Gå til innhold

Har du blitt testet for brystkreftgenet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal til for å bli det?

 

På min fars side har en tante hatt brystkreft (fars eneste søster). Min bestemor, og hennes eneste søster, og deres mor igjen (hun døde) Tante og bestemor har i tillegg hatt eggstokkreft.

mao har alle kvinnene i to generasjoner hatt det.

 

Burde jeg testes?

 

Anonym poster: fb6eb3c6accac8e17e474a14e8a65cdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kontakte legen din, så kan han henvise deg videre. Jeg er testet og har genfeil. Fjernet brystene i sommer og har rekonstruert i oktober.

 

Anonym poster: 0d7b306d20c570655bd97242bf7e39bc

Skrevet

Snakk med fastlegen din..

 

Jeg har fått henvisning til gentesting.. Min mor har hatt brystkreft + hennes tante! Det viktigste kriteriet,eller største faremomentet, er egentlig om noen fikk det i ung alder - og da menes før 50!

 

Anonym poster: b4ac598c168ef0268b10ab2c3f47adf5

Skrevet

Om du bør testes eller ei er det bare du selv som kan bestemme.

 

Jeg gikk mange, mange runder med meg selv fordi jeg ikke var sikker på om jeg ville takle svaret. Jeg lot meg teste og fikk vite at jeg har det ene genet som øker risikoen veldig. Men jeg sjekker meg selv regelmessig og er faktisk mindre redd for kreft i dag enn jeg var tidligere... litt rart, men sant.

 

Hvis du kontakter avdeling for genetisk rådgivning på Radiumhospitalet så kan du få time der. Jeg fikk først tilsendt papirer hvor jeg skulle fylle ut alle familiemedlemmer som har hatt kreft, alderen deres når de har fått kreft, hvilken relasjon de har til meg slektsmessig, samt hvilken type kreft de har hatt. Deretter ble jeg kalt inn til en samtale hvor de har gått gjennom den informasjonen de på forhånd hadde fått og fikk da tilbud om å teste meg.

 

Jeg har valgt å ikke følge det opplegget som jeg i etterkant ble tilbydt, noe som ikke har vært populært, men jeg har gjort det som føles riktigst for meg.

 

Med tanke på hvor mange det er i din familie som har hatt kreft og hvilke typer kreft det er så ville jeg vurdert å teste meg. Men som sagt så må du også vite med deg selv at du kan takle svaret. Det som fikk meg til å teste til slutt var vissheten om at hvis jeg har genet så har jeg det enten jeg vet eller ikke, altså, egentlig spiller det ingen rolle. Hvis jeg ikke hadde hatt genet, men gikk rundt og var redd for det, så er jo det veldig mange år fremover å leve med uvissheten og unødvendig redsel.

 

Selv om det er kvinnene i familien som har hatt kreft og ikke din far, så er du ikke sikret å ikke ha genet likevel. Det finnes enkelte genfeil som kan gi brystkreft eller eggstokkreft hos kvinner og prostatakreft hos menn. Det er alltid 50 % sjanse for at en person arver genet eller ikke arver det. Hvis din far ikke har genet så kan du heller ikke ha arvet det.

 

Lykket til med prosessen for å bestemme deg og evt prøvesvar.

Om du tester deg og det viser seg at du har genfeilen så bare husk at det er ikke verdens undergang likevel! :)

 

Anonym poster: 5b999f2941a0cc352f8aebf0a068ede8

Skrevet

Snakk med fastlegen din..

 

Jeg har fått henvisning til gentesting.. Min mor har hatt brystkreft + hennes tante! Det viktigste kriteriet,eller største faremomentet, er egentlig om noen fikk det i ung alder - og da menes før 50!

 

Anonym poster: b4ac598c168ef0268b10ab2c3f47adf5

 

Ok, alle så nær som hun som døde fikk det før de var 40. (Hun som døde var vel 52 eller noe sånt)

 

Anonym poster: fb6eb3c6accac8e17e474a14e8a65cdb

Skrevet

Om du bør testes eller ei er det bare du selv som kan bestemme.

 

Jeg gikk mange, mange runder med meg selv fordi jeg ikke var sikker på om jeg ville takle svaret. Jeg lot meg teste og fikk vite at jeg har det ene genet som øker risikoen veldig. Men jeg sjekker meg selv regelmessig og er faktisk mindre redd for kreft i dag enn jeg var tidligere... litt rart, men sant.

 

Hvis du kontakter avdeling for genetisk rådgivning på Radiumhospitalet så kan du få time der. Jeg fikk først tilsendt papirer hvor jeg skulle fylle ut alle familiemedlemmer som har hatt kreft, alderen deres når de har fått kreft, hvilken relasjon de har til meg slektsmessig, samt hvilken type kreft de har hatt. Deretter ble jeg kalt inn til en samtale hvor de har gått gjennom den informasjonen de på forhånd hadde fått og fikk da tilbud om å teste meg.

 

Jeg har valgt å ikke følge det opplegget som jeg i etterkant ble tilbydt, noe som ikke har vært populært, men jeg har gjort det som føles riktigst for meg.

 

Med tanke på hvor mange det er i din familie som har hatt kreft og hvilke typer kreft det er så ville jeg vurdert å teste meg. Men som sagt så må du også vite med deg selv at du kan takle svaret. Det som fikk meg til å teste til slutt var vissheten om at hvis jeg har genet så har jeg det enten jeg vet eller ikke, altså, egentlig spiller det ingen rolle. Hvis jeg ikke hadde hatt genet, men gikk rundt og var redd for det, så er jo det veldig mange år fremover å leve med uvissheten og unødvendig redsel.

 

Selv om det er kvinnene i familien som har hatt kreft og ikke din far, så er du ikke sikret å ikke ha genet likevel. Det finnes enkelte genfeil som kan gi brystkreft eller eggstokkreft hos kvinner og prostatakreft hos menn. Det er alltid 50 % sjanse for at en person arver genet eller ikke arver det. Hvis din far ikke har genet så kan du heller ikke ha arvet det.

 

Lykket til med prosessen for å bestemme deg og evt prøvesvar.

Om du tester deg og det viser seg at du har genfeilen så bare husk at det er ikke verdens undergang likevel! smile.png

 

Anonym poster: 5b999f2941a0cc352f8aebf0a068ede8

 

Er det sant? Det visste jeg ikke:o Pappa fikk prostatakreft i sommer! Han har hatt strålebehandlinger hele høsten.

 

Anonym poster: fb6eb3c6accac8e17e474a14e8a65cdb

Skrevet

Om du bør testes eller ei er det bare du selv som kan bestemme.

 

Jeg gikk mange, mange runder med meg selv fordi jeg ikke var sikker på om jeg ville takle svaret. Jeg lot meg teste og fikk vite at jeg har det ene genet som øker risikoen veldig. Men jeg sjekker meg selv regelmessig og er faktisk mindre redd for kreft i dag enn jeg var tidligere... litt rart, men sant.

 

Hvis du kontakter avdeling for genetisk rådgivning på Radiumhospitalet så kan du få time der. Jeg fikk først tilsendt papirer hvor jeg skulle fylle ut alle familiemedlemmer som har hatt kreft, alderen deres når de har fått kreft, hvilken relasjon de har til meg slektsmessig, samt hvilken type kreft de har hatt. Deretter ble jeg kalt inn til en samtale hvor de har gått gjennom den informasjonen de på forhånd hadde fått og fikk da tilbud om å teste meg.

 

Jeg har valgt å ikke følge det opplegget som jeg i etterkant ble tilbydt, noe som ikke har vært populært, men jeg har gjort det som føles riktigst for meg.

 

Med tanke på hvor mange det er i din familie som har hatt kreft og hvilke typer kreft det er så ville jeg vurdert å teste meg. Men som sagt så må du også vite med deg selv at du kan takle svaret. Det som fikk meg til å teste til slutt var vissheten om at hvis jeg har genet så har jeg det enten jeg vet eller ikke, altså, egentlig spiller det ingen rolle. Hvis jeg ikke hadde hatt genet, men gikk rundt og var redd for det, så er jo det veldig mange år fremover å leve med uvissheten og unødvendig redsel.

 

Selv om det er kvinnene i familien som har hatt kreft og ikke din far, så er du ikke sikret å ikke ha genet likevel. Det finnes enkelte genfeil som kan gi brystkreft eller eggstokkreft hos kvinner og prostatakreft hos menn. Det er alltid 50 % sjanse for at en person arver genet eller ikke arver det. Hvis din far ikke har genet så kan du heller ikke ha arvet det.

 

Lykket til med prosessen for å bestemme deg og evt prøvesvar.

Om du tester deg og det viser seg at du har genfeilen så bare husk at det er ikke verdens undergang likevel! :)

 

Anonym poster: 5b999f2941a0cc352f8aebf0a068ede8

 

Er det sant? Det visste jeg ikke:o Pappa fikk prostatakreft i sommer! Han har hatt strålebehandlinger hele høsten.

 

Anonym poster: fb6eb3c6accac8e17e474a14e8a65cdb

 

Det er en sjelden variant, men ja, en bestemt genfeil som hos kvinner gir bryst eller eggstokkreft kan gi prostatakreft hos menn.

 

Husk at hvis det skulle være tilfelle så er det fremdeles "bare" 50 % sjanse for at du har det. Dvs det er også 50 % sjanse for at du ikke har det :)

 

Jeg fikk vite om denne typen arvelighet fordi jeg på spøk til den geneteiske veilederen på Radiumhospitalet sa at enda godt jeg ikke kan arve pappas prostatakreft... ;) Kunne visst det likevel.... ;)

 

 

Anonym poster: 5b999f2941a0cc352f8aebf0a068ede8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...