Gå til innhold

Enig? Uenig? Angående julegaver til barna.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror, som Peder Kjøs sier, at dette er individuelt. Og jeg er enig i at ikke alle gavene på død og liv må pakkes opp på julaften. Vi prioriterer også slik at toåringen her får gavene fra de vi feirer sammen med først.

Ingen vits i å kjøre på med gaver når de er opptatt med noe nytt de akkurat har pakket opp.

Skrevet

For og være ærlig aner jeg ikke om jeg er enig eller uenig, jeg fikk alltid mye flere gaver enn 4, ble ikke skadet av det. Sønnen min får nok flere enn 4 gaver neste år han også.

Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg er på en måte enig, selv om det blir mange flere gaver. Vi har vært nødt å dele det opp og ta noen gaver 1 juledag fordi det blir for mye. I fjor opplevde vi at begge bare rev av papiret etter noen gaver, enset ikke hva som var inne. Husker spesielt når eldste var 2 år så fikk han en sånn plat lastebil og begynte å leke med den og var mer enn fornøyd, hadde ikke lyst å pakke opp mer...

Samme opplever vi egentlig vært år, de har lyst å begynne å leke med det de pakker oppnog har ikke tid til å pakkevopp, derfor ender det med at vinmå pakke opp for de yngstevog legge vekk noectil 1 dag...

Like mye gaver blir det vært år, familie og venner kjøper mye..

Skrevet

Jeg er enig. Her bestrmte vi sist jul, da han var nesten ett år gammel, at vi kjører pakkeåpning fra morgen til kveld. Vi overholder også normal leggetid også på spesielle dager, i alle fall nesten. ;) I år kommer mine foreldre hit, så da er det.naturlig at gaver fra dem og fra oss, er de gavene som åpnes til sist, samtidig med at vi voksne åpner våre gaver. Da har han fått tid til å leke med hver enkel gave, og får ikke så mye nytt å surre med før det blir kveld. Det fungerer fint for oss. :)

Skrevet

Vi kommer i alle fall til å gi en gave på morgenen, det er tradisjon. Ser ikke bort fra at de kommer til å få åpne en gave til utpå dagen fordi ventetiden blir for lang (husker selv hvor uendelig lang julaften var da jeg var liten). Vi skal feire jul hos min søster i år, så vi orker ikke drasse alle gavene med dit. Naturlig nok blir de åpnet her hjemme i stedet, men har ikke helt bestemt oss for når det skal skje. Synes det høres fornuftig ut med litt spredning av gavene, det har en tendens til å bli hektisk etterhvert med alle de pakkene... Synes også det var en god idè å gå sammen om større gaver. Det skal jeg foreslå neste år :)

Skrevet

Vi kommer i alle fall til å gi en gave på morgenen, det er tradisjon. Ser ikke bort fra at de kommer til å få åpne en gave til utpå dagen fordi ventetiden blir for lang (husker selv hvor uendelig lang julaften var da jeg var liten). Vi skal feire jul hos min søster i år, så vi orker ikke drasse alle gavene med dit. Naturlig nok blir de åpnet her hjemme i stedet, men har ikke helt bestemt oss for når det skal skje. Synes det høres fornuftig ut med litt spredning av gavene, det har en tendens til å bli hektisk etterhvert med alle de pakkene... Synes også det var en god idè å gå sammen om større gaver. Det skal jeg foreslå neste år :)

En ting til jeg likte som sto nevnt i artikkelen; at det var viktig at barna så at også de voksne gir gaver til hverandre. Det er så mange voksne som mener at det er tull å gi gaver til andre voksne (inkludert min bror), og det synes jeg er så ufattelig døllt og nitrist.

Skrevet

Her blir den store gaven fra oss foreldrene åpnet når vi står opp om morgenen, så kommer nissen med to av pakkene på formiddagen. Så tar vi de "viktigste" først når kvelden kommer, og de han evt ikke orker å åpne sparer vi bare til 1. dag. :) Mulig en blir åpnet lille julaften også.

Anonym poster: a80a8621804c4249c1ff75e53ad0ca1f

Skrevet

Vi åpnet alltid en gave på morgenen, gjerne en av de «større». Så hatt de litt å leke med, koser seg med utover dagen. Vi drar bort til brunsh, og det hender nok de får åpne en gave eller to når vi er hjemme igjen, mens maten står i ovnen. Så et det gavebonanza etter middag.åå

Skrevet

Da jeg var barn fikk vi alltid åpne en pakke fra en venn / venninne på morgenen. På formiddagen fikk vi åpne en større pakke fra familie.

Tror det ble gjort for at ventetiden ikke skulle bli så lang ;)

Kommer til å gjøre det samme med min datter i år. Nå er vi en liten familie så hun får ikke så mange pakker. Mange nok, men ikke i "overflod"

Skrevet

Vi åpner bare gaver på kevelden, det har vi alltid gjort. Hadde ikke det passet barna hadde vi gjort det anderledes. Ungene syns det er så gøy å finne pakker i gavehaugen, lese hvem de er til og legge den i haugen til den personen. Før de kan lese får de hjelp av andre barn eller voksne. Vi voksne bruker denne tiden til å rydde av bordet, sette over kaffe og slike kjedelige ting som ungene mener det er. Når alle gavene er fordelt ut og alle har kommet i stua igjen kan vi begynne å åpne. Vi voksne venter som oftes, drikker litt kaffe og hjelper ungene. Det er ikke sjeldent vi har måtte finne frem verktøykassa for å montere sammen ting, og det er bare koselig. Om ungene blir sittende å leke med en ting er helt greit, gavene kan vente til dagen etter så lenge ungene koser seg.

Barna mine feirer annehver jul her og hos faren sin. De syns det er hyggelig å feire med de, men de syns ikke det er gøy når det kommer til gaveåpningen. For der er det en og en gave som blir hentet, alle må se på den som åpner og den som åpnet må forte seg å hente en ny gave og gi til neste. Ungene kan ikke åpne det de har fått utav eskene, og ikke leke for alle må se på den som åpner. Også er det kaffe og kakepause midt inno, og gang rundt juletreet. Når jeg feiret med de så syns jeg dette selv var rein tortur. Roen og kosen med julaften ble borte syns jeg, der var det ett mas med å få åpnet fortest mulig. Hadde ikke tid til å se hva jeg selv fikk nesten. Dagen etter kunne jeg endeligse hva jeg fikk.

Så her har ungene sagt at de helst vil slippe å dra dit julaften, men det er ikke så enkelt å bare la de slippe. Men vi har funnet ut at de lar de fleste julegavene bli liggende igjen hjemme, jeg får gavene til de fra flere av farens familiemedlemmer i posten hit. Så disse blir liggende igjen hjemme, faren er ikke like enig i det men som jeg sier så er det barna som faktisk ikke vil. Jeg syns det er viktig at vi voksne ser litt utover våre tradinsjoner, selv om ting har vært en tradisjo i alle år er det kanskje på tide med forandringer. Slik som ungene mine som ikke gleder seg til gaveåpning hos faren slik det er nå.

Anonym poster: 21cac62e43e637577c6850b06434ae04

Skrevet

med erfaring fra bursdagen til ttreåringen, kommer vi til å gi ho pakker omtrent hele dagen. Med en og en pakke kan hun få stoppe opp og leke med det hun vil. Det er seks pakker fra ene besteforeldreparet, og med tre par besteforeldre og generelt stor familie sier det seg selv at gaveberget vblir enormt. Klarer hun ikke alle pakkene på julaften sparer vi de bare til dagen etterpå.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg er helt enig i at det kan bli for mange pakker, men helt uenig i at ungene skal få åpne pakker utover hele dagen eller over flere dager.

Jeg er også helt uenig med #11 når det gjelder å overstyre farens måte å feire jul og ha juletradisjoner på. Hva hadde du sagt om faren gjorde det samme mot deg? Holdt unna julegaver fordi han ikke likte din måte å feire jul på? Personlig ville jeg ha synes at din måte å dele ut gaver på ødela pakkeutdelilngen for meg, men jeg ville da ha akseptert at slik var det om jeg skulle feire jul med noen som gjør det sånn og vært positiv overfor både deg og ungene mine og heller lært dem at vi gjør ting på forskjellige måter.

Men, det vi har gjort her i huset, er å bestemme oss for å gå sammen om julegaver til de minste ungene nettopp slik at de slipper å få altfor mange gaver som må pakkes opp når de heller vi leke. Hos oss har den "vanskelige" tiden kun vært når de var 2-4 år. Og gjør det noe om de river av papiret på resten av gavene da? Eller overlater dem til mor og far? Gjør det noe med barnet eller er det vi voksne som blir mest såra og er mest opptatt at de skal være like glade for alt der og da?

Skrevet (endret)

kan legge til at "hoved"pakkeseansen på kvelden ( ofte starter vi med det samme vi er ferdige å spiae, men fortsatt sitter til borrds) pakker vi opp en og en pakke alik at alle får se hva alle får. Og nettopp dette er en av grunnene til at vi sprer gavene til treåringen. En slik seanse kan fort bli fryktelig langtekkelig for en liten skrott, så da kan hun leke om hun vil mellom hver gang det er hennes tur :) Vi har også pause i gaveopningen for å spise dessert

skulle gjerne sett st besteforeldrene holdt seg til kun hovedgaven og ikke fyllte på med smågaver fra nissen og musen og katten og sikkert hybelkaninen under trappa..

Endret av Ariadne85
Skrevet

Jeg er knallhard på at vi skal følge tradisjoner. Her er det INGEN gaver før etter at middagen er spist, og vi har ryddet opp. Da setter vi fram kaffe og kaker, så er det en og en gave som blir åpnet, alle får se. Holder på til det er tomt under treet. Ungene har ikke vondt av å vente, og for oss handler julen om mer enn bare gavene, vi har også andre tradisjoner på julaften, og alle ungene gleder seg til disse også, de vet hvordan vi gjør det, og de maser faktisk aldri om gaver tidligere på dagen.

Skrevet

Jeg er knallhard på at vi skal følge tradisjoner. Her er det INGEN gaver før etter at middagen er spist, og vi har ryddet opp. Da setter vi fram kaffe og kaker, så er det en og en gave som blir åpnet, alle får se. Holder på til det er tomt under treet. Ungene har ikke vondt av å vente, og for oss handler julen om mer enn bare gavene, vi har også andre tradisjoner på julaften, og alle ungene gleder seg til disse også, de vet hvordan vi gjør det, og de maser faktisk aldri om gaver tidligere på dagen.

tanken er god, men vi blir 11 stk på julaften, så vi snakker fort over 150 gaver under treet.. Og vi liker å ta oss god tid til pakkeåpningen. Kan ikje kreve at treåringen skal holde ut og holde fokus så lenge.

Skrevet

Jeg tviler på at barna tar skade av å få mange gaver en dag i året.

Men jeg er enig i at om de bare pakker ut og pakker ut i en fei så går det dit hen at de ikke får med seg hva som er i pakkene.

Mine barn får pakkene fordelt utover hele dagen en nå og en dag.

Slik at de får tid til å leke litt med de nye lekene.

Men jeg er ikke enig i at gaveåpningen skal spres over mange dager jeg da.

Gaver er for julaften, resten av jula er for annen kos. Her hadde mine bare ventet på mere gaver om de fikk over flere dager. De hadde ikke hatt tid til å kose seg med andre ting.

Men hver familie får nå gjøre det på den måten som passer de og deres barn best

Anonym poster: 954074f1bece12fd539c793e58cb75e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...