Gå til innhold

Neger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det geografisk betinget om man bruker det begrepet, eller ikke, tror dere?

Der jeg kommer fra bruker så og si alle ( alle fall de over 30) begrepet neger (om mennesker med aferiaknsk utseende). Men uten at det er lagt noe negativitet i ordet.

Jeg bodde i en annen by, på andre siden av landet mens jeg studerte, og der var det ingen som brukte dette ordet.

Hvordan er det der du bor? (Og om du vil, hvor i landet bor du?)

Anonym poster: 955f91b4358670978b0e13a8304de1d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er antagelig mer sosiolektavhengig. Altså at det brukes mer blant lavere utdannede og i grupperinger hvor man ikke omgås innvandrere i særlig grad.

Man skal være en anelse verdensfjern for ikke å ha fått med seg at ordet er rimelig omstridt, for å si det mildt.

Anonym poster: df87b025d9633ff615ee769a5df0e1f4

Skrevet

Ja det er omstridt det er så, sier meg enig i den. Men hadde en liten samtale med en som var mørkhudet(om det er bedre ord) som var 4 generasjons nordmann om akkurat det ordet. Han skjønte egentlig ikke problemstillingen for han skjønte fort om noen la noe negativt i det. Ellers så mente han at det ikke var noe negativt i det ordet rett å slett fordi alle ord kan det legges noe negativt i...

Han mente selv at samfunnet var blitt altfor opptatt av å finne politisk korrekte ord og dermed gjør alle ord farlig. Alt du sier kan legges noe negativt i uavhengig om du selv mente det sånn eller ikke.

Men vi ble enig om at det var veldig rart at det overhodet ikke var galt å kalle noen hvit, mens svart fikk alle til å himle med øynene og føle seg veldig forulempet. Det er noe som heter for politisk korrekt også, og det kan man vel i aller høyeste grad si norge er blitt.

Skrevet

Her (Oslo) bruker man ikke ordet neger så sant man ikke er rasist, 75 år+, eller temmelig kort i topplokket.

Anonym poster: ada6bd02a095105a37fc87a4923cd47e

Skrevet

Er vel snart forbudt å si jødekaker også nå, hva skal vi da kalle de gode julekakene?

Anonym poster: d326522fb1eb536543ba85a5e5a27208

Skrevet

Jeg mener at neger burde være lov å si, men ikke "nigger".

På en høyskoleutdanning for ca. 15 år siden, opplevde jeg at en lærer brukte ordet "negerarbeid". Det var i forbindelse med kjedelig arbeid til et gruppeprosjekt.

Jeg var og er ganske sjokkert over at læreren brukte dette ordet, men det var ingen der og da som kommenterte det. Derimot har jeg tenkt en god del over det i ettertid.

Anonym poster: 386080760bcd78e7859b3c7ee188fcda

Skrevet

Jeg har passert 30 og vel så det, jeg har mange år med høyere utdanning og sier likevel neger.

De eneste som kommenterer at jeg sier neger er "hvite" som er opptatt av det som er politisk korrekt.

Ikke en gang har negre tatt seg nær av at jeg har brukt ordet - og ja, jeg har til og med spurt :) Det å bruke betydningen indianer/indiansk om den amerikanske urbefolkningen synes jeg er veldig positivt. På samme måte synes jeg det er fint å bruke betegnelsen same og ikke norsk urbefolkning.

Det er ikke vanskelig å høre om noen legger noe negativt, nøytralt eller positivt i et ord man bruker. Det hjelper ikke å kutte bort "politisk ukorrekte" og betegnelser hvis holdningene fremdeles er feil, da bare overføres stigmatisering til neste ord man velger.

Anonym poster: 49781f41c82858f6dc2c7d380325ae16

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg kjenner mange negere, og de tar seg ikke nær av det. Merkelig det der

Skrevet

Stor forskjell på å si "han er neger" og å si "han er sånn derre mørkhuda du vet" om man skal beskrive noens hudfarge. Negativitet kan lyse ut uansett hvor politisk korrekt ordet man bruker er. Ikke at jeg helt ser nødvendigheten av å poengtere om noen er mørk eller lys. Jeg pleier aldri å si "jeg møtte ei kjempesøt rødhåra jente på trikken i dag" eller "hun som hjalp meg over gata hadde krøller og grønne øyne". Hvorfor føler man da et behov for å beskrive hudfarge, når den er forskjellig fra ens egen?

Her hvor jeg bor er det store skiller mellom hvem som bruker hva av ord. Men likevel høres det oftere på toneleiet enn ordet hvem som har et vanskelig forhold til andre hudfarger.

Jeg er enig med khm om at Norge er i ferd med å bli for politisk korrekt, og vi faller snart på vår egen hensynsfullhet ved at vi stadig må skape nye ord og begreper for å beskrive noe som i utgangspunktet ikke trenger å være negativt ladet, men som får et rasiststempel og dermed blir fy-fy å si for alle.

Skrevet

En overlege på jobb sa en gang ;"det er ikke stygt å si at jeg er neger, så lenge du ikke setter ordet jævla først"

Og det er jeg igrunnen helt enig med han i.

Anonym poster: 72bf91a296b9eb3377d3c26d80b080f1

Skrevet

Jeg syns det er mer rasistisk å tenke så vanvittig mye over at folk er mørke i huden, og at de kan bli støtt av ordet neger, at de er nødt til å pakke det inn så pent som mulig, enn det å bare rett og slett si ordet neger.

Skrevet

Man stakkarsliggjør dem faktisk.

Ordet i seg selv er ikke negativt ladet. Alt har med hvordan man sier det og i hvilken setting.

Jeg kan få ordet menneske til å høres negativt ut hvis jeg går inn for det.

Skrevet

Det er antagelig mer sosiolektavhengig. Altså at det brukes mer blant lavere utdannede og i grupperinger hvor man ikke omgås innvandrere i særlig grad.

Man skal være en anelse verdensfjern for ikke å ha fått med seg at ordet er rimelig omstridt, for å si det mildt.

Anonym poster: df87b025d9633ff615ee769a5df0e1f4

Nja, jeg vil tørre og påsta at det (i alle fall her), gjelder alle sjikt.

Anonym poster: 955f91b4358670978b0e13a8304de1d3

Skrevet

Ser for meg når norge om noen år...

- "Hvordan vil du ha kaffen"?

- "Svart takk"!

- "jævla rasist"!

Skrevet

Jeg vil ha kaffen hvit , med noe mørkt oppi

Skrevet

Jeg tenker at vedkommende som blir omtalt kan legge premissene for hva han eller hun ønsker å bli omtalt som. Jeg kan ikke bestemme hvorvidt andre skal bli støtt eller ikke av ord som neger, arianer, pakkis, tjukkas, beinrangel, guling, hemma osv. Det må vedkommende selv bestemme og så innretter jeg meg etter det. Jeg finner det ikke så vanskelig å innrette meg eller å omtale andre på en måte som folk liker

Skrevet

Negerarbeid er det mye av her som jeg kommer fra.

Skrevet

Min mann er mørk. Jeg personlig sier mørkhudet, og ikke neger. Likevel, mannen sier at folk gjerne kan omtale mørkhudete som neger("han er neger.." f.eks), men ikke bruk det som et "kallenavn"(hei du, din neger).

Anonym poster: 16ce000188684a7d9e13b4d83d5df8b7

Skrevet

Det som er det rare med ordet neger er at om du er hvit er det ikke lov å kalle en afrikaner for neger. Mens negere selv kan kalle hverandre for negere. Dobbeltmoral much?

Anonym poster: efb83e695aeaa67a19b0512c4761fecc

Skrevet

Det som er det rare med ordet neger er at om du er hvit er det ikke lov å kalle en afrikaner for neger. Mens negere selv kan kalle hverandre for negere. Dobbeltmoral much?

Anonym poster: efb83e695aeaa67a19b0512c4761fecc

Ikke dokkeltmoral når du leser litt historie, om feks. slavene

Anonym poster: 985cd039e8e15d9a998095c594dcb812

Skrevet

Jeg kjenner flere mørkhudede, og felles for dem alle er at de synes det er helt greit å bli kalt neger, så lenge man ikke mener noe negativt med det.

Så jeg kan godt si at XXX er neger om en av dem, hvis jeg liksom skal forklare det til noen andre. Det tar ingen av dem seg nær av, de sier jo at jeg er hvit.

Men de setter jo ikke akkurat pris på å bli kalt "jævla neger" av noen.

Personlig ville jeg aldri kalt noen det, i form av å "bruke det mot dem", og jeg er mer forsiktig med hva jeg sier når det gjelder folk jeg ikke kjenner og dermed ikke helt vet hva de føler angående dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...