Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #1 Skrevet 7. desember 2012 Så er det ikke nok til å veie opp for julens bekymringer, vonde følelser, utilstrekkelighet, ensomhet. Alle som ikke god økonomi, dårlige familebånd, urettferdighet, alkoholmisbruk etc etc. Den dra mye sorg med seg. Det er dette forumet et godt bevis på. Finnes så klart de som går julen i møte uten en bekymring. Men de er nok ikke flertallet. Anonym poster: a73d2355e630eb4a36f571a7fa681b84
bokormamma Skrevet 7. desember 2012 #2 Skrevet 7. desember 2012 Så trist at du ser de slik! Vi har IKKE god råd, og har ikke hatt det på flere år, ettersom vi mistet ALT i den engelske finanskrisen og virkelig har slitt for å bygge oss opp igjen fra scratch... Likevel vil jeg si at jula alltid er stor stas her i huset. Ting trenger ikke koste mye! Vi bruker lite penger på gaver, planlegger godt og kjøper inn maten over tid, og da er ikke jula noen belastning. Vanskelige familiebånd finnes det også i alle familier, men spørsmålet er hva man gjør ut av det. Vi har satt til side slike ting i jula og prioriterer at ingen skal være alene i høytida. Mange stresser nok for mye, eller føler press om at ting skal være slik eller slik, men det er jo et press man selv velger å legge på seg eller ikke. Det er mange som har det vondt hele året, ikke bare i jula, men skal man la det ødelegge jula, eller skal man la det inspirere til å åpne opp hjemmet og hjertet for noen som ikke har det godt?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #3 Skrevet 7. desember 2012 Livet er en jammerdal. Spreng den store bomben så alle kan få slippe! Ærlig talt tror jeg du tar helt feil. Noen har det vondt i julen, men jeg tror de fleste ser frem til den. Alt trenger heller ikke være perfekt for å kunne glede seg over livet. Anonym poster: 2c8cdf74f7cb7f2971a9a8114cb2baa9
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #4 Skrevet 7. desember 2012 Mange møter julen med bekymringer de lager seg selv også. Jeg velger og tro at FLERTALLET i Norge gleder seg til jul,- OG får ei fin fering...Til tross for at noen lager seg unødvendig mye stress ved og vente til etter 1. desember med og begynne med forberedelser.... Selvsagt finnes det ensomme, folk som bor på gata, barn som bor i alkoholiserte hjem osv osv, men jeg tror ikke det er flertallet, bare at vi blir gjort så mye mer oppmerksom på at disse finnes i disse tider av media osv..De lider gjerne like mye resten av året også! Og jula er en utmerket måte og vise at vi bryr oss, ved og gi litt ekstra i form av gaver (penger eller pakker) til frivillige organisasjoner eller egeninnsats. Tror faktisk også vi har en del "triste skjebner" som gleder seg til jul, nettopp av den grunn at folk viser omtanke i et helt annet omfang og gjerne mer konkret nå rett før og i jula. Og svartmale jula fordi noen har det så UTROLIG bra og andre lider mer enn normalt blir helt feil: Virker som du vil vi alle skal lide, eller at jula bør avlyses, slik at ingen trenger og bli eksponert for andres barnslige gleder, glem da ikke som sagt alle som gir og yter noe EKSTRA i jula..Alle som yter noe som de ikke gjør ellers i året. Bare fordi det er jul, og da har vi tradisjon for og bry oss om resten av verden. Muesfellene taes ned, husdyra får litt ekstra godt stell, vi gir litt mer til de organisasjoner vi støtter til vanlig, eller vi støtter noen kun fordi det er jul, vi besøker slektnigner vi ellers ikke ser, særlgi de vi vet ike får mye besøk til vanlig osv osv.... Prøv og tenke positivt, og igjen....Mange "Lider" før og i jula, fordi de lager problem selv, setter for høye krav til antall og kvalitet på pakker, type og mengde mat, alkohol og godteri, renslighet i hus osv osv....... JEG gleder med som en unge til jula, samtidig som jeg ser og føler for de som sliter og lider. Jeg "kjøper" meg ekstra god samvittighet med og gi litt ekstra til de organisasjoner jeg støtter resten av året også, og jeg besøker et par-tre slektnigner jeg vet ikke får like mye besøk som andre..Og dette gjør jeg med et smil om munnen og av ren fornøyelse Anonym poster: 0527721a87d00290b09967418d453ca8
Vipsenmamma Skrevet 7. desember 2012 #5 Skrevet 7. desember 2012 Snakk om å se mørkt på livet! Vet du hva? Livet - og jula blir akkurat hva du gjør det til. Du velger selv hva du ønsker å fokusere på - og så gjør du det.
soleia Skrevet 7. desember 2012 #6 Skrevet 7. desember 2012 Eg trur dei aller fleste har det kjekt i jula, sjølv om det kan vere nokon skjer i sjøen, slik det er i dei fleste sitt liv. Det handlar ein del om kva forventningar ein lagar seg, og å kunne glede seg over dei små tinga. Men for dei som verkeleg slit, feks ved tap av nokon dei er glad i, alkoholproblem i heimen og einsemd, så vert dette ekstra tydeleg og sårt i jula når "alle andre" gledar seg.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #7 Skrevet 7. desember 2012 Er det Pappa Tilto som er hi? Makan til surv. Anonym poster: d1a3695df1edef92a69c857151c0e494
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå