Gå til innhold

De skjulte plager i svangerskap! Noe å dele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er dumt at man ikke får vite det som er ekkelt av plager.

Har dere noen plager, noe som skjedde med kroppen din, da du var gravid? Og har du evt. tips?

Jeg følte meg så dum!

For jeg fikk hyperemesis, og spydde døgnet rundt. Det som skjedde meg da, var jo at jeg nesten aldri kom meg på do!

Jeg fikk svære smerter i endetarmen, og fikk kjempeforstoppelse.

Etter flere uker ble jeg til slutt innlagt, med egen jordmor som hjalp meg. Og jeg skjemtes som bare dét. Dette var på sommeren (rundt den tiden alle barn fødes), og jeg oppholdte en jordmor for rett og slett bare få bæsje!!

Dette er noen av de verste smertene jeg har hatt, det kan virkelig måles med en liten fødsel, og i ettertid er jeg kjempeplaget med hemoroider, og smerter i endetarmen.

Mitt råd, når man er i startfasen av en forstoppelse, er å kjøpe klyster med én gang! Ingen fortalte noe av dette til meg, og jeg var ung, så turte ikke spørre om hjelp.

Neste gang skal jeg være kjempesnill, og høre på kroppen min.

Håper noen kan delta med deres historier :-)

Anonym poster: 38b442d5cb2b1a1a5233ed213a7e9a01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for trøtt til å dele en hel historie nå, men noe jeg slet veldig med sist var luft i magen. Og det kom gjerne ut uten at jeg klarte å kontrollere det! :-P

Anonym poster: 27c3e7a1c42797d1293c6dc417c314e0

Skrevet

Jeg kastet mye opp hele svangerskapet. I perioder hadde jeg så kraftige brekninger at jeg tisset på meg :-(

Anderledes lukt fra underlivet- kan til tider være sjenerende.

"Ballesvette" bare mellom puppene isteden. Puppesvette?

Hemorider er vanlig å bli plaget med.

Det jeg kom på å farta...

Anonym poster: d7b1a736054139d06d2a6cda60315473

Skrevet

For min del var den største "flaue" plagen kraftig forstoppelse. Både iløpet av og etter svangerskapet. Jeg har fortsatt 2 år etter plaget med hemoroider og rifter i endetarmsåpningen. Jeg har tenkt å dra til gynekologen min og få råd hva jeg gjør videre. Jeg er ikke lenger plaget med forstoppelse, men riftene går liksom aldri bort.

Det er lurt å spise mye fiberrik mat i svangersskapet i kombinasjon med vann. Drikker man ikke vann sammen med fiber, kan det ha motsatt effekt. Jeg kjøpte også frukt og fiber tabletter i svangerskap nr. 2 (tok lærdom fra 1. gang), men da var jeg flinkere til å drikke vann og spise fiberrik kost, så jeg trengte ikke de tablettene.

Etter første svangerskap var jeg så plaget at jeg gråt når jeg satt på do. Det var verre enn å føde, kanskje ikke smertemessig, men det nyttet jo ikke å få ut driten (bokstavelig talt) uansett hvor hardt jeg presset. Når du skal føde en unge får man i det minste hjelp av riene. hehe.

Så, gjør alt du kan for å forebygge forstoppelse!

Anonym poster: 32fea3ecdaa30214fc876c7fc6f408de

Skrevet

Kviser....

Fett og umulig hår...

Illeluktende utflod....

Prumping!

Skrevet

Jeg fikk slike veske byller under armene, som det luktet råttent av. Svære vonde betente byller. De kom i begge svangerskapene. Jeg fikk beskjed om å smøre på med Dalacin ( eller hvordan det nå enn skrives.) men det hjalp lite. Begge gangene skulle jeg egentlig operere vekk byllene med de sprakk slik at de fikk tømt seg. Utrolig sjarmerende med byller under armene som lukter råte....

Ikke hatt de før eller etter !

Anonym poster: 43b2572faeb6c04cf586064409fc4b5e

Skrevet

Jeg hadde halsbrannen fra helvete i begge mine svangerskap. Den startet forholdsvis tidlig og ga seg ikke før etter fødselen. Den førte til at om jeg befant meg i noen annen stilling enn rett opp, hadde smerter og sure oppstøt. Jeg hadde halsbrannmedisin med meg hvor jeg enn gikk og sto og drakk Gaviscon som andre drakk kaffe. Jeg var så sår i spiserøret til tider at jeg gråt.

Skrevet

Urininkontinens! Gosh, så utrolig unødvendig. Ikke flaut, men slitsomt. Ble sykemeldt fordi jeg fløy på do hele tida, det er ikke stilig å komme med sjefen til

Anonym poster: 5aa28691ec1cbf441b222df36fdc6618

Skrevet

Er garvid enda men deler min største plage for det.. Å ikke klare å tørke rævhullet skikkelig rent. Akkurat som jeg lekker avføring eller noe. Kniper som bare søren, men hjelper null!

Anonym poster: 7d079c6bc2578521f8d6048303f78b55

Skrevet

Samme som Himmel og Hav. Ekstrem halsbrann, måtte ofte sove sittende. Pimpa melk og knaska novaluzid i hytt og pine.

Skrevet

Jeg har de 2 siste svangerskapene fått skikkelig belegg/sopp på tunga. Legen sier det er pga av alle hormonene.

For det første så smaker all mat vondt pga det, og for det andre så svir det, og for det tredje så er jeg livredd noen skal få et glimt av tunga mi, som ikke ser ut i måneskinn :(

Anonym poster: b545c88460d2b5c53bd0a3187ef1b4fc

Skrevet

At man kan få hormonell tisstrengthet kort etter "insiminering"..Jeg løp på do i ett sett, og tissa MYE;- og kunne gå to min, så måtte jeg igjen,- og det kunne da også komme ENORME mengder urin..Så hadde jeg to-tre dager hvor ting var bedre,- men da var ungen blitt så stor og den lå så lang ned at den pressa på blære, så hver gang den rørte på seg, så måtte jeg tisse. Jeg løp konstant på do første svangerskap..Skikkelig slitsomt. PÅ slutten, siste 2 uker ble det bedre,- men det viste seg være fordi jeg hadde UVI!

Under fødsel kjentes det ut som at ungen ble presset ut rattata....Ingen som fortalte meg det kunne kjennes sånn ut. Jeg greide ikke presse for det føltes som hele ræva revna, var liksom feil sted følte jeg..Fikk en knyttneve pressa inn rett over "bakhullet";- og da presset det på på rett sted,- og revna der jeg skulle revne,- for å si det litt ulekkert...

Anonym poster: 3e0050fcf1b7e01c511801efdced7929

Skrevet

Lekker som en sil, gjennom de to letteste variantene av Tena. Uansett hvor mye man kniper, så kommer det når man hoster. Og er man mye plaga med hoste, så er det jævlig ubehagelig og flaut å pisse på seg hele tia.

Anonym poster: 362693be978f445ae49e81b7a1cf1f1d

Skrevet

Jeg hadde ingen pinlige plager. Bare kvalme og det vanlige. Søsteren min slet veldig med halsbrann, hun kunne ikke sove liggende så hun satt på stolen hver eneste natt rundt terminen. Da klarte hun å sove litt. Ikke akkurat pinlig men slitsomt, og ser jo smule rart ut å innta stolen med dyne, pute og alt for natta.

Anonym poster: 6b9074c26c50df8e4246c624c3006939

Skrevet

Ikke flaut, men jeg har aldri hatt så mye munnsår som da jeg var gravid. Når jeg ble kvitt den ene, fikk jeg et annet sted ei uke senere. Ikke mye kosing med mannen nei.

Mye neseblod som kommer helt uprovosert og uten forvarsel. Ekkelt. Blør mye når jeg pusser tennene også.

Skrevet

Tynne slimhinner. Fikk et sår i nesen som ikke har grodd to år etter.

Anonym poster: 4bdba9570b7969b9ae020598b861dd93

Skrevet

Er garvid enda men deler min største plage for det.. Å ikke klare å tørke rævhullet skikkelig rent. Akkurat som jeg lekker avføring eller noe. Kniper som bare søren, men hjelper null!

Anonym poster: 7d079c6bc2578521f8d6048303f78b55

Sånn har jeg det også! Jeg har hemoroider, og har tenkt at det hadde sammenheng med det.

Anonym poster: dd1fce62e1d912fc647dabfa6f030137

Skrevet

Skriver under på denne og er også gravid nå... Utrolig irriterende!!! Bruker masse tid, svett og tårer på dobesøk. Prøvd våtservietter, dusje etter på etc, men blir ikke skikkelig ren. Jeg tror selv det er en kombinasjon av hemorider og at jeg ikke får tømt meg skikkelig, men vet ikke. Irriterende i hvert fall

Anonym poster: 2926bc92221cd36d59a2e8d49a266f4d

Skrevet

Ikke noe pinlig, men plagsomme ting.

Tett nese, hele tiden. Holdt på å dø av pustebesvær under fødselen pga det.

Tørr hud både her og der, for å si det sånn.

Må på do og tisse heeeeele tiden.

Halsbrann 24 timer i døgnet.

Går opp en str i sko pga hovne ben.

Lekker råmelk.

Så trøtt at jeg holder på å krepere.

Skrevet

Fett hår, uansett hvilken shampoo jeg brukte, eller hvor ofte/sjeldent ejg vasket håret. Så jo så ekkel ut med fett hår bare timer etter en dusj.. :s Følte meg lite fresh.

Masse kviser i panne og ved hårfeste pga fett hår og mer talg i huden.

Anonym poster: 89fbda597b51bdf2d165430f5de1eb5e

Skrevet

For å ikke glemme det fantastisk som skjer 3mnd etter fødsel. (Når man endelig er kommet over barseltiden, og begynner å føle seg ovenpå igjen) nemlig at man mister håret!!

Jeg fikk skalla flekker, og skikkelige viker.. Før det plutselig begynte å vokse ut igjen, og da har man jo små utstikkere overalt..

Anonym poster: 89fbda597b51bdf2d165430f5de1eb5e

Skrevet

Treg mage, luft i magen, hemorider, ingen sexlyst, en merkelig/annerledes lukt fra underlivet, gul seig utflod, kviser, fett hår, osv.

Anonym poster: a1433610cc9a7b122ff3c2dd354bc85d

Skrevet

Halsbrann

Måtte på do hvert femte minutt

Økt utflod

Anonym poster: f5b49a853cd7b5d8027b720bbbaa4ca3

Skrevet

Leggkramper.Våknet hylende om natta pga det. Halsbrann hadde jeg i begge svskap. Dilla på MD sjokolade milkshake og skogbær yoghurt, men kunne ikke drikke/spise det pga svskapsdiabetes,det var hard det...

Skrevet

Kviseutbrudd

Håpløst hår

Plagsom utflod konstant

Forstoppelse

Hemoroider

Svak bekkenmuskulatur

Overaktiv blære

Hormonell

Strekkmerker

Cellulitter

Skjøre slimhinner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...