Toocute Skrevet 9. desember 2012 #26 Skrevet 9. desember 2012 Sånn generelt er jeg imot, fordi det er altfor få krav til de som driver og mange dyr lider. Men, har vokst opp på gård med mink og rev, og med familie som behandlet dyrene med respekt og omsorg. Bur o.l var også mye større enn standaren. Vi slapp de til og med ut så de fikk løpe fritt inne på skurene innimellom. Ellers ser jeg på dette som en del av alt annet av jakt og oppdrett. Ser ikke helt forskjellen på de som dra på villsvinjakt for spenningen og trofeer. Eller de som fisker kun for fiskingas skyld. Hva med alt storfe som kun blir avlet frem for kjøtt? Eller stappfulle kyllinghus, der de blir foret ihjel? Har ingen betenkligheter med pelsoppdrett, men som alt annet dyrehold skulle det vært strengere krav, bedre tilsyn og mye bedre betingelser for dyrene. Anonym poster: a040ba99e3f5d7ffe402934a7a5e1148 Kjempe bra at minkene fikk leve sine siste stunder i "frihet" og ja, jeg er også enig med deg når det kommer til stappfulle hønsehus og osv. Alt som gjør at dyr får det vondt og lider. Skulle selvfølgelig vært strengere krav på! MEN jeg er en av de som er mot pels, pels som vi bare vil bruke. Innmaten som dette dyret har bak den "flotte praktfulle pelsen" blir kastet i søppla eller på bålet. Samma det, det pleier vanligvis ikke å bli spist, det samme gjelder det med rev, bjørn, gaupe, ulv og osv (noen av disse er ikke lov å jakte på da) men pelsen er flott, men likevel spiser vi ikke innmaten! Mens storfe, okse, sau, reinsdyr, og osv. Er noen av dyrene vi tar alt av, spiser innmaten, lager julemiddag, slankemat, biff, finnbiff and you name it...også tar vi ytre delen å lager klær og sofa av. Vi bruker alt på disse dyrene. Gjerne mange fisker for å fiske (for meg er ikke fisk "smarte") men jeg fisker fordi jeg spiser det, noen andre som ikke liker fisk pleier å gi de vekk til de som vil ha. Høres kanskje teit ut å tenke slik om fisk, men jeg kan ikke akkurat kose, klappe, lære de triks for å få "med følelse for de" like vell har europris og sports butikker sluker til fisking. derfor syns jeg dyr generelt bør få den aller beste behandlingen.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2012 #27 Skrevet 9. desember 2012 Selvom fisker ikke kan koses og klappes med - har de følelser de også. Jeg har hatt fisker i akvarium, og man ser når de lider. Humøret deres faller, og de blir dårligere. Jeg får medfølelse med den fisken, og avliver på en skånsom måte. (Dvs: Ikke sette inn i fryseren, trekke opp i do eller koke. Her er det kakk i huet, også dør de med engang...) Man får ikke det samme forholdet til fisker, som man får med andre dyr, men jeg har faktisk lært meg å sette stor pris på fiskene også. Noen av fiskene jeg har hatt, har kommet opp til glasset hver gang vi/jeg kommer til akvariet. Stimfiskene lever sitt eget liv syns jeg - mens fisker som går i par har jeg fått et lettere "forhold" til. De kan faktisk bli sosiale, i form av det man kan forvente av en fisk. Bare man gir de tid og ikke går til glasset for å skremme de. Det går faktisk også an å lære gullfisker triks! Søk på youtube, så ser dere. Beklager avsporing ifh til pelsfarmoppdrett o.l. Men ville bare skyte inn dette. For meg er alle dyr verdig og alle har like stor rett til å leve - såvel som å bli avlivd på en ordentlig og verdig måte. Og ikke minst ha riktige vilkår for å leve. Selv om jeg har hatt fisker i akvarie, så har jeg aldri hatt en gullfisk i bolle f.eks. Jeg har lest meg opp om hver enkelt fisk, og aldri skaffet meg fisker som ikke kunne trivdes i mitt akvarie. De trenger plass, og det er faktisk viktig å kunne litt om fisken og vite hva den trenger. Mange som holder fisker i alt for små akvarier, og det syns jeg er trist! ...... Anonym poster: 0cb3b5048e91eb4649848277ab028bbb
Isola&Lille+julegave Skrevet 9. desember 2012 #28 Skrevet 9. desember 2012 Syns det er fullstendig unødvendig å drive med pelsdyroppdrett i 2012. Vi har så mye bra klær i moderne tekstiler slik at det ikke er nødvendig for å holde oss varm. Fuskepels klarer de også å lage. Da er det på tide å legge ned skiten. Uetisk å drive avl på dyr kun pga pels da det kun er for luksusen sin del, og ikke noe reelt behov!
CaptainHindsight Skrevet 9. desember 2012 #29 Skrevet 9. desember 2012 Har ikke et sterkt nok ord for hva jeg synes om pelsnæringen. Blir flau over Norge som godtar dette, vi skal liksom være et slikt velutviklet og humant land som hjelper hele verden. Ved å godta og oppmuntre en slik kynisk og j---g bransje viser Norge seg bare dobbeltmoralske og feige. The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way in which its animals are treated. Gandhi
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 9. desember 2012 #30 Skrevet 9. desember 2012 Pelsfarmer burde vært lagt ned, rubel og bit! Totalt usmakelig å sette dyr i bur, fore de opp, drepe de og stjele pelsen, dyrene går ikke til noe nyttig, det er bare så mennesker kan få kle seg i pelsen dems. Forkastelig! Nytte dyr er ok, de man jakter på er ok, for kjøttet blir også tatt i bruk, de drepes ikke ene og alene for pelsen de har på kroppen
Light of my life Skrevet 9. desember 2012 #31 Skrevet 9. desember 2012 Jeg mener pelsnæringen burde avvikles med en gang. Det er helt vanvittig at våre skattekroner går med til å subsidiere en næring som systematisk torturerer dyr! Jeg er glad for at det er stort engasjement rundt dette. Det ser man av svarene her, og på hvor mange som stiller opp og går i NOAH's fakkeltog mot pels hvert år. MEN; jeg tror mange er littegrann naive når de sier nei til pels, men samtidig ikke ofrer industriell produksjon av kjøtt en tanke når de går i butikken og handler det billigst mulige kyllingkjøttet. Anbefaler alle å bevistgjøre seg hvor maten kommer fra og hva slags liv den hadde før du putter det i handlevogna!
Tigerpote Skrevet 9. desember 2012 #32 Skrevet 9. desember 2012 Jeg mener pelsnæringen burde avvikles med en gang. Det er helt vanvittig at våre skattekroner går med til å subsidiere en næring som systematisk torturerer dyr! Jeg er glad for at det er stort engasjement rundt dette. Det ser man av svarene her, og på hvor mange som stiller opp og går i NOAH's fakkeltog mot pels hvert år. MEN; jeg tror mange er littegrann naive når de sier nei til pels, men samtidig ikke ofrer industriell produksjon av kjøtt en tanke når de går i butikken og handler det billigst mulige kyllingkjøttet. Anbefaler alle å bevistgjøre seg hvor maten kommer fra og hva slags liv den hadde før du putter det i handlevogna! Joda, du har et poeng, men samtidig kan det ikke være slik at det skal være alt eller ingenting. Jeg har vært vegetarianer et par år, men for meg ble det for vanskelig rett og slett, og ikke en måte jeg orket å leve på. Jeg ofrer så absolutt slaktedyrene en tanke, og synes synd på dyrene, men jeg kjøper og spiser fisk og kjøtt fra butikken likevel. Å jakte selv er heller ikke noe for meg. Selv om jeg synder her, må jeg vel likevel få lov til å være pelsmotstander og være støttemedlem i Dyrebeskyttelsen og WWF? Jeg tror at det for veldig mange vil det være lettere å ta avstand fra pels enn fra mat.
Light of my life Skrevet 9. desember 2012 #33 Skrevet 9. desember 2012 Jeg mener pelsnæringen burde avvikles med en gang. Det er helt vanvittig at våre skattekroner går med til å subsidiere en næring som systematisk torturerer dyr! Jeg er glad for at det er stort engasjement rundt dette. Det ser man av svarene her, og på hvor mange som stiller opp og går i NOAH's fakkeltog mot pels hvert år. MEN; jeg tror mange er littegrann naive når de sier nei til pels, men samtidig ikke ofrer industriell produksjon av kjøtt en tanke når de går i butikken og handler det billigst mulige kyllingkjøttet. Anbefaler alle å bevistgjøre seg hvor maten kommer fra og hva slags liv den hadde før du putter det i handlevogna! Joda, du har et poeng, men samtidig kan det ikke være slik at det skal være alt eller ingenting. Jeg har vært vegetarianer et par år, men for meg ble det for vanskelig rett og slett, og ikke en måte jeg orket å leve på. Jeg ofrer så absolutt slaktedyrene en tanke, og synes synd på dyrene, men jeg kjøper og spiser fisk og kjøtt fra butikken likevel. Å jakte selv er heller ikke noe for meg. Selv om jeg synder her, må jeg vel likevel få lov til å være pelsmotstander og være støttemedlem i Dyrebeskyttelsen og WWF? Jeg tror at det for veldig mange vil det være lettere å ta avstand fra pels enn fra mat. Nei nei nei, jeg mener ikke at det ene utelukker det andre!! Supert at du er bevisst på dette, og at du engasjerer deg for dyrenes sak. Mitt poeng er jo nettopp at dersom flere blir bevisste forbrukere, vil flere etterspørre kjøtt fra gårder som driver etisk, og ikke alltid jakte på den billigste kyllingfileten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå