Gå til innhold

Og kalle en spade for en spade.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mange ord som ikke er "lov" å si lenger som for eksempel : Handikappet = bevegelsehemmet ,Tilbakestående= Pyskisk utviklingshemmet. Hvorfor kan man ikke bare kalle en spade for en spade?

Anonym poster: e9e6482ad4e9c7a7bee436227fb86ca8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi alt skal være så himla politisk korrekt ...

Anonym poster: c904259d8860f52af0bc67ee3c8531b8

Skrevet

Fordi språk er noe som er i stadig endring, og når man kommer opp med begreper som er mer dekkende og mindre støtende velger de fleste oppgående mennesker å akseptere bruken av disse.

Så har man alltid noen surmaga konservatister som synes alt som er nytt er skummelt og alt var mye bedre før. Disse fortsetter gjerne å snakke om mongoer, åndssvake og negre mens resten av verden rister på hodet og går videre.

Anonym poster: 51d327481e1c608b3282ab3432a0660b

Skrevet

Jeg leste på en skilt for handikappede en gang:Denne plassen er for de som er bevegelseutfordret. Da måtte jeg le litt,er selv hadikappet og tar meg ikke nær av at noen kaller meg det.

Skrevet

Da kan jo svært mange bruke den plassen med rette, jeg var for eksempel veldig bevegelsesutfordret da jeg var høygravid!

Skrevet

Det finnes vel en mellomting. Ingenting er jo lov å si lengre! Hørte nylig at det er rasistisk at barn leker cowboy og indianer, eller å la barn kle seg ut som indianer på karneval. Og forresten var det også rasistisk å si indianer, det heter amerikansk urinvåner. Det tar liksom helt av...

Har forresten så langt ikke hørt et ord som erstatter neger når man skal beskrive en mørkhudet person med sannsynlig biologisk opphav fra visse afrikanske land (trenger jo ikke være afrikaner for å være neger). Svart er for meg et stygt ord jeg ikke liker å si. Og jeg er ikke hvit, jeg er mer beige, eller til og med lys gyllen. For tenk.

Anonym poster: f2b605b9232e0df467e1625db118ddcb

Skrevet

SAU med tilpasningsvasker sier jeg bare.......> Svarte fåret!

Skrevet

Vel... Jeg kan begynne nå, jeg, ved å si at du er ganske så korttenkt. Bare fordi det var greit å bruke nedsettende ord om enkelte "folkegrupper" før, behøver ikke å bety at man ikke kan fremvise normal folkeskikk nå.

Jeg tenker at det er en grei leveregel å la være å bruke ord som de det gjelder blir støtt av. Hvis du kjenner noen som er bevegelseshemmet som synes det er greit at du kaller ham/henne handicappet, så er det greit å bruke det ordet rundt den personen. Hvis ikke, så la være å bruke ordet.

Anonym poster: a9405d2ee302635e9bff8960ee28e027

Skrevet

Det er vel sånn at man ikke skal si at en person ER funksjonshemmet, men at personen HAR en funksjonshemning. Fordi funksjonshemningen ikke beskriver individet.

Men er litt enig i det med å kalle en spade for en spade. Før kunne man si neger, det kan man ikke nå lenger. Så da finner man på et nytt ord å bruke, men etter en stund finner man ut at dette ordet også er støtende. Og sånn kan man holde på i en evig ond sirkel. Begrepets betydning endrer seg ikke bare fordi man bytter ut ordet.

Anonym poster: 1d57e3e22b25e01d893c92d045e5b6b5

Skrevet

Når ble handicap et stygt ord? Og har noen informert Norges Handikapforbund?

Anonym poster: 18fd5ecd756006a3e63479ac69908f77

Skrevet

Det finnes vel en mellomting. Ingenting er jo lov å si lengre! Hørte nylig at det er rasistisk at barn leker cowboy og indianer, eller å la barn kle seg ut som indianer på karneval. Og forresten var det også rasistisk å si indianer, det heter amerikansk urinvåner. Det tar liksom helt av...

Har forresten så langt ikke hørt et ord som erstatter neger når man skal beskrive en mørkhudet person med sannsynlig biologisk opphav fra visse afrikanske land (trenger jo ikke være afrikaner for å være neger). Svart er for meg et stygt ord jeg ikke liker å si. Og jeg er ikke hvit, jeg er mer beige, eller til og med lys gyllen. For tenk.

Hva med mørkhudet? Det er ordet jeg bruker, og det er mer behagelig enn "neger". Neger er for meg et skjellsord som jeg aldri ønsker å bruke.

Anonym poster: 7f64bf4e60910bb75a4e15e2d7aa24a2

Skrevet
Det finnes vel en mellomting. Ingenting er jo lov å si lengre! Hørte nylig at det er rasistisk at barn leker cowboy og indianer, eller å la barn kle seg ut som indianer på karneval. Og forresten var det også rasistisk å si indianer, det heter amerikansk urinvåner. Det tar liksom helt av... Har forresten så langt ikke hørt et ord som erstatter neger når man skal beskrive en mørkhudet person med sannsynlig biologisk opphav fra visse afrikanske land (trenger jo ikke være afrikaner for å være neger). Svart er for meg et stygt ord jeg ikke liker å si. Og jeg er ikke hvit, jeg er mer beige, eller til og med lys gyllen. For tenk. Anonym poster: f2b605b9232e0df467e1625db118ddcb
Hva med mørkhudet? Det er ordet jeg bruker, og det er mer behagelig enn "neger". Neger er for meg et skjellsord som jeg aldri ønsker å bruke. Anonym poster: 7f64bf4e60910bb75a4e15e2d7aa24a2

Det er da veldig mange andre er negere så har mørk hud, så nei, synes ikke det er beskrivende i det hele tatt.

Skrevet
Det finnes vel en mellomting. Ingenting er jo lov å si lengre! Hørte nylig at det er rasistisk at barn leker cowboy og indianer, eller å la barn kle seg ut som indianer på karneval. Og forresten var det også rasistisk å si indianer, det heter amerikansk urinvåner. Det tar liksom helt av... Har forresten så langt ikke hørt et ord som erstatter neger når man skal beskrive en mørkhudet person med sannsynlig biologisk opphav fra visse afrikanske land (trenger jo ikke være afrikaner for å være neger). Svart er for meg et stygt ord jeg ikke liker å si. Og jeg er ikke hvit, jeg er mer beige, eller til og med lys gyllen. For tenk. Anonym poster: f2b605b9232e0df467e1625db118ddcb
Hva med mørkhudet? Det er ordet jeg bruker, og det er mer behagelig enn "neger". Neger er for meg et skjellsord som jeg aldri ønsker å bruke. Anonym poster: 7f64bf4e60910bb75a4e15e2d7aa24a2

Jeg lurer nå aller mest på når det faktisk er nødvendig å beskrive noen med hudfarge? Personlig må jeg si at jeg VELDIG sjeldent har noe å fortelle som avhenger av at jeg må si hvilken farge det er på huden til de personene involvert.

Skrevet

Men nå tenker jeg heller ikke på det som et skjellord. Klart, dersom du når du sier neger egentlig mener "skitne pakkis-pakk", så skjønner jeg at du ikke vil bruke det. For meg er neger en beskrivelse, akkurat som brunette, blondine, tenåring, jugoslav, indianer, inuitt, og alt annet man kan bruke for å beskribe et annet menneske. Å ha negerrumpe er for eksempel veldig positivt.

Skrevet

Fremmedspråklig? Utenlands mann/kvinne, minoritetsspråklig? Men selv kan jeg ta meg i å si neger i blandt uten at noe negativt ligger bak.

Anonym poster: f6f5ccad1c8aa218131ffff356bfd1c5

Skrevet

Hadde ei venninne som ble rasende da jeg i en bisettni.g nevnte at ho var mulatt( norsk får og mor er mørkhudet, husker ikke helt fra hvor) for det mente ho at var blanding av hest og edel. Men mulatt er en betegnelse på blanding av to forskjellige raser, ikke nødvendigvis hest og edel. Jeg er jo ikke dum å trodde ho var det. Haha

Anonym poster: f6f5ccad1c8aa218131ffff356bfd1c5

Skrevet
Hadde ei venninne som ble rasende da jeg i en bisettni.g nevnte at ho var mulatt( norsk får og mor er mørkhudet, husker ikke helt fra hvor) for det mente ho at var blanding av hest og edel. Men mulatt er en betegnelse på blanding av to forskjellige raser, ikke nødvendigvis hest og edel. Jeg er jo ikke dum å trodde ho var det. Haha Anonym poster: f6f5ccad1c8aa218131ffff356bfd1c5

En blanding mellom hest og esel heter muldyr. Ganske lett å forveksle med mulatt kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...