Gå til innhold

Trenger litt 'legehjelp' av dere idag ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går fikk fireåringen ørebetennelse/katar. Vi 'masserer' tårekanalene ofte fra utsiden av øyet og inn for å ta vekk gugget ofte og det har allerede blitt mye bedre fra i går. Bruker saltvann på sterile pads.

Men - kan han i bhg om han ikke får behandling for det? Kloramfenikol er jo reseptbelagt og da må vi til legevakta i dag. For egentlig er det vel en dag etter startet behandling de kan i bhg? Eller vil det gå over av seg selv innen få dager, kanskje allerede i løpet av morgendagen, siden det allerede er blitt bedre? Og hvordan er karantenetiden når det blir bra uten antibiotika?

Vi har dessverre vanskelig for å selv være hjemme med han i desember pga mannens eksamenstid og jeg har høysesong på jobb. Samtidig vil vi ikke bruke antibiotikum 'hele tiden', og spesielt ikke hvis det ikke er nødvendig. Hvor lenge pleier egentlig dette å vare om de ikke får behandling og vi er flinke til å stelle det? :) mange spørsmål!

Fin søndagsmorgen ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig smittsomt. Tviler på at barnehagen vil ta han imot. På min jobb hadde jeg sagt nei. Jeg jobber i barnehage

Skrevet

Det varierer hva barnehagene sier til dette. I prinsippet kan de ikke forlange at det skal behandles med kloramfenikol, men de kan si at de ikke vil han skal i barnehagen før en lege har vurdert det og hvis legen da sier at dere ikke trenger å behandle det, så kan de ikke nekte han å komme i barnehagen. Noen barnehager godtar også den behandlingen dere har startet på, som behandling.

Uavhengig av antibiotika eller ikke, så er det viktig at barnehagen er ekstremt nøye med hygiene. Jeg tror mange barnehager blir litt sløve på ekstra håndvask når barna bruker antibiotika fordi de tenker at da er det ikke smittsomt. Problemet er at øyekatarr oftest skyldes virus, ikke bakterier, og da er de like smittsomme uavhengig av antibiotika eller ikke.

Anonym poster: 966dc1cce75cb9d16f024304cf08365e

Skrevet

I vår barnehagen får barna komme selv om de har øyekatar. Det var forbud tidligere, men ikke nå lenger.

Anonym poster: a18b5c7a19beaea03494e1969b19ee92

Gjest ________
Skrevet

Si iallfall til bhg at han har det å hør om han kan komme, da har de mulighet til å være ekstra nøye med håndvask på alle barna og passe på hva ditt barn har rørt borti

Selv ville jeg holdt han hjemme en dag eller to

Skrevet

Ah, hendig med raske råd :) takk!

Vi får ta en avveining i løpet av dagen og morgendagen. Evt reise til lege i morgen. I dette snøværet frister det mest med fyr i peisen og hjemmekos enn legevaktventing ;)

Minns også at bhg har ei blekke med info om forskjellige barnesykdommer, karantenetid osv - kanskje jeg finner den på nettsiden til kommunen :)

Skrevet

I vår barnehage får de komme når de har øyekatarr / betennelse så lenge det skyldes med saltvannsoppløsning eller at barnet får noen annen form for behandling

Gjest Mrs. Careface
Skrevet

I vår bhg. Får de komme dagen etter de har starta behandling

Skrevet

Det er ikke lov av bhg å nekte barnet å komme pga øyebetennelse. Det var smittevernoverlegen i kommunen her klar på iallefall.

Vask ofte med rent vann/saltvann, går oftest over av seg selv. Blir det ikke bedring ila noen dager så oppsøk lege for resept.

Anonym poster: cd846448629fae0f2509b4094a0bc4a7

Skrevet

Jeg ville ringt og spurt bhg. Der jeg jobber kan de komme, legene er ganske strenge på å gi anibiotika hvis ikke de er knallrød på det hvite i øyet. Så det må bare gå over. Hvis de blir veldig rød på øyet ringer vi foreldrene for at de skal kunne ta kontakt med lege. Hvis foreldrene ønsker kan vi også være behjelpelig med å skylle øyet med saltvannsdråper (foreldrene må ha dette med selv), det gjelder spesielt de som sover i bhg og øyet klistrer seg igjen.

Håndvask og er vi veldig nøye på uansett! Bare tull å si at bhg er slappe der!

Samme med desinfisering av leker ol

Anonym poster: d0e4dbf3c500fdbd1bdff92c5f0b18f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...