Gå til innhold

Morsinstinkt...mor vs. far...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, her våkner gubben også om ungene så vidt knirker litt i søvne. Rommene våre er på hver sin side av huset.

Men om jeg ligger og pirker i ham og snakker (høyt), da sover han jammen meg videre uten problemer.

Skrevet

Ja det er så sant så sant!

Mor ER det nærmeste en baby kan ha, uansett hva andre sier....Instrinktet er der fra de 9 mnd babyen har vært en del av moren, og det kan ingen biologi ta fra oss!

Derfor er jeg også uenig med den påtvungne fedrekvoten her i landet som gir fedre 12 uker permisjon, mot mors 9 uker....

INGEN kan erstatte mamma og morsinstinktet.

Skrevet

Mor ER det nærmeste en baby kan ha, uansett hva andre sier....Instrinktet er der fra de 9 mnd babyen har vært en del av moren, og det kan ingen biologi ta fra oss!

Derfor er jeg også uenig med den påtvungne fedrekvoten her i landet som gir fedre 12 uker permisjon, mot mors 9 uker....

Nå har kvinnerfrigjøringsbevegelsen kjempet en lang kamp for at individuelle hensyn skal veie tyngre enn biologiske hensyn. Jeg syns ikke vi skal begynne å dra lasset i motsatt retning nå. For det om en del tyder på at vi biologisk sett er ment til å ta av oss småbarn, og menn biologisk sett er ment til å ta seg av logikk og matematikk, så bør vi innse at de til syvende og sist er det enkelte individs ønsker og ferdigheter som skal legges til grunn. I denne saken vil alle forsøk på å utvikle et system ramme noen.

Skrevet

Selvfølgelig er morsinstinktet sterkest, men å skjære alle fedre over en kam blir feil. For hos oss våkner som regel mannen først av den minste lyd fra lille gutt. Sjekker han vær gang han er våken. Lille gutt roer seg like mye med han som meg. Nå har far vært der fra dag en til morgen og kveld fordi han er permitert fra jobb og lille gutt er snart 3 måneder. Og lille gutt merker at far forsvinner ut av huset like mye som om jeg skulle dratt uten tur. Så fedrekvoten ønsker jeg hjertelig velkommen :)

Så far er like viktig som mor mener jeg (bortsett fra puppen da).

Skrevet

Jeg ønsker fedrekvoten velkommen jeg også, men mener hver enkelt familie skal få velge hvordan de ønsker å legge opp løpet selv.

La de familien der far er den "mest omsorgsfulle" få ta alle permisjon selv, og der far ikke er det, så kan mor ta over.

Det er basert på individets rett det også?

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

For noe vås! Her våkner vi begge to om det kommer en lyd, og vi evner begge å gi den samme kjærligheten og omsorgen. Og ingen av oss "kjenner det på egen kropp" om barna våre får feber. (Vi kjenner feberen når VI stryker de små over håret før vi legger oss). Mulig det sier sitt om meg som mor, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke innehar noen evner eller instinkter som min mann ikke har. Her er vi heldigvis to helt likeverdige og like gode foreldre. Og ingen av oss er "mer knyttet til barna" enn den andre.

Skrevet

De aller fleste mødre jeg vet om, og det er jo MANGE, mener at instinktet når det gjelder barn, er mye sterkere hos mødre. Hos de aller fleste mødre (bortsett fra de få unntakene), lar barna ALLTID gå foran. Det samme instinket finnes ikke biologisk i alle menn, mener nå jeg.

Tror det er noe som ligger i oss naturlig, og som ikke kan endres.

Anonym poster: aac64d85e35108b37b7753ad41af5d73

Skrevet

Bare et lite eksempel:

Jeg og samboeren og sønnen vår i går....

Jeg sa til samboeren at "vi bør vel begynne med middagen snart...?"

Han: Er ikke farlig for meg, er ikke så sulten enda.

Jeg: Neivel, men nå begynner det å nærme seg 5 timer siden (sønnen)....har spist. Har du passet på å gi han drikke i dag? (hvis man ikke ordner med et glass vann/juice til han og oppfordrer han til å drikke litt, kan han glemme det en hel dag!)

Han: Øhhh....nei?

Jeg vil si at jeg ALLTID setter barnets behov foran mitt, samboer ser ikke å gjøre det på samme måte. Kun hvis det er prekært eller brenner rundt føttene hans.

Nå sier jeg ikke at alle fedre er slik altså, men ofte.

Skrevet

Nå har kvinnerfrigjøringsbevegelsen kjempet en lang kamp for at individuelle hensyn skal veie tyngre enn biologiske hensyn. Jeg syns ikke vi skal begynne å dra lasset i motsatt retning nå. For det om en del tyder på at vi biologisk sett er ment til å ta av oss småbarn, og menn biologisk sett er ment til å ta seg av logikk og matematikk, så bør vi innse at de til syvende og sist er det enkelte individs ønsker og ferdigheter som skal legges til grunn. I denne saken vil alle forsøk på å utvikle et system ramme noen.

Jeg synes det er helt idiotisk hvordan feminismen har klart å ubetydeliggjøre biologi og instinkter. Det vitner om tankeløshet og liten forståelse av mennesket.

Jeg er helt klart for å ta noen steg tilbake hvis det betyr at barnets beste, biologi og instinkter kan få en naturlig plass i samfunnet igjen.

Anonym poster: 1fa31c4922c55eea94ae3463e31eea57

Skrevet

Morsinstinktet er selvfølgelig ikke nerværende hos far. Men det er farinstinkten. Jeg mener de instinktene har mange likheter og mange ulikheter. Det er også individuelt hvor sterkt man har de forskjellige instinktene i seg. Jeg syns mange undervurderer de biologisken forskjellene mellom mann og kvinne.

De minste har vært mest knyttet til meg. Men etterhvert som de blir ett år og to er det faren som er å foretrekker. Sikkert fordi han er mer spennende enn meg. Men det er uten tvil jeg som ser mørkest på å være borte fra barna. Denne følelsen tar vi hensyn til.

Når det er snakk om å våkne så våkner vi faktisk til det som angår oss. Er vi begge hjemme så våkner jeg ikke av de eldste fordi det er mannens ansvar å ta seg av de på natta. Han våkner ikke av yngste, selv ikke når han lå på vårt rom. Han er mitt asnvar. Er jeg alene om ansvaret så våkner jeg av alle.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Bare et lite eksempel:

Jeg: Neivel, men nå begynner det å nærme seg 5 timer siden (sønnen)....har spist. Har du passet på å gi han drikke i dag? (hvis man ikke ordner med et glass vann/juice til han og oppfordrer han til å drikke litt, kan han glemme det en hel dag!)

Jeg vil si at jeg ALLTID setter barnets behov foran mitt, samboer ser ikke å gjøre det på samme måte. Kun hvis det er prekært eller brenner rundt føttene hans.

Hahaha, at din mann ikke evner å se og forstå at et lite barn er tørst eller sultent forklares nok ikke best ved å si at du som mamma har spesielle evner ;-) Så det eksempelet der nekter jeg å tro at gjelder særlig mange menn ... men klart, noen må jo utgjøre den dårlige enden av statistikken og. Eller kanskje jeg og alle mødre jeg kjenner har fått barn med supermann? Dvs. jeg vet om en pappa som ikke er like flink som mammaen, men han er en lat slask på flere områder. Jeg forundres stadig over hvor håpløse menn jeg hører om her inne og hvor få håpløse jeg kjenner irl.

Skrevet

Bare et lite eksempel:

Hahaha, at din mann ikke evner å se og forstå at et lite barn er tørst eller sultent forklares nok ikke best ved å si at du som mamma har spesielle evner ;-) Så det eksempelet der nekter jeg å tro at gjelder særlig mange menn ... men klart, noen må jo utgjøre den dårlige enden av statistikken og. Eller kanskje jeg og alle mødre jeg kjenner har fått barn med supermann? Dvs. jeg vet om en pappa som ikke er like flink som mammaen, men han er en lat slask på flere områder. Jeg forundres stadig over hvor håpløse menn jeg hører om her inne og hvor få håpløse jeg kjenner irl.

Nå er jeg fornøyd med mannen på alle andre områder, men dette eksempelet gikk på instinktet til å sette barnet først.

Skrevet

Bare et lite eksempel:

Da er jeg imponert over de du kjenner! :) Jeg kjenner vel kanskje to pappaer som er like flinke som mammaen..

Anonym poster: aac64d85e35108b37b7753ad41af5d73

Skrevet

Hmm - leste ikke artikkelen, men jeg var veldig syk lenge og da tror jeg rollene fort blir litt annerledes. Pappaen fikk derfor førstekontakten med barnet og det meste av kontakten de ukene vi var på sh. Han våkner for det minste knirk og det er han barnet kommer til om natten fremdeles (snart 5 år). Da vi kom hjem var det slik i starten et par ganger at jeg våknet av at han klappet vilt rundt seg i senga i søvne fordi han var sikker på at barnet var der og han kunne ikke finne det. (fordi det som vanlig lå i sin egen seng).

MEN slår hun seg e.l. er det meg hun spør etter osv. Det er jeg som tenker på klær og sånt til daglig, men når jeg er bortreist, fikser han helt klart brasene helt fint uten meg. Han har også på eget initiativ kjøpt klær han synes er fine til henne.

Anonym poster: d77205e998e4d29dfbe0e157015b6948

Skrevet

Jeg synes det er helt idiotisk hvordan feminismen har klart å ubetydeliggjøre biologi og instinkter. Det vitner om tankeløshet og liten forståelse av mennesket.

Jeg er helt klart for å ta noen steg tilbake hvis det betyr at barnets beste, biologi og instinkter kan få en naturlig plass i samfunnet igjen.

Biologi fungere utmerket godt på et individuelt plan, vel så mye som på et kollektivt plan. Hadde det ikke vært for dette, hadde alle menn vært bedre enn alle kvinner i matematikk, alle skandinavere hadde vært høyere enn alle indere, ingen kvinner hadde hatt skjegg, ingen menn hadde hatt pupper og livmor, osv, osv.

Jeg har ingen tro på at det vil fungere til alle barns beste å overse barns og foreldres personlige kvaliteter til fordel for statistiske fakta.

Skrevet

Og sånn sett burde det vel bare finnes kvinner i alle omsorgsyrker og ingen kvinner burde vært tillatt i typiske mannsdominerte yrker.....eller????

Nei til kvinnelige leger!!

Anonym poster: 40c8dd3f4da94fec975c251290dc1aa0

Skrevet

Hjelpes for en sørpeblogg. Tøys, tilfeldigheter og nedvurdering av hankjønnet.

Anonym poster: acdd8137170bdb2f2f19ef3f69994245

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...