Gå til innhold

Har barnet mitt en diagnose?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff... Syns det er vanskelig å skrive om dette og beklager vis innlegget er rotete... Eldste datteren min på seks får hjelp av ppt, hun går første året på skolen... Hun har helt fra hun var lite grått mye og vært urolig. Sover lite om natten og sier hun har stemmer i hodet som ikke går vekk... Hun er urolig og oppfarende og er sinnsykt hyperaktive. Hun har vanskelig for å prate, lesper og glemmer lyder osv i språket. Har hele tiden lurt på om det feiler meg noe, om jeg er en dårlig mor. Ppt sier hun er trygg og glad og en jente med mye humor og sier at det er hundre prosent sikkert at vi er bra foreldre og at hun har det bra. De skryter masse av oss som foreldre men jeg har vanskelig for å tro på de... I siste møtet med skolen og ppt sier hun fra ppt at barnet kanskje burde utredes for en diagnose. Ble sjokka så glemte å spørre hvilken de tenkte på. Hun har store problemer med sosialt samspill og er mye utenfor selv om hun selv ikke skjønner det. Hun dilter etter andre barn mye. Blir oppfarende og sint og dytter eller slår andre barn uten noen tydelig grunn. Tester grenser mye, er klengete på voksne til tusen og sliter fagmessig. Hun kommer med ukontrollerte hyl og på skolen lar de henne løpe i gangen når det blir for mye for henne og da roer hun seg. Må bare si at ppt og skolen hun går på her i aurskog-høland er fantastiske. De stiller opp til de grader for barnet vårt. Er så takknemlig for disse menneskene:) Har dere noen synspunkter på dette? Uff, det gjør så vondt i mammahjertet mitt bare å skrive dette... Poster det her også siden det kanskje er lettere for folk å snakke om sine egne erfaringer rundt dette som anonyme...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ikke begi meg utpå hva som kan være en mulig diagnose, men jeg vil bare si at jeg synes du skal ta til deg det PPT sier ang. dere som foreldre. At dere er flinke, at barnet er trygt, at barnet har det bra og at hun er en glad jente.

Kanskje ikke så enkelt, men tro på det, ta det til dere og styrk dere på det.

 

Lykke til!

Skrevet

Autist?

 

Anonym poster: 0af9164371e0cbe1fb4cbb90357f7543

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du er sjokkert over at barnet bør utredes dersom det har vært litt kjelkete hele veien?

Dere kan være de mest fantastiske foreldrene i verden, men det kan være at jenta di har behov for enda litt mer.

Ta til deg at hun er trygg og glad, at du gjør en god mammajobb, at hun har masse gode sider, og ta med deg en utredning som kanskje kan gjøre at det blir stilt en diagnose så hun kan få enda bedre oppfølging :-)

Skrevet

jeg tenker ihvertfall at du ikke skal se på det som negativt at de ønsker å utrede barnet ditt. Prøv heller å tenke at hvis du får en diagnose, så vet du og de mye mer om tiltak de kan bruke for å hjelpe barnet til å få en enda bedre hverdag.

Og for all del, ikke tro at du er en dårlig mor fordi du har et barn med spesielle behov.

Det vil roe seg for deg snart skal du se.

Skrevet

Jeg kan heller ikke si noe om evt hvilken diagnose hun har. Men, sånn du beskriver det, så virker det som om hun har mye hun sliter med. Hadde nok villet utrede henne. Kanskje ting kan bli lettere for dere om dere har en diagnose å forholde dere til?

Skrevet

Jeg forstår deres frustrasjon, men har dere funnet ut når hun fungerer best? Hvor er dere? Hva gjør dere? Bedre å finne løsninger enn diagnose.. Ta til dere alle gode tilbakemeldinger!

Skrevet

tro på ppt når de sier dere er gode foreldre.

 

ang å stille diagnose, er det nok masse tester hun skal igjennom.

jeg har nettopp vært hos psykolog for diagnose utredelse.

vi gikk igjennom mange hefter med spørsmål.

vil tro at barn får en annen type testing.

jeg fikk 3 diagnoser iallefall.

angst

tvangshandlinger

bipolar 1

 

Anonym poster: 9008a83a2de3a3deacbab7dcfa0873c8

Skrevet

Hvorfor skriver du dette her inne? Tror du noen her inne er kvalifisert til å diagnostisere et barn de aldri har møtt?? Få en henvisning til bup eller ppt du sånn at barnet ditt kan utredes av fagfolk.

 

Synsingen til hønene her inne blir du jo bare mere bekymret av.

 

Anonym poster: 778a9116a886fb60f454101feab4cad5

Skrevet

Hvorfor skriver du dette her inne? Tror du noen her inne er kvalifisert til å diagnostisere et barn de aldri har møtt?? Få en henvisning til bup eller ppt du sånn at barnet ditt kan utredes av fagfolk.

 

Synsingen til hønene her inne blir du jo bare mere bekymret av.

 

Anonym poster: 778a9116a886fb60f454101feab4cad5

 

Det er vel hun som ikke evner å lese hele innlegget som er den største høna.

 

HI skriver: "I siste møtet med skolen og ppt sier hun fra ppt at barnet kanskje burde utredes for en diagnose"

 

Du skriver: "Få en henvisning til bup eller ppt du sånn at barnet ditt kan utredes av fagfolk"

 

Ehh.....

 

Anonym poster: cbb0ff23c03ac00361c0d0bc6c1d4df4

Skrevet

Hvorfor skriver du dette her inne? Tror du noen her inne er kvalifisert til å diagnostisere et barn de aldri har møtt?? Få en henvisning til bup eller ppt du sånn at barnet ditt kan utredes av fagfolk.

 

Synsingen til hønene her inne blir du jo bare mere bekymret av.

 

Anonym poster: 778a9116a886fb60f454101feab4cad5

 

Det er vel hun som ikke evner å lese hele innlegget som er den største høna.

 

HI skriver: "I siste møtet med skolen og ppt sier hun fra ppt at barnet kanskje burde utredes for en diagnose"

 

Du skriver: "Få en henvisning til bup eller ppt du sånn at barnet ditt kan utredes av fagfolk"

 

Ehh.....

 

Anonym poster: cbb0ff23c03ac00361c0d0bc6c1d4df4

Lurte vel mest på andre mennesker her inne sine meninger, synspunkter og erfaringer rundt dette med diagnoser og følte bare for å lufte tankene mine... Foreløpig er jeg ikke mer bekymret etter å ha skrevet her, snarere tvert i mot har jeg fått både trøst og oppmuntring noe jeg trengte:) Så takk for alle gode svar:) Ble nok litt sjokkert bare fordi det jeg har tenkt lenge ( at noe er annerledes med jenta mi) ble en realitet... Var vondt men sånn egentlig ikke noe stort sjokk... Vil ppt at hun skal utredes skal hun selvfølgelig det, vi skal ikke stikke kjepper i hjula for barnet vårt! Som læreren til jenta vår sa, ikke tenk at hun ikke er bra nok eller at dere gjør noe feil og ikke bruk tiden på å gruble på alt du kan ha gjort feil. Prøv å aksepter at jenta di er ei lita annerledesjente som er akkurat sånn hun er ment til å være:) Lillesøster er forresten helt annerledes, blid og fornøyd lita sovejente:) Rart at søsken kan bli så forskjellige...

Skrevet

Schizofreni?

OCD?

 

Anonym poster: c0c470f1c91e8ed6128028e48a3b927d

Skrevet

Så akkurat en dokumentar på NRK nett tv om barn med bipolar lidelse. Du kan jo se den og se om du kjenner igjen noe av det.

 

Anonym poster: e6c09141bac57c0a25964230ab675687

Skrevet

autisme var det første som slo meg. Kan sammenlignes med mange av brukerene på jobben ( barnebolig for funksjonshemmende).

 

Men uansett hva det måtte være, syns jeg det er fint å lese om foreldre som står på for ungene mine :) Og ikke minst det at skolen og SFO har funnet en løsning som fungere :)

 

Masse lykke til videre :)

Skrevet

Det er enda en ting med henne... Hun henger seg opp fullstendig i ting og da er det umulig å få ho til å tenke på annet, prate om annet osv... Og hun er ganske snever ang interesser... Høst er greia og det er ikke mye annet som intresserer... Skal se den dokumentaren:) Syns ppt nevnte noe om asbergers og autisme en gang. Men husker ikke. Skal i nytt møte med ppt om en uke. Blir spennende å høre hva de sier. Det er stygt sagt men det hadde nesten vært en lettelse vis ho fikk en diagnose. Kanskje jeg kunne slappet av å innsett at jeg ikke har gjort noe galt eller er udugelig som mor. Tenker og tenker og grubler og ser på en måte gjennom hele livet hennes etter ting jeg kan ha gjort feil:/ Slitsomt...

Skrevet

Hvordan er hun faglig?

 

Anonym poster: 049e2e0def6620266a13dffbabbfcd76

Skrevet

Det siste du nevner kan høres ut som autisme. Autismespekteret er bredt, asberger ligger under autisme.

 

Anonym poster: 049e2e0def6620266a13dffbabbfcd76

Skrevet

Hun henger litt etter sier de på skolen. Spesielt i matte men virker som norsk ikke er så lett heller lenger:/

Skrevet

Og enda en ting... Ho vil helst være alene her hjemme. Er helt i sin egen verden, prater med seg selv, helt fjern fra virkeligheten. Prater med seg selv høyt halve natta, er på rommet store deler av tiden ho er hjemme. Uff, høres ille ut når jeg skriver det ned og tenker ordentlig på det:/

Skrevet

Uff... Syns det er vanskelig å skrive om dette og beklager vis innlegget er rotete... Eldste datteren min på seks får hjelp av ppt, hun går første året på skolen... Hun har helt fra hun var lite grått mye og vært urolig. Sover lite om natten og sier hun har stemmer i hodet som ikke går vekk... Hun er urolig og oppfarende og er sinnsykt hyperaktive. Hun har vanskelig for å prate, lesper og glemmer lyder osv i språket. Har hele tiden lurt på om det feiler meg noe, om jeg er en dårlig mor. Ppt sier hun er trygg og glad og en jente med mye humor og sier at det er hundre prosent sikkert at vi er bra foreldre og at hun har det bra. De skryter masse av oss som foreldre men jeg har vanskelig for å tro på de... I siste møtet med skolen og ppt sier hun fra ppt at barnet kanskje burde utredes for en diagnose. Ble sjokka så glemte å spørre hvilken de tenkte på. Hun har store problemer med sosialt samspill og er mye utenfor selv om hun selv ikke skjønner det. Hun dilter etter andre barn mye. Blir oppfarende og sint og dytter eller slår andre barn uten noen tydelig grunn. Tester grenser mye, er klengete på voksne til tusen og sliter fagmessig. Hun kommer med ukontrollerte hyl og på skolen lar de henne løpe i gangen når det blir for mye for henne og da roer hun seg. Må bare si at ppt og skolen hun går på her i aurskog-høland er fantastiske. De stiller opp til de grader for barnet vårt. Er så takknemlig for disse menneskene:) Har dere noen synspunkter på dette? Uff, det gjør så vondt i mammahjertet mitt bare å skrive dette... Poster det her også siden det kanskje er lettere for folk å snakke om sine egne erfaringer rundt dette som anonyme...

 

Uff du kan ikke spørre om dette her inne. Er du forberedt på at en masse ufaglærte damer forsøker å diagnostisere barnet ditt?

 

Ring til ppt i morgen og spør.

 

Lykke til håper det går bra med jenta di!

 

Anonym poster: 9c3ea7c8f65041f0944ac84d54b79469

Skrevet

Uff... Syns det er vanskelig å skrive om dette og beklager vis innlegget er rotete... Eldste datteren min på seks får hjelp av ppt, hun går første året på skolen... Hun har helt fra hun var lite grått mye og vært urolig. Sover lite om natten og sier hun har stemmer i hodet som ikke går vekk... Hun er urolig og oppfarende og er sinnsykt hyperaktive. Hun har vanskelig for å prate, lesper og glemmer lyder osv i språket. Har hele tiden lurt på om det feiler meg noe, om jeg er en dårlig mor. Ppt sier hun er trygg og glad og en jente med mye humor og sier at det er hundre prosent sikkert at vi er bra foreldre og at hun har det bra. De skryter masse av oss som foreldre men jeg har vanskelig for å tro på de... I siste møtet med skolen og ppt sier hun fra ppt at barnet kanskje burde utredes for en diagnose. Ble sjokka så glemte å spørre hvilken de tenkte på. Hun har store problemer med sosialt samspill og er mye utenfor selv om hun selv ikke skjønner det. Hun dilter etter andre barn mye. Blir oppfarende og sint og dytter eller slår andre barn uten noen tydelig grunn. Tester grenser mye, er klengete på voksne til tusen og sliter fagmessig. Hun kommer med ukontrollerte hyl og på skolen lar de henne løpe i gangen når det blir for mye for henne og da roer hun seg. Må bare si at ppt og skolen hun går på her i aurskog-høland er fantastiske. De stiller opp til de grader for barnet vårt. Er så takknemlig for disse menneskene:) Har dere noen synspunkter på dette? Uff, det gjør så vondt i mammahjertet mitt bare å skrive dette... Poster det her også siden det kanskje er lettere for folk å snakke om sine egne erfaringer rundt dette som anonyme...

 

Uff du kan ikke spørre om dette her inne. Er du forberedt på at en masse ufaglærte damer forsøker å diagnostisere barnet ditt?

 

Ring til ppt i morgen og spør.

 

Lykke til håper det går bra med jenta di!

 

Anonym poster: 9c3ea7c8f65041f0944ac84d54b79469

Vi har tett kontakt med de... Ønsket bare å høre om andre hadde noen erfaringer å dele med meg og trenger bare å lufte og sortere noen tanker og følelser. Leser litt om de forskjellige tinga folk foreslår her og føler det kan forberede meg litt for neste møte:) og JO jeg kan spørre om dette her inne... Har faktisk allerede gjort det...

Skrevet

Jo, jeg skjønner at du kan det....:-)

Men uansett, tenkte mer på belastningen på deg om du får mange fæle svar (og folk vil jo svare ut fra svært begrenset informasjon)...jeg ville blitt kjempestressa av det, men folk er forskjellige!

 

Håper uansett at det ikke er alvorlig og at du/dere snart får svar.

 

Anonym poster: 9c3ea7c8f65041f0944ac84d54b79469

Skrevet

Jo, jeg skjønner at du kan det....:-)

Men uansett, tenkte mer på belastningen på deg om du får mange fæle svar (og folk vil jo svare ut fra svært begrenset informasjon)...jeg ville blitt kjempestressa av det, men folk er forskjellige!

 

Håper uansett at det ikke er alvorlig og at du/dere snart får svar.

 

Anonym poster: 9c3ea7c8f65041f0944ac84d54b79469

Ja det er folk jammen meg:)

Skrevet

Det høres i allefall ut som om hun trenger og utredes. Og jeg skjønner du tenker at dere har gjort noe feil og ikke er gode nok foreldre. Man ser jo på seg selv når barnet sliter og har problemer. Men, sånn du beskriver det, så virker det absolutt som om at det ikke er noe dere har gjort feil. Det syns jeg ikke du skal tenke på en gang. Det datteren din sliter med er nok ikke noe du kan ta på dine skuldre. Du virker som en god mor som er klar over problemene og ikke lukker øynene for det. Du vil jo også finne ut hva som evt. feiler henne og få den beste hjelpen. Det er det gode foreldre gjør :-)

Skrevet

Det høres i allefall ut som om hun trenger og utredes. Og jeg skjønner du tenker at dere har gjort noe feil og ikke er gode nok foreldre. Man ser jo på seg selv når barnet sliter og har problemer. Men, sånn du beskriver det, så virker det absolutt som om at det ikke er noe dere har gjort feil. Det syns jeg ikke du skal tenke på en gang. Det datteren din sliter med er nok ikke noe du kan ta på dine skuldre. Du virker som en god mor som er klar over problemene og ikke lukker øynene for det. Du vil jo også finne ut hva som evt. feiler henne og få den beste hjelpen. Det er det gode foreldre gjør :-)

Takk for gode ord:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...