geitemarken Skrevet 10. desember 2012 #1 Skrevet 10. desember 2012 Er det virkelig slik at alle insisterer på at barna må smake på det vi andre spiser? Er det ingen som lager noe eget til den kresne? Hos oss er vi skikkelig upolitisk korrekt og lager egen mat til lille. Hun er skikkelig kresen og spiser fint lite. Har forsøkt hardt mot hardt over en litt lengere periode der hun måtte smake på det vi hadde og hvis (alltid) hun ikke likte det så fikk hun skive. Hun gikk ned i vekt denne perioden og ble sur og grinete. Derfor lager jeg egen mat til henne og tilbyr henne å smake det vi spiser. Nå hender det at hun smaker, og en gang i blant liker hun litt det hun smaker på. Føler egentlig at vi har kommet mye lengere med denne metoden. Er det virkelig ikke flere som lager egen mat til barnet??
Værjenta84 Skrevet 10. desember 2012 #2 Skrevet 10. desember 2012 Nei, vi lager ikke egen mat... Kjenner en mor som lager 4 (!) forskjellige pizzaer til barna sine. Jeg bare ler.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #3 Skrevet 10. desember 2012 Nei det gjør jeg ikke. Da jeg var liten, lagde tanta mi alltid egen mat til søskenbarnet mitt. Hun levde på fiskeboller og spagetti. Selv som et lite barn, synes jeg det var tåpelig. Og mannen synes det er så frekt å komme på besøk hos folk, og så sitter besøkende å rynker på nasa. Og det gjør jo ofte barn, som får hva de vil. Så han er så glad at ungene kan ha det som blir servert. Men selvfølgelig spiser de lite om det er mat de ikke er begeistret for, og mye av maten de liker godt. Anonym poster: 7cd7e846fa7641ee4b5edf1311cb4961
FanteGuri Skrevet 10. desember 2012 #4 Skrevet 10. desember 2012 Hvis barnet over lengre tid ikke hadde villet spist noe av det som er til middag, hadde jeg vel kapitulert og laget noe annet. Jeg har selv ei jente som er litt kresen på middag, til å begynne med lot vi henne bare sitte å furte litt, så tok hun etter hvert gaffelen og spiste litt likevel. Hun er mest glad i å bare spise tilbehøret; som potet, grønnsaker, pasta, ris, men for at hun skal få påfyll av tilbehør, må hun spise litt av kjøttet eller fisken vi har også. Nå vet jeg at hun liker maten, det er bare at hun ikke synes middag er best, vil helst bestemme selv ( hun er 2 år).
hit og dit Skrevet 10. desember 2012 #5 Skrevet 10. desember 2012 (endret) Jeg anbefaler på det sterkeste å oppfordre alle barn til å smake på middagen, for vi har så positiv erfaring med det selv. Spiser de ikke opp så server oppkuttet grønnsaker og frukt utenom for næringsstoffene. Jeg er så glad for at vi gjorde det med vår jente. Vi hadde en jente med kroniske forstoppelser som liten, og som rett og slett utviklet matvegring. Det var kjempevanskelig å stå oppi. Hun kunne gå ned i vekt i perioder, og ble utredet for cøliaki og andre sykdommer. Hun feilet ingenting, men hun ville ikke ha noe mat. Det var helst spagetti, som vi lurte olivenolje oppi for kalorier. Pga matvegringen så fikk hun svært liten magesekk, og hun ble fort mett. I denne perioden så krevde vi alltid at hun smakte på middagene, men hun trengte ikke å spise opp. Hun deltok ved måltid og smakte på maten. Det var sjelden hun likte det, fordi mat ikke smakte godt for henne. Da hun var 3 år fikk hun skive med nugatti av sin onkel på ferie, dette hadde vi ikke servert henne på lenge, for det var også noe hun ikke ville ha. Hun likte dette plutselig og spiste dette en hel uke, og elsket det. Hun fikk et større magemål. Etter dette så løsnet alt. Nå spiser hun det meste, og smaker på alt. Jeg er så glad for at vi stod det ut i den vanskelige perioden, for nå liker hun det meste av mat. Smaker i det minste på alt og er rett og slett en jente med matvet. Vi snakker også mye med henne om hva den ulike maten er godt for (nå er hun fem år), hvilken mat som er bra for musklene, synet, hjernen osv. Hun liker å snakke om det (det gjør ikke søsteren som bare blir irritert.) Vi har fortsatt sjelden nugatti hjemme hos oss, det er feriemat hos onkel =) Jeg er veldig glad i nugatti etter at det løsnet alt hjemme hos oss =P Endret 10. desember 2012 av hit og dit
moota m storebror&lillebror Skrevet 10. desember 2012 #6 Skrevet 10. desember 2012 Det hender jeg lager noe forskjellig og det er av 2 grunner. 1. Vi har restemiddag. Har 2 kjøttkaker, litt spagetti og potemos eks. Lager da middag av det istedenfor å kaste. Noen får det og noen får det. 2. Jeg elsker laks, jeg spiser ikke fiskepinner pga det gule på som er litt ekkelt. Da kan jeg gjerne spise laks og barna får fiskepinner. Eller jeg og storesøster har seifilet/torskefilet mens lillebror har fiskepinner. Barna får også velge hva de vil ha på pizzaen, vi lager hvert vårt hjørne med det vi vil ha på. Noen vil ha mais, noen vil ha ananas mens andre vil ha pølser istedenfor kjøttdeig. Jeg har vokst opp i et hjem der jeg fikk kjøttkaker til festlige anledninger mens de andre hadde stek. Jeg slapp å grue meg til å spise salat og grønnsaker som jeg ikke likte. Maten var ikke noe jeg grudde meg til, men gledet meg til. Slik vil jeg også at mine barn skal vokse opp. Måltidene skal være noe positivt, ikke noe som gjør at de gruer seg og heller går sultne enn å spise.
Caprica Skrevet 10. desember 2012 #7 Skrevet 10. desember 2012 Er det virkelig slik at alle insisterer på at barna må smake på det vi andre spiser? Er det ingen som lager noe eget til den kresne? Hos oss er vi skikkelig upolitisk korrekt og lager egen mat til lille. Hun er skikkelig kresen og spiser fint lite. Har forsøkt hardt mot hardt over en litt lengere periode der hun måtte smake på det vi hadde og hvis (alltid) hun ikke likte det så fikk hun skive. Hun gikk ned i vekt denne perioden og ble sur og grinete. Derfor lager jeg egen mat til henne og tilbyr henne å smake det vi spiser. Nå hender det at hun smaker, og en gang i blant liker hun litt det hun smaker på. Føler egentlig at vi har kommet mye lengere med denne metoden. Er det virkelig ikke flere som lager egen mat til barnet?? Du har prøvd hardt mot hardt-og det funket ikke. Da er drt bedre å svelge noen kameler slik at ungen faktisk får mat. Har en.venninne med en sønn på 10 år som bare spiser hvit mat..ris, pasta etc og pølser til middag. Broren spiser alt. Press fra hennes side førte til fullstendig spisevegring. Det er ikke alle råd som passer til alle barn, rett og slett. Barnet ditt får smake alt som du sier og det er supert. Bedre at barnet smaker om det vil og spiser seg mett på "sin mat" enn ikke å spise noe ibdet hele tatt..
stearin Skrevet 10. desember 2012 #8 Skrevet 10. desember 2012 Lager ikke egen mat til min kresne toåring, men lager ofte mat jeg tror hun liker. Er også veldig streng med spising rett før eller noen timer før middag. Hun får kun vann å drikke mellom måltider. Presser ikke min datter til å smake, men hun får alt jeg lager på fatet sitt. Og ofte lager jeg tilbehør som jeg vet hun liker. Om jeg f.eks. skal ha kokt fisk, så har jeg brokkoli som tilbehør siden jeg vet hun liker det. På den måten spiser hun alltid noe, og får kanskje en mestringsfølelse. Ikke vet jeg, men har forestilt meg at hun får det. Noen dager spiser hun ikke middag i det hele tatt. Hun får ikke noe ekstra, men så har jeg aldri hørt henne si til meg at hun er sulten mellom middag og kvelds. Tror ikke hun sulter i hjel av dette, så jeg fortsetter slik jeg har gjort. Hun har faktisk gjort fremskritt, her om dagen hadde vi fiskegrateng til middag og hun spiste ikke bare skorpa, men det som er under også (fisken også). Da var det masse ros og vi hadde en fantastisk middag Synes også det hjelper å ha veldig lite på fatet. La henne spørre om mer om hun ønsker det. Å ha f.eks. poteter og fiskegraten og grønnsaker ganske langt fra hverandre, så de ikke blir blandet synes jeg også hjelper. Er ikke helt for ideen om å lage to middager pga. kresne barn. Lag heller noe barnet kanskje liker, eller tilbehør som barnet liker.
stearin Skrevet 10. desember 2012 #9 Skrevet 10. desember 2012 Min datter er forresten født ti uker før tiden og er veldig mager. Vekta har stått stille noen perioder, men hun går ganske greit opp i vekt egentlig. Dersom hun blir slapp og grinete er det ofte fordi hun har jernmangel. Da koker jeg ekstra mye brokkoli og gir ekstra mye mat med jern som hun liker, dersom det ser veldig ille ut gir jeg jerntilskudd. Vitaminer og tran får hun daglig. Kan hende din datter har jernmangel?
Spiffie Skrevet 10. desember 2012 #10 Skrevet 10. desember 2012 Vi lager ikke egen middag til minstemann, men jeg sørger alltid for å ha minst en ting han spiser (gulror, agurk, pasta, flatbrøde etc). Han spiser det meste av kjøtt og fisk, og liker noen grønnsaker. Rlrer ikke potet eller gryteretter/lapskausaktige ting der flere ingredienser er blandet i saus. Jeg tenker at han får spise av samme maten som oss, men tvinger ham aldri til å smake. Har man veldig kresne barn som virkelig sliter med mat eller beveger seg mot å bli underernærte skjønner jeg godt at man prøver alt, inkludert å lage ekstra middag som man vet faller i smak. Har heldigvis ikke hatt slike problemer her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå