MaybeAgain Skrevet 6. desember 2012 #1 Skrevet 6. desember 2012 Hei! Noen som tenker noe rundt dette vedr babyplaner. Man må vel mer eller mindre bli gravid i dag for å rekke fristen 1 sept. Mulig jeg et overstrukturert, men noen som har tenkt tanken om konsekvensene av å bli gravid neste mnd? Da vil det worst csae være to år før bhg plass om man er skikkelig uheldig...
Catlady Skrevet 6. desember 2012 #2 Skrevet 6. desember 2012 Dette var krisemaksimering på høyt nivå .....
Gjest peacock Skrevet 6. desember 2012 #3 Skrevet 6. desember 2012 Det er en helt reel bekymring, og ja, om du jobber og vil prøve ville jeg ikke ventet mye lengre. Jeg ble gravid rundt denne tiden og fikk barn i september.
babysyk_74 Skrevet 7. desember 2012 #5 Skrevet 7. desember 2012 Man kan ha planer i øst og vest.MEN man blir ikke alltid gravid når man ønsker
Mini&Meg Skrevet 7. desember 2012 #6 Skrevet 7. desember 2012 Det kommer jo veldig an på hvor man bor. Mange steder er det ikke noe problem å få plass når som helst i året, og veldig mange sv septemberbarna får og plass når de er ca ett år. Verre er det vel for de som er født helt på slutten og starten av året. De må jo og vente en stund de og. Her løser vi det ved å jobbe deltid og gradert uttak av pappaperm, nesten litt deilig å vite at hun ikke trenger å begynne i bhg før hun er 18 mndr.
Gjest peacock Skrevet 7. desember 2012 #7 Skrevet 7. desember 2012 Vi har ikke fått plass, vi, og kjenner mange som ikke har fått. De må gå hjemme et år, vi er i en studentbarnehage som ligger over en time unna. Sønnen min er født en uke for seint, og det er de jeg kjenner også. Dette er i Oslo.
Frufluffy Skrevet 7. desember 2012 #8 Skrevet 7. desember 2012 Det er jo egentlig bare noen få måneder man kan bli gravid da siden det blir ventetid okke som om de er født 2 sept eller 2 febr. så står man på venteliste og så kommer de eldste inn først. De fleste steder kommer man inn i en eller annen form som barnehage, men enkelte steder er det veldig mangel på plassesr. Denne bekymringen er med andre ord avhengig av hvor du bor i tillegg til livssituasjon, Jeg rekker bhg start denne gangen, men har ikke tenkt å starte i august uansett. Da kan jeg risikere å måtte vente ett år, men jeg får se hvordan det blir,, Jeg syns det er litt dumt at kontantstøtten reduseres fra 5000 kr til 3300 fra barnet er 18 mndr så lenge det ikke har krav på bhg plass.
ispia87 Skrevet 8. desember 2012 #9 Skrevet 8. desember 2012 Ble gravid 28.11 fikk Maline 31.8 men hadde termin 3.9
Gjest peacock Skrevet 8. desember 2012 #10 Skrevet 8. desember 2012 Det er jo ganske stor forskjell mellom å være hjemme noen få måneder og et helt år! Ville ikke prøvd å bli gravid nå om jeg bodde en plass med dårlig dekning, jeg ville ventet minst et halvt år.
forevermamma Skrevet 8. desember 2012 #11 Skrevet 8. desember 2012 Som peacock sier, det er en veldig reel problemstilling! Jeg er styrer i en privat barnehage, og sitter i opptaksmøter i bydelen der jeg jobber (i Oslo). Det er så og si i n g e n av barna som er født etter 31.8 som får plass i barnehage i hovedopptaket. Man kan jo være heldig og få plass i løpet av året, men om man planlegger et barn, og ikke har råd til å gå hjemme etter permiasjonstiden, så hadde jeg tenkt meg GODT om før jeg bevisst gikk inn for å få et barn som blir født i sept/ okt/ nov/ des. Understreker at dette gjelder de som bor der det er vanskelig å få bhgplass, og som ikke her mulighet/ råd til å gå hjemme etter permisjonstiden... Og om dere tenker etter, så er det jo ikke så mye bedre å fa barn tidlig på året heller, Om du får barn i januar 2014, så får du jo kanskje ikke bhgplass før august 2015... Dette er grunnen til at det kommer en babyboom i sommer!!
Frufluffy Skrevet 8. desember 2012 #12 Skrevet 8. desember 2012 Ja eneste grunn til at jeg syns det er kjipt med termin iJuli er jo at alle tror at det er for å rekke bhg opptaket
*ønskegull* Skrevet 8. desember 2012 #13 Skrevet 8. desember 2012 Det var kanskje i tankene mine i mai 2009. Pr dags dato blir jeg hysterisk lykkelig hvis vi i det hele tatt får et barn til.. Samma søren om jeg så må være hjemme med barnet pga bhgfrister...!
MaybeAgain Skrevet 8. desember 2012 Forfatter #14 Skrevet 8. desember 2012 Hm.... Ikke bare jeg om har tenkt tanken tydeligvis.... I et overkuddssamfunn der man vil ha både barn og karriere, er det vanskelig å forlenge perm om man ikke år plass i hovedopptaket.... Heldigvis er det ikke så verst m dekning i kommunen jeg bor i, men likevel.... Jeg tenker at når alt kommer til alt får det stå sin prøve - man får takle det probl også om det dukker opp.....
Frufluffy Skrevet 9. desember 2012 #15 Skrevet 9. desember 2012 Ja man får det jo til, Jeg har jo også regnet ut at kontantstøtte + prisen barnehage ville ha kostet + reisekostnader til jobb + at jeg kan ta sønnen min ut av sfo 2 dager i uken tilsvarer 1/3 lønn. Så får jeg jage mannen ut for å jobbe mer for å tjene inn noe av tapet så skal vi nok klare oss. med litt mindre å rutte med,
fikas Skrevet 9. desember 2012 #16 Skrevet 9. desember 2012 Jeg er skikkelig glad for at vi bor her vi bor og ikke trenger å bekymre oss for barnehageplass! I en ideel verden ville det ikke vært krise å ha permisjon fra jobben lenger enn det som er betalt, men for oss så hadde det vært helt uaktuelt og vi ville antagelig måtte selge huset! Skjønner derfor godt de som planlegger (så langt det lar seg gjøre) for å ligge best mulig an i forhold til bhgplass!
Fomle84 Skrevet 9. desember 2012 #17 Skrevet 9. desember 2012 Planla siste bevisst på problemstillingen. Visste det gikk ca. et halvt år før jeg ble gravid etter pilleslutt, siden det gjorde det med nr. 2. Her hjalp det å ha en sydentur å glede seg til, så blir baby i april. Så hvordan svigerinnen min slet med div. dagmammaer og sånn etter å ha fått første i oktober. Unner ingen det, men slik er realiteten blitt.. Synd..
Rose04 Skrevet 9. desember 2012 #18 Skrevet 9. desember 2012 (endret) Jeg har termin i Juni, og synes egentlig det er litt kjipt. Da får jeg jo så kort permisjon, for må jo nesten la han begynne i august. Håpet på April så jeg iallfall fikk 4 måneder ekstra før bhg-start..hehehe :-) De er så små når de er ett år. Storebror var født i desember, så han begynte da han var 20 mnd. Perfect! De fleste har råd til å gå hjemme hvis man bare planlegger litt, evt jobbe litt deltid. Endret 9. desember 2012 av Eline06
MaybeAgain Skrevet 9. desember 2012 Forfatter #19 Skrevet 9. desember 2012 Planla mine forrige 2 barn m det samme i tankene... Og det funket perfekt. Men med litt bedre økonomi, noenlunde grei dekning i kommunen..... Det må vel gå!
Mini&Meg Skrevet 9. desember 2012 #20 Skrevet 9. desember 2012 Det er jo heller ikke sånn kjempelett å alltid planlegge sånt da. Jeg hadde egentlig termin i slutten av august, men mistet i uke 10. Så var det å begynne å prøve igjen da og da betydde ikke når babyen ble født så mye lenger, ville bare bli gravid igjen jeg da.
To ute! :) Skrevet 9. desember 2012 #21 Skrevet 9. desember 2012 Jeg hadde planene klare, men ikke ante jeg at jeg skulle bruke så lang tid på å bli gravid med nr 2. Vi har råd til at jeg tar 6 mnd ulønnet permisjon, men ikke et helt år, men nå har vi prøvd så lenge at vi ikke bryr oss. Vi får til det vi vil. Spare har vi begynt med allerede..
forevermamma Skrevet 9. desember 2012 #22 Skrevet 9. desember 2012 Det er jo heller ikke sånn kjempelett å alltid planlegge sånt da. Jeg hadde egentlig termin i slutten av august, men mistet i uke 10. Så var det å begynne å prøve igjen da og da betydde ikke når babyen ble født så mye lenger, ville bare bli gravid igjen jeg da. Jeg har full forståelse for deg, og alle andre som kanskje ikke blir så lett gravide osv. men om man har mulighet til å planlegge det, så mener jeg fortsatt at det er lurt, om man bor et sted der det er vanskelig å få bhgplass, og ikke har mulighet til å gå hjemme etter perm
Frufluffy Skrevet 9. desember 2012 #23 Skrevet 9. desember 2012 Mini&meg Det skjønner jeg veldig godt. ! jeg skull hatt termin i august for en del år siden og da jeg mistet så var det bare en ting som sto i tankene mine og det var å bli gravid. Nå ville tilfeldighetene det slik at jeg fikk termin i august igjen året etter, men da hadde vi ikke rett på bhgplass for det var før regelen ble innført. Jeg syns det er for tidlig å sende babyen i bhg i august, når termin er i juli. så for min del blir det at vi søker opptak når vi ønsker så får vi se hva vi får.
MaybeAgain Skrevet 11. desember 2012 Forfatter #24 Skrevet 11. desember 2012 Veldig godt poeng, Mini&Meg!
Snellamedto Skrevet 14. desember 2012 #25 Skrevet 14. desember 2012 Vår er født i januar, og det eneste vi tenkte på var at det var greit å være født tidlig på året i forhold til skolestart etc... lite tenkte jeg på barnehagestart. Heldigvis har vi plass i en privat barnehage (studentbarnehage) med opptak hele året, så gutten begynte når permisjonen var over og han var 1 år. Denne gangen har vi vært like heldige og det klaffet som planlagt ut ifra når mitt vikariat er ferdig. Termin midt i juli, så det blir trangt om plassen på fødestua.. ;-) Det er et reellt problem for veldig mange. Det er ikke alle som har besteforeldre etc som kan stille opp (vi bor f.eks. milevis unna all familie - enn så lenge), og var prisgitt opptak året rundt. Vi hadde ikke klart det økonomisk med ulønna permisjon i et år. Ikke sjans. Men igjen - så lenge jeg får et friskt barn er det det eneste som betyr noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå