menthol funker kanskje, men det spørs jo om hun liker det da :) Ellers, om det virkelig ikke går, kan man be om ny, flytende, medisin fra legen

Skrevet

kan også funke å blande i brus, også holde seg for nesa når man drikker - da ødelegger man litt for smakssansen :)

Skrevet

Hun er 5 og forstår mye. Har du prøvd belønning? At hun får en premie når hun har tatt tablettene? Viss ikke, må du bare holde fast, stappe inn, tømme på litt vann og blse litt i fjeset. Da svelger hun. Fælt, men nødvendig.

Skrevet

Juhu, vi fikk det til til slutt. Forsøkte og lokke og lure med premie og alt, men hun nektet plent. Etterhvert har hun nå følt ubehag og skjønt at hun trenger medisin. Jeg hadde lagt en plan på hvordan vi skulle få den ned, men hun ville selv forsøke å svelge den hel. To ganger forsøkte hun, men hun klarer det ikke. Så da fikk jeg overtalt henne til min plan som var: spiser 2 skjeer med is for å numme smaksløker, knuse litt banan og strø medisin oppå og ha en dæsh Nugatti over det igjen og holde for nesen. Funket som snus :D Hun ble selv sååå letta og nå ser hun fram til neste gang hun skal medisin, men vi får se når tiden kommer.

Hvordan tvinger dere i ungene? Hun er 5 år og rimelig sterk. I dag spyttet hun ut alt, noe inni min munn og jeg er allergisk mot den medisinen. Det er ikke mulig å holde både armer og bein og lukke munnen samtidig på henne. Nei, det var og er en kamp vi må kjempe nå i 5 dager er jeg redd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...