Gå til innhold

Klarer man seg uten microbølgeovn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

??

Anonym poster: 6482149aae3721181dad8fbfea93aeb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Vår røyk midt i den tiden som jeg holdt på med flaskesterilisering og alt som følger med det, men kjøpte ikke ny og har klart oss helt fint i ettertid!

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

njaah, klarer meg vel. Med den driten jeg har fra Ikea er det nesten som å ikke ha... :(

Skrevet

Ikke noe problem, har ikke hatt micro siden 90-tallet. Savner det ikke.

Skrevet

Ja, det er klart man gjør det. Vi bruker vår minimalt, nesten kun til å koke vann i en kopp. Det kan også komfyren, eller en vannkoker klare.

Skrevet

Bruker den knapt. Popper popkorn 4-5 ganger i året, har gått over til å poppe i kasserolle.

Skrevet

Det eneste jeg tenker på selv er å tine opp restemat i fra fryseren... Det er kjapt og enkel i en travel hverdag. Kan jeg klare meg uten microbølgeovn? Går det kjapt å eventuelt tine i vanlig stekeovn? Om jeg skal svare meg selv, så gjør det vel egentlig ikke akkurat det... Det tar jo ti minutter bare å varme ovnen... hmm... Klarer jeg å være strukturert nok til å planlegge så godt at jeg tar opp av fryseren dagen før?

Hvordan gjør dere det da? Der dere egentlig gjerne skulle hatt microen?

Skrevet

Men, hva med restematen i fryseren?

Skrevet

Tin i vannbad

Anonym poster: 9dc6ca267d47ed629c2af0a005a90ebc

Gjest peacock
Skrevet

Samboeren min lager verdens beste laks i mikroen! Og bakepoteter tar veldig kort tid... Ellers bruker vi den stort set til å varme rester og glass til mini når vi har det travelt.

Kanskje ikke en livsnødvendig dings, men veldig praktisk synes jeg.

Skrevet

Men, hva med restematen i fryseren?

Restemat eller kjøttdeig/kjøtt tar vi opp enten kvelden før eller om morgenen, alt ettersom hvor lang tid et tar å tine. Null problem

Skrevet

Hvordan baker du potet i micro?

Skrevet

Nei! Eller det kommer sikkert an på hva man er vandt med. Vi bruker mikroen hver dag. Tiner brødskiver og kjøtt, koker perfekt ris på 13 minutter(!) kan lage spaghetti og omelett. Varma vannet til mme med første baby. Ellers hender det jeg smelter smør, lager super raks kakao osv. inni der. Og varmer rester :)

Anonym poster: d1454204574c9aee277315a780196da6

Skrevet

HI her: Stemmer dere for eller i mot at jeg skal kvitte meg med en urgammel gedigen og stygg microbølgeovn på kjøkkenet, for å leve uten? Hva hadde dere gjort?

Gjest peacock
Skrevet

To poteter i en illfast form med litt vann i, godt med plast over formen og så tror jeg samboeren min gir de 20 min om det er bakepotetstørrelse... Bakes med skrellen på.

Ikke like godt som på grillen, men veldig godt når man ikke har en grill eller halvannen time til å vente på at maten blir klar :)

Gjest uni kum
Skrevet

Vi har bare fordi vi har fått. Trenger den strengt tatt ikke.

Skrevet

Hva mener du med 'Kødder du?'

Skrevet

Vi bestemt oss for å prøve uten da vi flyttet, og satte den ut i boden. Endte med at vi hentet den igjen :-P bruker den til å varme varmeposen jeg har i senga hver natt. Men med tanke på mat føler jeg ikke behovet. De fleste rester kan varmes i ovn eller kjele. Popcorn kan man lage i kjele..

Gjest cunning stunts
Skrevet

Hva mener du med 'Kødder du?'

Mener du at du stiller et seriøst spørsmål? Selvfølgelig klarer man seg uten micro, det er et behov skapt de siste tredve årene fordi vi har mer penger enn vi har hull å putte dem i.
Skrevet

Hadde micro i en korr periode, eneste jeg brukte den til var å varme tortillalefser og ostesmørbrød. Det man trenger er komfyren, da får du gjort alt(og mer) enn med en micro! Micro er no' drit, tar bare plass!

Skrevet

Stikk mange hull med gaffelen i poteten på begge sider. Legges så i mikro. Sett den på 5 minutter, snu poteten, 5 minutter til, snu poteten og sett på 5 minutter igjen og hold på sånn til den er klar (til gaffelen går gjennom). Tar vel en 20 min tilsammen ca. I mikro altså.

Skrevet

HI her: Stemmer dere for eller i mot at jeg skal kvitte meg med en urgammel gedigen og stygg microbølgeovn på kjøkkenet, for å leve uten? Hva hadde dere gjort?

Jeg hadde levd uten. Tenk over hva du bruker den til. Er svaret "tine brød", så kast den ut. Den tar opp plass, bruker strøm og stråler mer enn en mobilmast.

Mikroen stråler kun når den er i bruk ikke ellers. Det er elektromangetisk stråling og det er ikke farlig å spise mat varmet i mikro. Noen næringsstoffer kan forsvinne ved oppvarming (det kan også skje ved oppvarming i feks ovn) og andre næringsstoffer blir lettere for kroppen å ta opp når maten er varm. Det er vannmolekylene som kommer i bevegelse og blir varmet opp, det er ikke skadelig.

Nå har jeg ikke noe å referere til når det kommer til hvor høy stråling det er snakk om, men lite trolig at strålingen er verre enn en mobilmast. Det finnes andre ting man omgir seg daglig med som stråler, noen eksempler; trådløst nett, trådløs telefon, mobil, tv, radio osv. Det finnes mye forskning på området (masse utenlandsk) og det er mye uenighet i forskningen. Men vær kildekritisk, bare forsi det står i en forskningsrapport betyr det ikke at det er 100% riktig.

Hilsen en som har gjort litt research på mikro før den ble tatt i hus.

Skrevet

Jeg hadde levd uten. Tenk over hva du bruker den til. Er svaret "tine brød", så kast den ut. Den tar opp plass, bruker strøm og stråler mer enn en mobilmast.

Mikroen stråler kun når den er i bruk ikke ellers. Det er elektromangetisk stråling og det er ikke farlig å spise mat varmet i mikro. Noen næringsstoffer kan forsvinne ved oppvarming (det kan også skje ved oppvarming i feks ovn) og andre næringsstoffer blir lettere for kroppen å ta opp når maten er varm. Det er vannmolekylene som kommer i bevegelse og blir varmet opp, det er ikke skadelig.

Nå har jeg ikke noe å referere til når det kommer til hvor høy stråling det er snakk om, men lite trolig at strålingen er verre enn en mobilmast. Det finnes andre ting man omgir seg daglig med som stråler, noen eksempler; trådløst nett, trådløs telefon, mobil, tv, radio osv. Det finnes mye forskning på området (masse utenlandsk) og det er mye uenighet i forskningen. Men vær kildekritisk, bare forsi det står i en forskningsrapport betyr det ikke at det er 100% riktig.

Hilsen en som har gjort litt research på mikro før den ble tatt i hus.

Jeg har ikke sagt at mikro er farlig og heller ikke at maten er farlig å spise. Jeg sier bare at den er helt unødvendig. Og hva så om den stråler kun ved bruk? Det er fortsatt stråling, og så mye stråling som vi omgir oss med i samfunnet i dag, tenker jeg at det er best å unngå det der det er mulig. Som f.eks hjemme i eget hus. Og for oss betyr det at vi velger å ikke ha mikro (hovedgrunnen er at vi ikke bruker den til noe som helst) eller trådløst internett f.eks.

Nå var store deler av innlegget ment som et svar på hi, ville bare få frem at det er lite sannsynlig at de stråler verre enn en mobilmast.

Skrevet

Har ikke hatt micro på 12 år, forstår ikke hvorfor jeg hadde den digre greia for?! Hva skal du bruke den til som du ikke kan bruke komfyren til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...