Gå til innhold

Noen som har hatt brystabcess?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut til at jeg har fått abcess i brystet. Har ammet i snart to måneder nå og har en kul som nå har blitt på størrelse med en tennisball, som både er øm og varm. Har ikke feber, og har derfor tenkt at jeg skulle klare å tømme brystet uten å gå til legen. Men nå er det helt jævlig.

Noen andre som har hatt det samme? Hvordan behandling fikk dere? Kunne dere amme under behandlingen?

Anonym poster: 0860db486733d4d88e4ce9f7d30f2121

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk abscess i brystet da lille var ca fire uker. Ble forsøkt tappet med punksjon tre ganger samtidig som jeg fikk antibiotika. (kunne amme samtidig). Fikk så 40 i feber og ble ganske dårlig. Ble innlagt, skiftet antibiotika (kunne ikke amme, men pumpet hver annen time) og måtte åpne abscessen i narkose. Etter antibiotikaslutt hadde jeg masse masse melk, og siden har alt gått fint :)

Kom deg til legevakta og få startet behandling! Hvis kulen er stor som en tennisball bør du us med ultralyd snarest før du blir dårlig! Min abscess var 6x5x3,5 cm når den ble åpnet. Vet ikke hvor store tennisballer er, men høres jo litt ut som om din er på samme størrelse! Lykke til :)

Skrevet

Legevakten neste! Brystabcessar kan bli store og stygge, og då må dei tømmast. Ein sjelden gang vert dei så store at dei må tømmast kirurgisk. Det er desse eg har sett på sjukehuset, og det ser ikkje så godt ut, så det er bra å få teke det så tidleg som mogleg. Ikkje vent til du får feber. Vanlegvis får ein antibiotika ein kan amme med, men om ikkje, kan ein pumpe og fortsette amminga etter nokre dagar.

Skrevet

Var på legevakten i dag og legen mente det var en tett brystkjertel, ikke abcess. Han mente at siden jeg verken hadde feber eller kvalme, kunne det ikke være abcess. Fikk Synticinon nesespray og har etter 3 gangers bruk ikke merket noen forbedring. Vet ikke hvor lenge jeg skal bruke denne før forbedring skal merkes? Hadde en tøff natt med skikkelig smerter, så vil ikke holde på med feilmedisinering om det er tilfelle...

Anonym poster: 0860db486733d4d88e4ce9f7d30f2121

Skrevet

Har du prøvd å massere det vonde området mens du ammer, eller mens du står i dusjen med varmt vann? Hvis området ikke blir noe mykere etter amming, kan det godt være en abscess. Bor du i nærheten av sykehus med ammepoliklinikk, kan du sikkert kontakte dem. Det var rart at du ikke fikk henvisning til ultralyd når det er en så stor kul og du har så vondt... Fikk også sånn nesespray, men det hjalp ikke meg. Krysser fingrene for deg! Ikke vent for lenge med å kontakte lege på nytt hvis du ikke merker bedring...

Skrevet

Jeg fikk det for flere år siden, før jeg fikk barn ( noe som visstnok var uvanlig, de spurte hele tiden om jeg ammet)...

Jeg lot det gå ganske lenge, gikk til legen da det var så vondt at jeg ikke holdt ut mer..Føltes ut som en klementin inni ene brystet, og var varm og hoven. Fastlegen sendte meg til sykehuset for ultralyd og biopsi.

Et par dager senere måtte jeg inn og tømme den - de fikk ut 15ml med tykk, grønn materie...Helt jævlig..

Du burde få sjekket brystet ordentlig så fort som mulig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...