Gå til innhold

Eiers ansvar enten det er katt eller hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, hoeygravid og tullete av hormoner. Naa har jeg lurt paa dette en uke, o g faar det ikke ut av hodet foer jeg faar svar.

Vi (les: jeg) vet jo at hundeeier stilles som ansvarlig der hunden har foraarsaket et doedsfall, om det er fra bitt eller fra andre aarsaker. Hunden avlives og eier ilegges boeter eller om ikke verre, fengselsstraff.

Men for en stund siden leste jeg om en katt som hadde lagt seg i en vogn hvor et barn sov, og hvor barnet doede av kvelning.

Det er jo evige diskusjoner om at katter ikke har skylden for sine handlinger, men at eier heller ikke (har mulighet til aa) kontrollerer kattens handlinger.

I denne saken (eller om det finnes lignende saker), stiller hundeeiere og katteeiere likt? Ville de (eller faar de) samme dom uavhengig om det er katt eller hund som har foraarsaket tragedien?

(PS. Beklager om det er tung lesing, mangler norsk tastatur)

Anonym poster: 1360f4168f8369718832d75ceea37533

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av den enkle grunn som at det er båndtvang på hunder og ikke på katter, at eier er pålagt å alltid ha kontroll på en hund og ikke på en katt så er det også ulike sjanksjonsmuligheter og straff ved uhell og ulykker.

Om hunden min dreper barnet ditt så er det mitt ansvar. Om katten min dreper barnet ditt så er det ikke mitt ansvar. Ifølge loven.

Anonym poster: 354659ca322cdc183272af4978ca3b40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...