Gå til innhold

Har noen av dere operert bort mandlene i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at det er veldig farlig etter fylte 16. Og nå må mine mest sansynlig vekk. Kan dere også fortelle litt om selve operasjonen og tiden etter også?

Anonym poster: 949f33176cda0f586c659f4a190c9408

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel mer fare for blødninger? Jeg opererte vekk mine da jeg var 28. Ikke noe mere styr over det enn at jeg fikk et skriv om å ringe det og det nr i tilfelle blødning.

Var vondt i ettertid, faktisk gansk lenge, men absolutt verdt det!

Skrevet

Er vel mer fare for blødninger? Jeg opererte vekk mine da jeg var 28. Ikke noe mere styr over det enn at jeg fikk et skriv om å ringe det og det nr i tilfelle blødning.

Hva måtte du spise og sånt i ettertid da?

Skrevet

Jeg fjernet de da jeg var 27 (tror jeg det var...) Var helt forferdelig vondt. Jeg klarte ikke spise eller snakke på 14 dager. MEN, det var absolutt verdt det! Før hadde jeg halsbetennelse 4 ganger i året. Nå har jeg ikke hatt det siden mandlene ble fjernet. Fikk ikke inntrykk av at det var farlig, må bare være obs på blødninger, men får ganske gode instrukser på hva du skal gjøre om det skulle skje.

Skrevet

Fikk kronisk halsbetennelse i en alder av 23. Det var jævli :( Oprasjon og tiden etter var ikke noe sammenlignet med den halsbetennelsen :) Endelig fikk jeg svelget spytt og åpnet munnen (fikk av en eller annen grunn kjevelås i tillegg). Få de ut! Masse lykke til :))

Anonym poster: 61424b6690aadb50c2f10de6f42b5d7c

Skrevet

Takk for svar alle mann :-) jeg håper det går knirkefritt. Rimelig sliten av denne kroniske halsbetennelsen.

Gjest Mrs. Careface
Skrevet

Mannen min tok sine når han var 22. Vekka meg kl. 5 morgen etter og ba meg ringe ambulanse, da var hele vasken og doen dekka av blod og det rant og rant ut av halsen hans. Kom inn på sykehuset, fikk stoppa blødninger og han lå der i to dager.

To dager etter han kom hjem skjedde det samme igjen og de fikk problemer med å stoppe blødningene. Fikk ikke stoppa dem før han ble lagt på operasjonsbordet og sykehuset er en halvtime unna og legen skulle absolutt prøve å stoppe blødningene med bomull først -.-

Når jeg satt på venterommet mens han opererte for 2. Gang merka jeg hvor redd jeg var og jeg knakk helt sammen. Satt helt for meg selv i mørket midt på natta. Ingen kom for å fortelle meg noe.

Nå var nok hans maks uheldig, men jeg håper jeg aldri må ta mine og heller ikke barna mine

Skrevet

Tok mine for noen år siden, operasjonen var dagkirurgisk, men overnattet på et hotell like ved privat klinikken før vi reiste hjem igjen. De ble tatt med diatermi (laser- kombinert med skjæring)

Det var grusomt den første uka, så en forverring da jeg også fikk også infeksjon i sårene. Levde på saftis, yogurt og knuste poteter med salt på i flere uker.

Men det var verdt det! Har ikke hatt halsbetennelse etter jeg fjernet de! og før hadde jeg ca 8-10 infeksjoner i året.

Skrevet

Jeg fjernet mine da jeg var 19 år. Jeg fikk også en blødning, men den kom mens jeg enda var på sykehuset og den ble stoppet med der.

De 7 dager med veldig vondt og så bedre de neste 7-9 dagene.

Var veldig verdt det i forhold til alle halsbetennelsene jeg hadde vært or og de doble peniselin kurene jeg måtte ha hver gang for å bli kvitt det

Anonym poster: d91387da977c5e53fee4478243d3f79a

Skrevet

Tok de da jeg var 22. Gikk bra, ingen blødninger, men fy FA... for et smertehelvette! Spiste 60-70 paralgin forte og 30 voltaren for å overleve dag 2 til 12. Mulig det bare var jeg som fikk sinnsyke smerter, men skulle heller hatt halsbetennelse 2 gang i året enn de smertene etter :P Er gla nå da for at de er borte :)

Anonym poster: 20b1011fc0024fb30dc5b879f4f8ea57

Skrevet

Jeg oppererte bort mine for 5 uker siden.

Jeg ble ganske dårlig i litt over en uke etterpå. Lå rett ut. Ganske bedøvet og i hele munnen, tungen og deler av leppa var hoven og vond. Veldig stor slimproduksjon i hele og munhule. Men det gikk forsåvidt ganske greit. Må bare holde ut, og belage deg på å bli sengeliggende en liten stund.

Selve opperasjonen går jo veldig greit. Jeg var uheldig å fikk en blødning i halsen et par timer etter opperasjon, så jeg måtte legges i narkose igjen og svi i såret, og sy noen sting for å stoppe blødningen. MEN det går sjelden galt. Legen jeg var hos sa at ca 1 hver 8 år dør av en slik opperasjon på lansbasis.

Skrevet

Jeg tok mine da jeg var 22 år. Jeg var fryktelig plaget med konstante halsbetennelser. jeg husker jeg tenkte at tiden etter operasjonen var som den vanlige halsbetennelsen min, bare litt vondere. Så alt i alt hadde jeg det som før. Den eneste forskjellen var at jeg hadde litt problemer med å snakke og svelge så det ble så klart mye is og suppe 2 uker etter operasjonen....

Selve operasjonen gikk veldig bra. Jeg var nok svært ruset etter operasjonen for jeg tenkte at jeg neppe hadde vært igjennom en operasjon, da jeg egentlig bare våknet opp med sår hals, helt smertefri...

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke tok mandlene mine tidligere... Jeg har nesten ikke vært syk etterpå, før operasjonen var jeg syk hele tiden.. I frykt for mye smerter osv utsatte jeg å få de fjernet i ca 6 år:( den lille smerten etterpå var definitivt verdt det "nye" livet jeg fikk etter operasjonen:)

Skrevet

Jeg kan også nevne at jeg brukte kun 1 panodil 1 dag etetr operasjonen, ellers tok jeg ingen smertestillende. Så jeg var nok veldig heldig med min operasjon:) Lykke til, er du plaget hadde jeg definitivt anbefalt deg operasjon:)

Skrevet

Tok dem da jeg var 25. Hadde GRISEVONDT i 2 uker, fikk styrtblødning på dag 3 og måtte reinnlegges, heldigvis stoppet det av seg selv. Har hatt flere halsbetennelser etterpå enn før, og streptokokkanfallene komme like ofte. Hadde ikke gjort det igjen. Ville heller født en gang om dagen i 14 dager, det tok tross alt bare 2,5 time :P

Skrevet

Hva måtte du spise og sånt i ettertid da?

Gikk mest i yoghurt. Og saftis. Også drakk jeg mye saft så fikk jo kalorier der også. Etterhvert spiste jeg havregrøt, men den måtte være "pisslunka", -både for varmt og for kaldt var pyton.

Tror det ok ca 14 dg før jeg følte meg grei uten smertestillende, men det var bare de første dagene jeg tok de med forte, ble så trøtt av de. Deretter tok jeg reseptfrie nsaids.

Og ja det var vondt, men smertehelvette var det slett ikke så lenge man tok smertestillende. Lurt å ikke være tøff og ta minst mulig da tablettene hjelper mot hevelse i tillegg til smerte.

Skrevet

Har hørt at det er veldig farlig etter fylte 16. Og nå må mine mest sansynlig vekk. Kan dere også fortelle litt om selve operasjonen og tiden etter også?

Jeg fjernet mine i en alder av 35.

Fikk en stygg reaksjon på narkosen og dermed hjertestans. Tilbragte flere døgn på hjerteovervåkningen og tar np medisiner mot flimmer daglig.

Fikk en allergisk reaksjon på smertestillende og gikk i sjokk. Mye styr og to døgn på intensiven.

Pga dype arrvev i mandlene måtte de skjøre dypt. Derfor fikk jeg store hevelser og kunne ikke få i meg hverken mat eller drikke. Fikk derfor intravenøst i 5 døgn.

Anonym poster: ac983e5c15c11fc9e16942730dfec3b0

Skrevet

Postet litt fort der gitt.

Slet med smerter i 10 dager. Tidvis ordentlig plagsomme smerter.

På dag 12 fikk jeg en styrtbløding. Sluttet ikke å blø, måtte ha ambulanse og ny innleggelse. På sykehuset brant de sårene innvedig for å stoppe blødningen. Det ble som nye åpne sår og ny sykemelding i fjorten dager med nye smerter.

Å operer ut mandlene var tøft. Jeg hadde likevel gjort det igjen for den måneden med store plager var verdt det å få fjernet månedlige streptokokkinfeksjoner og halårlige halsbyller

Skrevet

Jeg fjernet mine i en alder av 35.

Fikk en stygg reaksjon på narkosen og dermed hjertestans. Tilbragte flere døgn på hjerteovervåkningen og tar np medisiner mot flimmer daglig.

Fikk en allergisk reaksjon på smertestillende og gikk i sjokk. Mye styr og to døgn på intensiven.

Pga dype arrvev i mandlene måtte de skjøre dypt. Derfor fikk jeg store hevelser og kunne ikke få i meg hverken mat eller drikke. Fikk derfor intravenøst i 5 døgn.

Huff hørtes ekkelt ut! Men gikk vel ikke spesielt på det å fjerne mandlene, heller risikoen med narkose...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...