Catlady Skrevet 7. desember 2012 #26 Skrevet 7. desember 2012 Invictus av William Ernest Henley, og Dead Woman av Pablo Neruda. Aah.. Pablo Neruda har du sett Il postino kanskje, om ikke anbefaler jeg den veldig handler om når han søkte eksil i Italia. En perle <3
Frenzia Skrevet 7. desember 2012 #27 Skrevet 7. desember 2012 Hentet av Johann Grip http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.aspx?f=8746&isbn=9788202228101 Gjengitt her, men uten de riktige mellomrommene: Barn har en egen måte å bruke språket på. I barnehagen der sønnen min går, blir de for eksempel "henta". Sunniva, du er henta! roper de, når for eksempel Sunniva blir hentet, og Sunniva slipper det hun har i hendene løper hvinende nedover skråningen rett i armene på den som står ved porten og er kommet for å hente. Når også jeg en gang får øye på at noen står i porten og skal hente meg da håper jeg at det vil skje nøyaktig slik.
Catlady Skrevet 7. desember 2012 #28 Skrevet 7. desember 2012 Det setningen ble et vendepunkt i mitt liv:) Mitt og ...
Frøken Ubesluttsom Skrevet 7. desember 2012 #29 Skrevet 7. desember 2012 (endret) Kan du smile gjennom tårer når din drøm blir knust til støv Kan du atter skimte våren gjennom høstens gule løv Kan du glemme sorg og smarte, krig og urett, hån og svik, uten bitterhet i hjertet, er du meget, meget rik! Veit ikke hvem som har skrevet det, men det er et av mine favorittdikt. Endret 7. desember 2012 av Scania
CaptainHindsight Skrevet 7. desember 2012 #30 Skrevet 7. desember 2012 Invictus av William Ernest Henley, og Dead Woman av Pablo Neruda. Aah.. Pablo Neruda har du sett Il postino kanskje, om ikke anbefaler jeg den veldig handler om når han søkte eksil i Italia. En perle <3 Det har jeg faktisk ikke Takk for tips!
Catlady Skrevet 7. desember 2012 #31 Skrevet 7. desember 2012 Invictus av William Ernest Henley, og Dead Woman av Pablo Neruda. Aah.. Pablo Neruda har du sett Il postino kanskje, om ikke anbefaler jeg den veldig handler om når han søkte eksil i Italia. En perle <3 Det har jeg faktisk ikke Takk for tips!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. desember 2012 #32 Skrevet 7. desember 2012 Du er deg barnet mitt ikke en kopi av meg eller noen andre. Du kommer selv til å finne ut hva du syns er vakkert. Dine barn er ikke dine de er sønner og døtre av livets lengsel etter livet. De kom igjenom deg ikke av deg er hos deg og med deg men ikke en eiendom du har. Du kan gi dem kjærlighet men ikke dine tanker barn har sine egene tanker. Det kroppen trenger kan du gi dem men sjelen deres kan du ikke huse. Barnes sjel bor i morgendagens bolig dit du aldri finner veien Selv i dine tanker. - Khalil Gibran
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. desember 2012 #33 Skrevet 7. desember 2012 Invictus av William Ernest Henley, og Dead Woman av Pablo Neruda. Aah.. Pablo Neruda har du sett Il postino kanskje, om ikke anbefaler jeg den veldig handler om når han søkte eksil i Italia. En perle <3 Ååååh, den filmen er nyyydelig!
Catlady Skrevet 7. desember 2012 #34 Skrevet 7. desember 2012 Invictus av William Ernest Henley, og Dead Woman av Pablo Neruda. Aah.. Pablo Neruda har du sett Il postino kanskje, om ikke anbefaler jeg den veldig handler om når han søkte eksil i Italia. En perle <3 Ååååh, den filmen er nyyydelig! Ja,ikke sant og blir litt ekstra spesiell, føler jeg, når "mario" syk som han var gjennom hele innspillingen døde bare timer etter innspillingen var ferdig ....
stearin Skrevet 7. desember 2012 #35 Skrevet 7. desember 2012 Et dikt fra en prematur-mamma: Første fase Min baby i en glasskapsel fanget i det utydelige skillet mellom liv og død jeg en kanskje-mamma uten kropp til å bære deg helt fram min baby er du kommet? eller venter sjelen til du skulle vært født Andre fase lille venn fremmed og liten med lukkede øyne jeg går nærmere tør jeg å ta deg inntil meg om du skulle bli borte ja mamma venter på deg hvor enn jeg må bære deg Tredje fase lille håp du modnes det lysner redselen og uroen blir fortynnet av ventetidens slutt mamma tør å tro at du kommer hjem snart lille håp nå skal jeg tørke tårene kom Fant den på nett, husker ikke hva den heter eller hvem som har skrevet den. Tror den bare heter "Dikt fra en prematur-mamma".
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #37 Skrevet 7. desember 2012 Du Skal Være Tro Du skal være tro. Men ikke mot noe menneske som i gold grådighet henger ved dine hender. Ikke mot noe ideal som svulmer i store bokstaver uten å røre ved ditt hjerte. Ikke mot noe bud som gjør deg til utlending i ditt eget legeme. Ikke mot noen drøm du ikke selv har drømt... Når var du tro? Var du tro når du knelte i skyggen av andres avgudsbilder? Var du tro når din handling overdøvet lyden av ditt eget hjerteslag? Var du tro når du ikke bedrog den du ikke elsket? Var du tro når din feighet forkledde seg og kalte seg samvittighet? Nei Men når det som rørte ved deg gav tone. Når din egen puls gav rytme til handling. Når du var ett med det som sitret i deg da var du tro! Andrè Bjerke Anonym poster: d5cf7299ce001cd3dc421c977bc24748
Frenzia Skrevet 7. desember 2012 #38 Skrevet 7. desember 2012 Et dikt fra en prematur-mamma: Første fase Min baby i en glasskapsel fanget i det utydelige skillet mellom liv og død jeg en kanskje-mamma uten kropp til å bære deg helt fram min baby er du kommet? eller venter sjelen til du skulle vært født Andre fase lille venn fremmed og liten med lukkede øyne jeg går nærmere tør jeg å ta deg inntil meg om du skulle bli borte ja mamma venter på deg hvor enn jeg må bære deg Tredje fase lille håp du modnes det lysner redselen og uroen blir fortynnet av ventetidens slutt mamma tør å tro at du kommer hjem snart lille håp nå skal jeg tørke tårene kom Fant den på nett, husker ikke hva den heter eller hvem som har skrevet den. Tror den bare heter "Dikt fra en prematur-mamma". Det var utrolig rørende!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #39 Skrevet 7. desember 2012 Og dette: Av Aasmund O. Vinje Den dag kjem aldri at eg deg gløymer, for om eg søver, eg om deg drøymer. Om natt og dag er du like nær, :/: og best eg ser deg når mørkt det er. :/: Du leikar kringom meg der eg vankar. Eg høyrer deg når mitt hjarta bankar. Du støtt meg fylgjer på ferdi mi, :/: som skuggen gjeng etter soli si.:/: Når nokon kjem og i klinka rykkjer, d’er du som kjem inn til meg, eg tykkjer. Eg sprett frå stolen og vil meg te, :/: men snart eg sig atter ende ned.:/: Når vinden lint uti lauvet ruslar, eg trur d’er du som gjeng der og tuslar, når somt der borte eg ser seg snu, :/: eg kvekk og trur det må vera du. :/: I kvar som gjeng og som rid og køyrer, d’er deg eg ser, deg i alt eg høyrer, i song og fløyte- og felelåt, :/: men endå best i min eigen gråt:/: skrev det etter å ha mistet barnet sitt Anonym poster: d5cf7299ce001cd3dc421c977bc24748
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #40 Skrevet 7. desember 2012 OG så Obstfelder da Genre De sover. Begge sover. Den lille deilige i vuggen. Den store deilige i sengen. Og natlampen brænder. På oblaten flyder den lille tande omkring uskyldigt i den gule olje. Rullegardinet skudt tilbage. En gaslygt udenfor. Det er alt. Hvor den flimrer vemodig! Teppet er gledet ned. Gaslygten strækker hals og glor på min kones skulder. Jeg skal dække over dig, min sovende hustru! Og jeg skal trække rullegardinet ned. Gaslygten får ikke se det hvite, som jeg eier! Jeg vil trykke to kys på dine smilehuller, - som smiler i søvne, - og på dine fingre, og på trolovelsesringen, og på sølvkorset om halsen. Jeg vil liste mig stilfærdig op til dig, og bli varm hos dig. Og glemme, at vi sommetider ikke er, som vi burde være, mod hinanden. - Fra Digte (1893) Anonym poster: d5cf7299ce001cd3dc421c977bc24748
Himmel og hav Skrevet 7. desember 2012 #41 Skrevet 7. desember 2012 Å, det er mange flotte dikt! Dette er et som er spesielt for meg: Skeiserenn Du startar i lag med storskridaren. Du veit du kan ikkje fylgja han, men du legg i veg og brukar all di kraft og held lag ei stund. Men han glid ifrå deg, glid ifrå deg, glid ifrå deg – Snart er han heile runden fyre. Det kjennest litt skamfullt med det same. Til det kjem ei merkeleg ro yver deg, kan ikkje storskridaren fara! Og du fell inn i di eigi takt og kappskrid med deg sjølv. Meir kan ingen gjera. Olav H Hauge ...og en favoritt til: Sti'n te verdens ende Vi synes vi kunne se te verdens ende og visste åssen åra ville bli, da livet pluts`li svinga av fra veien og tok en kronglete og ulendt sti. Der stengte fjellet steilt på alle kanter. Da sa du stille: vi kan klatre vi. Vi føllte kronglesti`n langs bratte stupet og ingen a`oss torde se i djupet. Nå har vi følt den bratte trange stien med stup på siene i mange år. Det kan nok hende vi misunner andre den strake landevei der de går. Det ser så lett ut, men en vet jo aldri og kronglesti`n har blitt veldig vår. Det var den sti`n det blei, det hjelper ikke å følge andres glatte vei med blikket. Og vi har lært å ikke sture over den rette veiens rike blomsterflor, for det gror blomster også langs med sti`n vår og gleden over dem er like stor, ja kanskje større for de er så sjeldne, en må se nøye for å se de gror. De ligger ofte skjult blandt visne blaèr men dufter ekstra sterrt på fine daèr. La gå at det kan komme vonde tièr, da sti`n vår kjennes vanskelig og bratt, men den har lært oss at det vokser blomster på både slåptorn og nypekratt. Og ingenting i verden er så vakkert som nyperoser ei sankthansnatt. Og når sitter vi sammen kan vi kjenne at også vår sti når te verdens ende. Margaret Skelbred ..
PintSizedDictator Skrevet 7. desember 2012 #42 Skrevet 7. desember 2012 (endret) Dager, av Andrè Bjerke. Hva er en dag? En målestokk for tid. En tidsenhet- I grunnen valgt vilkårlig? Med all respekt for astronomens flid T ror jeg han definerer tingen dårlig At dagen nærsagt er individ Det vet enhver som tar en dag alvorlig En dag kan tale til deg som en venn Forstå ditt sprog. Tyde dine gåter; En annen dag glir fjern og fremmed hen men hjelper deg på mange skjulte måter Mens andre dager er som tause menn og atter andre ligner barn som gråter De drar forbi i tiden som en strøm av vesner du skal kjenne - noen svale og lattermilde som en munter drøm og andre med en røst som kan befale En dag er faderbarsk -En moderøm- men alle vil de ha din sjel i tale Hver dag har fått sitt grunnmotiv Sin toneart, sitt budskap den skal bære Den lever med et kunstverks egenliv så av din hjelper dagen du lære At ikke tidsfordriv, men dødsfordriv bør alle dine dager være! Do not stand at my grave and weep, Av Mary Elizabeth Frye. Do not stand at my grave and weep I am not there. I do not sleep. I am a thousand winds that blow. I am the diamond glints on snow. I am the sunlight on ripened grain. I am the gentle autumn rain. When you awaken in the morning's hush I am the swift uplifting rush Of quiet birds in circled flight. I am the soft stars that shine at night. Do not stand at my grave and cry; I am not there. I did not die. Det er aldeles nydelig! Og så er det ett jeg ikke husker navn eller forfatter på, men det går slik; Filled with mingled cream and amber, I will drain that glass again. Such hilarious wisions clamber trough the chambers of my brain. Quaintest thoughts and queerest fancies comes to life and fades away. What care I how time adwances I am drinking ale today. "Edit" Herregud så kaotisk alt skal bli når man klipper og limer inn èn pokkers ting" >: ( Endret 7. desember 2012 av Miip
Lille- MO Skrevet 7. desember 2012 #43 Skrevet 7. desember 2012 (endret) Usikker på hvem som har skrevet dette, men har hatt det lagret på dataen i årevis, en klar favoritt I livets skole vil man få se, at også motgangen hører med, og at kanskje det som er særlig tungt, kan bli et nødvendig vendepunkt. Jeg pusler meg fremover veien det er stritt, men jeg klarer`e vel, og får jeg en stein under sko`n min så halter jeg videre lell Jeg vil heller bli bakerst i flokken og kalles for puslete, sein enn å være så hard under beina at jeg ikke kan kjenne en stein Endret 7. desember 2012 av Lille- MO
<3 2G <3 Skrevet 7. desember 2012 #44 Skrevet 7. desember 2012 Indian Summer In youth, it was a way I had To do my best to please, And change, with every passing lad, To suit his theories. But now I know the things I know, And do the things I do; And if you do not like me so, To hell, my love, with you! Dorothy Parker Indian summer av Dorothy Parker Som ung - da gjorde jeg til lags hver mann som kom forbi. Jeg jenket meg og passet straks til mannens teori. Nu er jeg - mer erfaringsrik - min egen rettesnor og liker du meg ikke slik, så dra dit pepper'n gror! Oversatt av André Bjerke Dette er en av de absolutt få dikt jeg kan i hele verden. I fare for å avsløre hvem jeg er om det er kjentfolk her, så har jeg diktet som tatovering.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 8. desember 2012 #45 Skrevet 8. desember 2012 Amor fati av Andre (duste-e) Bjerke <3
khm Skrevet 8. desember 2012 #46 Skrevet 8. desember 2012 Usikker på hvem som har skrevet dette, men har hatt det lagret på dataen i årevis, en klar favoritt I livets skole vil man få se, at også motgangen hører med, og at kanskje det som er særlig tungt, kan bli et nødvendig vendepunkt. Jeg pusler meg fremover veien det er stritt, men jeg klarer`e vel, og får jeg en stein under sko`n min så halter jeg videre lell Jeg vil heller bli bakerst i flokken og kalles for puslete, sein enn å være så hard under beina at jeg ikke kan kjenne en stein Margaret Skjelbred...så da vet du det:)
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 8. desember 2012 #47 Skrevet 8. desember 2012 Det må være våre små søsken av Inger Hagerup. Da jeg leste dette diktet etter jeg fikk beskjed om at min datter ikke er som andre barn, knakk jeg sammen. Jeg elsker dette diktet selvom jeg alltid feller en tåre når jeg leser det. Vi har en liten søster vi har en liten bror som er litt annerledes enn andre barn på jord. De kom til denne verden, det vanskelige sted, med mindre håndbagasje enn vi er utstyrt med. Vi voksne er så store i gjerning og i ord. Vår lille bror og søster blir aldri riktig stor. Vi har vår eng og åker. Vi har vår kjøpmannsskap. Og vi beregner livet i vinning eller tap. Det er så lett å skubbe de små og svake vekk og la dem stå tilbake med hjelpeløse trekk. Det er så lett å glemme: Når siste båt skal gå må alle passasjerer la all bagasje stå. Da blir det kanskje lettest for disse små, fordi de bare har et hjerte med sorg og glede i. Og gleden er så deilig. Men sorgen er så trist .Det har vår lille søster og bror bestandig visst. Så la oss gi dem gleden til de skal gå ombord med sine barnehjerter, vår søster og vår bror. ~ Inger Hagerup ~
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå