Gå til innhold

1 åring som spytter ut all mat med "klumper" i.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 14 mnder som spytter ut skiver og alt av middag :S

Han vil ikke ha noe med "klumper" i lengre.

Vi vet han klarer å spise det,for han spiser gjerne 4-5 små biter av en skive og da spiser han fint.

Men så begynner han å spytte ut eller kaste maten på golvet.

Å vet at han heller ikke gjør det fordi han er mett,for visst jeg tilbyr grøt etter han bare tuller med seg med skive så spiser han masse.

Hva gjør jeg? Går tilbake til mat uten klumper?

Eller forsetter å prøve?

Skal jeg først gi skive også gi grøt når han begynner å tulle?

Eller lærer han da at han får annen mat visst han begynner å tulle?

Han har enda ikke fått noen tenner så kan jo være at han synst er vanskelig å spise vanlig mat da,men vi ser som sagt at han kan når han vil.

Anonym poster: 6920120cb2999c1d785e26d7c821ceec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig, men man må prøve seg litt frem. Hvis du har inntrykk av at han ikke får nok mat bør du gi klumpefritt. Det har også litt med motorikken i munnen. Vi har en toåring som plutselig ikke vil ha klumper, noen ganger har han spist klumper, andre ganger ikke. Med han går det veldig opp og ned.

Du kan feks lage noe som han liker godt og se om han spiser det uten at det er finmost. Det er gjerne litt lettere og trene på å spise klumper med noe som er ekstra godt. Vi brukte pannekaker med syltetøy (ikke en dib middag akkurat, men man prøver litt forskjellig når man blir desperat).

Anonym poster: cd839f2affb7756cbd39ebcd19cc2bfc

Skrevet

Akkurat slik er det her også. Han spiser typisk 4 små brødbiter, så begynner han å spytte ut maten. Liker grøt og finmoset middagsmat. Så jeg moser middag med stavmikser, fortsetter med brødmåltid til lunsj og gir grøt morgen og kveld.

Anonym poster: daee3fd58fed5434576f43bc42eedafa

Skrevet

Akkurat slik er det her også. Han spiser typisk 4 små brødbiter, så begynner han å spytte ut maten. Liker grøt og finmoset middagsmat. Så jeg moser middag med stavmikser, fortsetter med brødmåltid til lunsj og gir grøt morgen og kveld.

Anonym poster: daee3fd58fed5434576f43bc42eedafa

Hva gjør du visst han bare spiser de 4 små brødbitene da?

Tilbyr du annen mat da?

Eller venter du til neste måltid før han før annen mat?

Føler meg så usikker på hva jeg bør gjøre.

Anonym poster: 5006d17415315974f5e5e16eed827b2f

Skrevet

Kan jeg be om en time hos helsesøster å høre hva hun mener?

Jeg har jo egentlig ikke time før om 4 mnder,men kan vel be om en tidligere time visst jeg trenger råd fra hun vel?

Det er mitt første barn så er litt usikker på hvordan dette med helsestasjonen fungerer :P

Skrevet

Det er bare å ringe helsestasjonen og si at du trenger litt veiledning, det er derfor de er der. Jeg gir ikke annen mat når gutten min ikke spiser det han får. Vi bestemmer hva som skal spises og han bestemmer hvor mye er en regel vi har her i huset. Prøver så godt jeg kan å ordne med ting han spiser, men ikke alltid like lett.

Skrevet

Det er bare å ringe helsestasjonen og si at du trenger litt veiledning, det er derfor de er der. Jeg gir ikke annen mat når gutten min ikke spiser det han får. Vi bestemmer hva som skal spises og han bestemmer hvor mye er en regel vi har her i huset. Prøver så godt jeg kan å ordne med ting han spiser, men ikke alltid like lett.

Ja er sånn jeg gjør det også at spiser han ikke det han får,så får han ikke annet mat.

Men besteforeldrene til barnet synes dette var helt forferdelig å mente jeg burde gi han grøt så han blir mett.

Å da ble jeg plutselig veldig usikker på hva jeg egentlig burde gjøre.

Skrevet

Pass på så dette ikke utvikler seg..

Jeg har en prematur sønn og er medlem i et lukket prematur-forum på fb.

Det er mange som sliter med premature og spising og det med klumper kan være en utfordring, og det er mange der som har vært gjennom det samme (og verre) (ikke vi heldigvis, så jeg bare gjengir hva jeg har fanget opp)

Ikke press barnet til å spise mat med klumper i, er mitt råd. Press kan føre til ytterligere vegring. La barnet smake alt, men ha et klumpfritt alternativ på tallerkenen som barnet kan spise. Ros når barnet spiser mat med klumper, men ikke gjør noe nummer ut av om barnet kun vil ha klumpfri mat til det måltidet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...