Gå til innhold

Hvordan komme innpå en 14-åring??Trenger litt tips :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjæreste har en datter på 14 år som bor fast hos han.Hun har ikke mye kontakt med moren,da de rett og slett ikke kommer overens.

14-åringen er ikke akkurat venner med faren heller for tiden,hun er sur og tverr og sitter bare på rommet sitt..

Hun og jeg har egentlig en god tone og prater litt.Hun forteller meg også ting som hun ikke forteller til faren.Det går på helt vanlige ting som hva hun har gjort på,hvem hun har vært med o.l. Når faren spør,bare ber hun han hode kjeft,rett og slett..Når jeg spør så forteller hun.

Men jeg skulle ønske hun var litt mer sammen med oss og ikke bare er helt isolert for seg selv..Jeg syns det er litt vanskelig å komme innpå henne,for jeg tror egentlig at hun "trenger" å prate med voksne innimellom også,da spesielt en kvinne..Hun styrer på med sitt og det har endt med at faren bare maser og kjefter for han er så oppgitt.Og hun har ikke peiling på feks husarbeid o.l. En annen ting er hygienen hennes.Hun dusjer hver dag,men har hun mensen hiver hun bare blodige truser på gulvet og brukte bind rett i bosset uten å pakke det inn,og det er slike ting en kvinne lettere kan lære henne.Men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram..

Kanskje jeg bare skal holde meg unna og la hun styre på som hun vil?

Anonym poster: 835b2366a0e4b0a270bc12f83cbb29b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Invitere henne med på en hel dag på et spa-sted. Der tar dere lunsj, hver deres behandling pluss kanskje noe tid i basseng/boblebad sov hvis de har det.

Det er noe veldig få fjortiser vil si nei til.

Anonym poster: c2bfc2a17eb71cb64140d22f16b57746

Skrevet

Hvis du har mulighet ville jeg lånt boka "Bonusforeldre - muligheter og fallgruver" eller "Tenåringer i familien" på biblioteket. Begge er skrevet av Jesper Juul. Høres ut som denne jenta trenger en voksenperson hun ikke trenger å være i opposisjon til, kanskje det kan bli deg?

Anonym poster: dff28e9f2b20b87793af8ae5fe427c0e

Skrevet

Jeg tror det er viktig å være tydelig. Hva som er greit og ikke greit. (F.eks. bind og blodige truser - ugreit - andre ting - greit osv).For å komme tettere innpå, så hadde jeg nok invitert henne med på noe som kan være morsomt. (vet jo ikke hva hun liker). Prat i vei! (Bilen til og fra kan også være en god mulighet - da ser man ikke på hverandre og det kan bli lettere.

Anonym poster: 4555369d97e60cc3e5b939fdf8209c49

Skrevet

Jeg tror jeg ville foreslått å finne på noe sammen med henne. Ofte lettere for tenåringer å prate litt, når formålet ikke bare er å sitte å prate:)

Anonym poster: 03a2f4a490f457375c8f165091cdb3f5

Skrevet

jeg har alltid satt pris på å bake sammen med mamma... da har vi hatt muligheten til å prate, og jeg har lært noen kjøkkenkunster :) men da har det bare vært meg og mamma... ingen andre i huset...

hvis dette ikke er noe hun kan sette pris på, så kanskje dere kan avtale en tur på kino, leie en film, eller shopping? men igjen... viktig at det bare er dere 2...

prøv å få et godt forhold før du begynner å fortelle/lære henne om hygienen osv... evt ta det der og da, når det skjer..

Anonym poster: 4e53581679b91c3ed67e9e79a0f6bc58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...