Anonym bruker Skrevet 8. desember 2012 #1 Skrevet 8. desember 2012 Jeg synes det! Datteren min på fire år har en pappa hun er på samvær hos. Vi ( jeg og han) flytta sammen for to år siden og han en ny samboer. Allikevel er ikke hun mitt barns stemor. Stemor/far for meg er et negativt ladet ord og minner meg om noe som erstatter en forelder, om dere skjønner? Min jente har en EKTE mor og en ekte far og trenger derfor ingen stemor/stefar synes bonusbarn er et mye flottere ord.. Dagens tanke fra meg ( som har lest så mye om stebarn idag..) Anonym poster: ec6f842f611b587fd6b43f9c69f0a83b
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2012 #2 Skrevet 8. desember 2012 Jeg prøvde å skrive bonusmor og bonusbarn her inne. fikk kjempekjeft. Ikke sikkert at begge parter var enig, hva om jeg syntes stebarnet var en bonus men at hun ikke følte at jeg ikke var en bonus osv. men synes det er penere ja Anonym poster: cf2bb05b80237f19ea98eb7607e3fcce
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2012 #3 Skrevet 8. desember 2012 Jeg prøvde også å skrive bonus mor/far og ble halshogget Anonym poster: 8603b99b7227963a1a29c28fb12e3859
Lykke Fryd ♥ Skrevet 8. desember 2012 #4 Skrevet 8. desember 2012 Hun er en STEdfortrederMOR, og det er vel et dekkende ord? Hun er ikke mamma, men en som stepper inn som mor når du ikke er tilstede. Bonusmor er vel også greit, om din datter mener selv at hun er en bonus?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2012 #5 Skrevet 8. desember 2012 Å kalle seg bonusmor er temmelig respektløst i de fleste tilfeller. Man er altså ikke mor til dine stebarn, og hvertfall ingen bonusmor. Bruk navnet. Anonym poster: 4e74455afad00017f5c4178ee5f6b20b
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2012 #6 Skrevet 8. desember 2012 Ungene her kaller meg alltid med navnet.. noe annet ville vært rart.. men de må jo til tider si til venner at "det er min stemor", eller "stemor sa".. det er ett forklarende ord... Nytter ikke å alltid bruke navnet, fordi folk ikke vet hvem jeg er eller at de har en stemor. Anonym poster: 8603b99b7227963a1a29c28fb12e3859
Gjest jule-Juliea Skrevet 8. desember 2012 #7 Skrevet 8. desember 2012 Stemor er jo kanskje negativt, men en skilsmisse er vel gjerne negativt for barnet. Og bonusmor er litt wannabe syntes jeg... Så stemor og stefar er passende, bonusbarn derimot er flott for barnet er jo en bonus!
*bolla pinnsvin* Skrevet 8. desember 2012 #8 Skrevet 8. desember 2012 Bonusmor, bonusfar og bonusbarn høres i mine ører helt tåpelig ut. Det er ord vi har konstruert for at det skal høres så mye mer positivt ut enn å bruke ste-begrepene, når rollene jo vitterlig er akkurat de samme som de alltid har vært.
malingus Skrevet 8. desember 2012 #9 Skrevet 8. desember 2012 Hvilken rolle spiller det? Og hvorfor er ordet stemor/stefar negativt laddat? Bare for at du har lest dumme eventyr som svartmaler stemödre? Jeg for min del har ikke noe behov ut av å hverken kalle meg for eller väre hverken stemor eller bonusmor. Jeg er ikke engang i slekt eller familie med min sambos barn. Både hun og jeg sier mitt navn. Hun jan derimot si låtsaspappa om sin stefar, og jeg tror hun jan finne på å norske meg dom låtsasmamma også. Jeg virkelig hater det ordet! Og skulle hun kalle meg det til noen mens jeg er det, kommer jeg dette henne å si at jeg er hennes pappas samboer/fru (snart! ) Jeg later ikke som (låtsas) at jeg er hennes mamma.
PintSizedDictator Skrevet 8. desember 2012 #10 Skrevet 8. desember 2012 Med mindre man kaller dem "Jævla stemor/stefar" så er det vel ikke mer negativt ladet enn ordet bommull? O,o Jævla bonusmamma.... Jau, sagt på den måten så blir det ordet også negativt ladet. Rart med det.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2012 #11 Skrevet 8. desember 2012 Vi kaller dama til barnefar for bingomor. En kan slå mynt på hvordan humør hun er i, du skal ikke ha noen feil på rad før hun blir sur og hun røyker som en skorstein. Bingomor. Barna liker det Anonym poster: d1b24fbfab2d9d7d1f2731f78a82d872
Rediken Skrevet 8. desember 2012 #12 Skrevet 8. desember 2012 For min del har ordet stemor vært negativt ladet pga Askepott filmen. Jeg vet det er kjempe tåpelig...
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2012 #13 Skrevet 9. desember 2012 Stemor/stefar er en helt nøytral betegnelse for å informere noen om forbindelsen mellom voksen og barn. "Trine er Lises stemor." Trine og Lise kaller hverandre med barn. Bonusmamma osv er skikkelig klissete nymotens jåleri, smaker rosablogg og fjortis lang vei. Anonym poster: c097e41e8b324a84830cb35d95ae4d15
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2012 #14 Skrevet 9. desember 2012 med barn = med navn... Anonym poster: c097e41e8b324a84830cb35d95ae4d15
malingus Skrevet 9. desember 2012 #15 Skrevet 9. desember 2012 Vi kaller dama til barnefar for bingomor. En kan slå mynt på hvordan humør hun er i, du skal ikke ha noen feil på rad før hun blir sur og hun røyker som en skorstein. Bingomor. Barna liker det Anonym poster: d1b24fbfab2d9d7d1f2731f78a82d872 Unnskyld men sitter du sammen med ungene dine og ler av deres stemor og kaller henne "bingomor"? Du höres jo ut som at du overförer sunne verdier til barna dine... not...
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2012 #16 Skrevet 9. desember 2012 Vi kaller dama til barnefar for bingomor. En kan slå mynt på hvordan humør hun er i, du skal ikke ha noen feil på rad før hun blir sur og hun røyker som en skorstein. Bingomor. Barna liker det Anonym poster: d1b24fbfab2d9d7d1f2731f78a82d872 Unnskyld men sitter du sammen med ungene dine og ler av deres stemor og kaller henne "bingomor"? Du höres jo ut som at du overförer sunne verdier til barna dine... not... En stemor som røyker inne og som sprer gørra si til barna kan man ikke gjøre annet enn å le HØYT av. Det er på de måten vi overlever henne. Sunt eller ikke? Morsomt er det og humor er en grei måte å takle ting på når ingenting annet nytter. Anonym poster: d1b24fbfab2d9d7d1f2731f78a82d872
malingus Skrevet 9. desember 2012 #17 Skrevet 9. desember 2012 Jeg skjönner absolutt at det er vanskelig. MEN ler dere like mye av barnas pappa? Det er jo han som lar henne utsette dine barn for farlig passiv röyking (trodd nesten ikke yngre oppegående mennsker röykte inne lengre jeg... )! Det er han som har det störste ansvaret her og han som fortjener å bli ledd höyt og rått av -om noen (mitt forslag: ingen av dem). Men antar at barna ikke er så lystne på å drite ut faren sin? Ikke greit det hun gjör, og jeg skjönner at det ikke er lett. Men det er deres far som har ansvaret for dem og han du må snakke med. Lytter han ikke vet du jo selv hvem du skal väre forbanna på!
Mamma til go'jentene Skrevet 9. desember 2012 #18 Skrevet 9. desember 2012 Hvilken rolle spiller det? Og hvorfor er ordet stemor/stefar negativt laddat? Bare for at du har lest dumme eventyr som svartmaler stemödre? Jeg for min del har ikke noe behov ut av å hverken kalle meg for eller väre hverken stemor eller bonusmor. Jeg er ikke engang i slekt eller familie med min sambos barn. Både hun og jeg sier mitt navn. Hun jan derimot si låtsaspappa om sin stefar, og jeg tror hun jan finne på å norske meg dom låtsasmamma også. Jeg virkelig hater det ordet! Og skulle hun kalle meg det til noen mens jeg er det, kommer jeg dette henne å si at jeg er hennes pappas samboer/fru (snart! ) Jeg later ikke som (låtsas) at jeg er hennes mamma. Hjelpe meg! Klart du ikke er i slekt med henne, men du er jo absolutt familie når du skal gifte deg med pappaen hennes! Er du ikke i familie med ham heller da? Er dere ikke en familie?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2012 #19 Skrevet 9. desember 2012 Negativt ladede ord?? Det HETER jo stemor og stefar. Her pleier stebarnet mitt og kalle meg for mamma titt og ofte (uten at vi har bedt henne om det), og da sier jeg at jeg er stemoren hennes og at hun kan si noe lignende eller navnet mitt. Jeg for min del bryr meg ikke om at hun sier mamma, vil hun det når hun blir større så kan jeg ikke nekte henne, men det blir jo feil i forhold til at jeg faktisk ikke er mamman og pga hennes faktiske mor. Anonym poster: 8cb5f1ff55c78bf541766715b111257b
malingus Skrevet 9. desember 2012 #20 Skrevet 9. desember 2012 Hvilken rolle spiller det? Og hvorfor er ordet stemor/stefar negativt laddat? Bare for at du har lest dumme eventyr som svartmaler stemödre? Jeg for min del har ikke noe behov ut av å hverken kalle meg for eller väre hverken stemor eller bonusmor. Jeg er ikke engang i slekt eller familie med min sambos barn. Både hun og jeg sier mitt navn. Hun jan derimot si låtsaspappa om sin stefar, og jeg tror hun jan finne på å norske meg dom låtsasmamma også. Jeg virkelig hater det ordet! Og skulle hun kalle meg det til noen mens jeg er det, kommer jeg dette henne å si at jeg er hennes pappas samboer/fru (snart! ) Jeg later ikke som (låtsas) at jeg er hennes mamma. Hjelpe meg! Klart du ikke er i slekt med henne, men du er jo absolutt familie når du skal gifte deg med pappaen hennes! Er du ikke i familie med ham heller da? Er dere ikke en familie? Vel jeg forstår at du stusser over at jeg ikke ser oss dom en familie, men sånn er det bare blitt dessverre. Hun er her på besök annenhver helg og bor ellers med sin familie som er hennes mor, stefar og halvsöster. Jeg har også selv ett barn som besöker sin pappa en gang i månaden. Så ser vi det. Ting har värt vanskelig her hjemme og jeg har ofte värt veldig frustrert og skuffa over min sambo som egentlig ikke har gjort så mye for å hjelpe på situasjonen. Jeg anser at min familie er mine to barn og min blivande mann. Hvem som inngår i hans familie derimot må han selv få definere. En av de tingene jeg föler er vanskelig i forhold til å väre stemor er nettopp omgivningens forventninger på hvordan det skal väre. Föler ofte at folk tar det for gitt at vi har det bare bra og alla er glad i alle og er nesten som en kjernefamilie. Men sånn er det ikke. Hadde jeg fått velge om igjen (og uansett få behovspröva min og sambons sönn såklart...) så hadde jeg nok valgt anderledes. Jeg visste virkelig ikke hva jeg faktisk begav meg inn på!
malingus Skrevet 9. desember 2012 #21 Skrevet 9. desember 2012 Beholde min og sambons sönn skulle det stå. Svensk ordliste... Smått irriteterende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå