Mamma4livet Skrevet 7. desember 2012 #1 Skrevet 7. desember 2012 Gutten vår på 14 måneder er overalt for tiden og skal røre på ALT. Jeg elsker å pynte til jul og for oss er det ikke ordentlig jul før juletreet er pyntet på lillejulaften. Nå har jeg begynt å tenke at det blir umulig å ha juletre i år. Minsten kommer vel til å ha veltet treet før kl. er 07 på julaften? Hva gjør dere? Lurer på om vi skal kjøpe et lite tre og sette oppi lekegrinda....
mamman til to gutter Skrevet 7. desember 2012 #2 Skrevet 7. desember 2012 Jeg var veldig skeptisk både for 2 år siden med en gutt på 9mnd og også i fjor. For 2 år siden var det første han gjorde å krabbe bort og prøve å ta ned en julekule, men den var i akkurat passe høyde og den hang sånn at man så den veldig godt i det man kom inn i stua. Jeg flyttet den kula og etter det var det ikke noe problem, selv om det hang annen pynt langt nede. I fjor var det ikke noe problem i det hele tatt. Kjenner jeg er litt skeptisk i år også, men satser på at selv om han fortsatt er like pellete og stort sett klatrer på alt som kan klatres på, så går det bra i år også.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #3 Skrevet 7. desember 2012 Sette grinder rundt treet? Anonym poster: d92a781ca93e52a4088c832551d12a1f
weihnachtmarkblomstre Skrevet 7. desember 2012 #4 Skrevet 7. desember 2012 (endret) Jeg er fan av å ikke rydde bort alt som ikke skal røres for de små, men heller prøve å lære de at enkelte ting er forbudt. Har selvfølgelig fjernet ting som jeg er spesielt redd for, for en del uhell må man jo regne med. Har gjort det samme med juletre. Har hatt det, men bare latt være å henge opp de gamle arvekulene... Endret 7. desember 2012 av weihnachtmarkblomstre
magica fra tryll Skrevet 7. desember 2012 #5 Skrevet 7. desember 2012 Oppe i lekegrinda evt med grind foran, er lurt. Dette går jo over av seg selv. Jeg liker best å gjøre det enklest mulig den korte tiden det står på. Neste år er mest sannsynlig ikke problemet der.
Mamma4livet Skrevet 7. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 7. desember 2012 Jeg tror nok ikke at han kun kommer til å røre på pynten. Vi har måtte flytte 2 stålamper som han elsket å riste i og velte...
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 7. desember 2012 #7 Skrevet 7. desember 2012 Mi var 14 mnd i jula i fjor.. Pynta tre, men hang pynten jeg var mest redd for høyt oppe. Treet var interessant de første dagene og hun prøvde å nappe av norn kuler.. Etter det fikk treet stå i ro
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 7. desember 2012 #8 Skrevet 7. desember 2012 Gutten vår på 14 måneder er overalt for tiden og skal røre på ALT. Jeg elsker å pynte til jul og for oss er det ikke ordentlig jul før juletreet er pyntet på lillejulaften. Nå har jeg begynt å tenke at det blir umulig å ha juletre i år. Minsten kommer vel til å ha veltet treet før kl. er 07 på julaften? Hva gjør dere? Lurer på om vi skal kjøpe et lite tre og sette oppi lekegrinda.... Vi hadde juletre, og satte små kroker i veggen bak det, så om klåfingrede unge skulle prøve seg, så var det bare å støtte det opp med tau 2 steder på treet, syntes jo ikke pga grener og pynt, kun om man så bak der.. Så hang jeg julepynten som ikke har like stor betydning nederst Hver gang han prøvde seg, så sa vi nei og ristet på hodet, tok ikke mange rundene, før han startet å overse treet, blir det samme i år, neste år blir det uten sikring
Gjest Kira bjeffer julen inn Skrevet 7. desember 2012 #9 Skrevet 7. desember 2012 Jeg kjenner vi har litt av det samme "problemet" i år. Han på 10 mnd skal klatre, røre og spise alt. Så vi har bestemt oss for å sette opp treet så sent som mulig i år, fordi regner med at det blir ganske hektisk å løpe etter minstemann hele dagen
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #10 Skrevet 7. desember 2012 Gutten vår på 14 måneder er overalt for tiden og skal røre på ALT. Jeg elsker å pynte til jul og for oss er det ikke ordentlig jul før juletreet er pyntet på lillejulaften. Nå har jeg begynt å tenke at det blir umulig å ha juletre i år. Minsten kommer vel til å ha veltet treet før kl. er 07 på julaften? Hva gjør dere? Lurer på om vi skal kjøpe et lite tre og sette oppi lekegrinda.... Hehehe! Kjenner til problemet! Gutten vår var 18 mnd i fjor og var overalt og plukket på alt og kunne ikke la noe stå i fred. Men juletreet fikk stå! Jeg vet ikke hva som gjorde det, men det gikk over all forventning. Selvsagt gikk noen av den nederste pynten av, men han lærte raskt at kulene kunne knuse og at han ikke fikk plukke. Nei, dere må ha juletre Du skal nok se at det går så fint så :-) Anonym poster: d8d2d83a2155c1651218c09c3edc3001
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #11 Skrevet 7. desember 2012 Har samme bekymring, her funker ingenting av "nei", avledning osv, alt skal utforskes så til de grader. Jeg tenker vi tar inn og pynter treet når han er lagt lille julaften, også forsvinner det nok ganske fort når julaften er over.... På julaften kommer vi til å være mange her hele dagen (men bare ett barn), så da tenker jeg alle hjelper til å passe på. Anonym poster: f13584fc59be3119d5e0adb776f2b058
appelsin Skrevet 7. desember 2012 #12 Skrevet 7. desember 2012 Må innrømme at her får ikke tulla siste ordet.... Ingen får ta fra meg juletreet, da får vi heller tilpasse oss og henge pynten litt lenger opp! Tenker kanskje motsatt, at hvi man setter det opp litt tidlig så får de tid til å venne seg til det og man kan lære dem hvordan man oppfører seg rundt et juletre fremfor at dette blir kjempestas og spennende på selve julaften!
Hybelkanina Skrevet 7. desember 2012 #13 Skrevet 7. desember 2012 Vi hadde en særdeles klåfingra ettåring i fjor, og jeg lurte også fælt på hvordan det skulle gå. Vi hadde vanlig gran i fjor og det stikker jo noe aldeles for jæ...... Jeg lot ham pelle, og for å si det sånn - det var en tur bortpå en gren så gikk han omveier resten av jula for ikke å komme borti stikketreet.
MamaLadyBug Skrevet 7. desember 2012 #14 Skrevet 7. desember 2012 Jeg har aldri fjernet noe som helst for barna mine. De har heller aldri pirket noe særlig. Mest sannsynlig fordi alt har vært tilgjengelig. Har ikke peisbeskytter engang jeg. Men tilbake til treet. Jeg har kun plastkuler. Ingenting knusbart der de rekker opp. De får kjenne på pynten om de vil. Stadig borte å ser på og tar på. Ingenting som blir revet ned. Et alternativ er jo å ha et mindre tre som kan settes på et bord. Jeg skjønner jo at ingen unger er like og selv om mine unger ikke plukker så gjør andres det til tross for gjentatte "nei".
Love my kidz Skrevet 7. desember 2012 #15 Skrevet 7. desember 2012 Synes du skal pynte treet og prøve jeg, for du kan absolutt bli overrasket over at han faktisk lar det være - sånn ble det til oss i allefall. Da min var halvannet var jeg spent på hvordan det skulle gå, for han var sånn at han skulle borti ALT mulig, skikkelig røver. Men han ble så overveldet over den fine pynten at han ble stum Han fikk lov å kjenne på noen kuler og så henge de på plass igjen. Han var bortåt treet flere ganger og ville beundre pynten, men han skjønte faktisk at han ikke skulle ødelegge noe. Såå flink vettu Det skal litt til for at treet velter, og om det gjør det.... Ja, noen kuler kan knuses, men alt blir ikke ødelagt. Lykke til
Kliko Skrevet 7. desember 2012 #16 Skrevet 7. desember 2012 Jeg ville satt treet uten noe rundt, hengt juletrepynter høyt oppe ( evt. uknuselige pynt nederst) også bare latt han ta litt på det. Det stikker jo så han gidder kanskje ikke så lenge? Skjønner godt at unga blir nysgjerrige Dra et tre inn i stua for så å pynte det? Rar tradisjon egentlig, men må jo ha tre
Caprica Skrevet 7. desember 2012 #17 Skrevet 7. desember 2012 Syns absolutt du må ha juletre! Dere får bare passe på.og stoppe ham. Ellers lærer han.aldri! Oppi.en.lekegrind går jo, eller evt at du gjør.som min far gjorde da jeg var liten og vi hadde en katt som elsket å klatre i juletreet-han.festet det i taket :-) Så.fikk ikke kattelurven veltet det hvertfall! Billige julekuler nederst som.tåler en omgang. Går nok bra!
Mamma4livet Skrevet 7. desember 2012 Forfatter #18 Skrevet 7. desember 2012 Det er godt å få tips fra erfarne mødre! Ja, da blir det tre i år. Tror vi skal bruke tipset ovenfor her med å binde det fast. Han klarte nemlig å velte en kjempetung stålampe når han kun var 10 måneder.( Dårlig ide å skulle kjøpe designerlampe når jeg gikk gravid....) Tror også jeg må ut å kjøpe noen plastkuler som han kan leke litt med. Gleder meg til jul!
ZamZam Skrevet 7. desember 2012 #19 Skrevet 7. desember 2012 Granbar gjør vondt... Etter å ha stukket seg noen ganger så lar d som regel treet stå i fred...
♥Madam Mim♥ Skrevet 7. desember 2012 #20 Skrevet 7. desember 2012 Jeg var også spent i fjor når vesla var 1.5 år. Gikk over all forventning. Tok en kule pent av treet et par ganger og så var det ikke moro mer. Vi har ikke en eneste ting på treet som er knuselig så vi slipper å tenke på små føtter som kan skade seg hvis noe går i gulvet. Må nesten tenke slik med en liten jente og to hunder med viftende haler i hus :-D
kaklemor Skrevet 7. desember 2012 #21 Skrevet 7. desember 2012 Jeg er fan av å ikke rydde bort alt som ikke skal røres for de små, men heller prøve å lære de at enkelte ting er forbudt. Har selvfølgelig fjernet ting som jeg er spesielt redd for, for en del uhell må man jo regne med. Har gjort det samme med juletre. Har hatt det, men bare latt være å henge opp de gamle arvekulene... Enig med deg! Her prøver vår eldste på 18 mnd å rive ned duken med ting på fra stuebordet men han lærer aldri om jeg skal ta det bort hele tiden. Så en dag blir han lei (forhåpentligvis snart ) Angående juletre; La utforskingen stå på og la dem få kjenne på treet Hva med å sette opp treet litt før slik at de blir vant til det? :-)
Lunapuna1985 Skrevet 7. desember 2012 #22 Skrevet 7. desember 2012 Vi skal ha juletre i hus med en gutt på 16 mnd og 2 store hunder. Man kan jo bare henge et par ting som barnet får lov å holde på med nederst da, om man ikke vil si nei hele tiden.
soleia Skrevet 7. desember 2012 #23 Skrevet 7. desember 2012 Me måtte rydde vekk det meste med eldstemann, stålamper feks, men juletreet fekk stå forbausande i fred. hadde sjølvsagt uknuseleg pynt nederst. katten var mykje verre til å fiske ned kuler for å leike med me hadde og plan å feste treet med hyssing til krok i veggen, men slapp det. Så set opp juletreet og sjå kva som skjer er mitt råd.
HeltAnonym Skrevet 7. desember 2012 #24 Skrevet 7. desember 2012 Jeg nekter å droppe juletre selv om min også er slik som skal utforske ALT, og gir seg heller ikke før etter laaaaaang tid. Men får bare finne en løsning på det. Kanskje går det over all forventning også. Bare ha på uknuselig pynt og ting du ikke er glad i, og fest juletreet, så går det vel bra
LykkeligMamma2010 Skrevet 7. desember 2012 #25 Skrevet 7. desember 2012 Vesla vår var 1år sist jul, og juletre var null problem Var på europris og kjøpte noen bittesmå bamser med nisseluer som var ment til å henge på juletreet, og disse bamsene + noen julekuler i papp hang jeg nederst på treet. Resten av den "fine" pynten hang utenfor hennes rekkevidde. Det hendte hun var borte og tok ned en bamse eller to for å leke med den, men de ble alltid hengt tilbake på treet - trygt og morro for den lille. Jeg tenker at jula skal handle om opplevelser, og ting skal være trygt og gøy for den lille - så vi har aldri sagt at hun ikke får ta på treet og pynten osv, men heller vært der og tatt del i øyeblikket, og satt ord på ting (se så fin julekule, se så fin bamsen er, den kan vi henge der, se så fint osv). På den måten så fikk hun fort fokus på at pynten skulle henge på treet, men at det var lov til å ta på, se på og leke litt med pynten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå