Gå til innhold

Hvor lenge og mye må jeg jobbe for å opparbeide meg foreldrepenger ?(for tiden i et engasjement som snart avsluttes...)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, dette er det sikkert spurt om mange ganger før, men jeg spør ut fra min situasjon:

Jeg har akkurat blitt gravid og jobber som tilkallingsvakt.. jeg har et yrke hvor det er vanskelig å få fast jobb, og hvis jeg skal kunne opparbeide meg en cv for å få jobb må jeg ta kortere engasjement og finne meg i en usikkert arbeidshverdag med ekstravakter. Nå som jeg er gravid ser jeg selvfølgelig annerledes på situasjonen, og har nå et håp om et lengre vikariat etter jul. Hvis jeg ikke får denne jobben har jeg fortsatt mulighet til å jobbe mye som ekstravakt, men lurer på om jeg må se meg om etter midlertidig annet arbeid for å sikre meg selv.

Mitt spm er: hva ville dere gjort? Ofret cven for en periode og tatt en annen random jobb?

Til nyttår vil jeg forhåpentligvis være 7 uker på vei, og ha jobbet tilnærmet 80-90% hele veien, også før svangerskapet, altså vil 3 av de "ti siste mnd" være oppfylt (har jeg forstått det riktig?) Hadde det i prinsippet holdt at jeg jobbet til mars da? (til sammen seks mnd). Og hvis jeg jobber 100% tom. mars og så tar noen ekstravakter fram mot termin hva regnes foreldrepengene av da? Regner de gjennomsnitt eller blir plutselig noen få ekstravakter regnet framfor 100% måneder som er jobbet tidligere?

Litt innviklet, men dette er vanskelig!!...

 

Anonym poster: fd0125f046d5b0b5c3311342b51abcc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter (3 uker før termin), det trenger ikke være sammenhengende men om du baserer deg på ekstravakter så husk at det ikke kan gå mer enn 14 dager mellom vaktene ellers regnes det ikke som en periode og teller ikke med i opptjeningen... Når det gjelder beregning er hovedregelen at det er den inntekten du har når permisjonen starter som legges til grunn, men dersom man har variabel inntekt kan et lengre tidsrom legges til grunn og det regnes ut et snitt over f.eks siste 3 eller 6 mnd... Du har alt å tjene på å jobbe mest mulig helt fram til termin så lenge du ikke har fast inntekt...

 

Anonym poster: 4cf2739b6b665c76569cc32470ef8d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:( takk for svar .. det var det jeg trodde. Jeg tror bare jeg må få meg en fast jobb.. hva som helst:/

 

Får håpe det vises forståelse for cvn når man skal søke jobb etter permisjon..

 

 

 

Anonym poster: fd0125f046d5b0b5c3311342b51abcc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...