Gå til innhold

Jeg tror jeg har fått migrene jeg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de siste månedene vært plaget av intense anfall av hodepine. (ensidig, blir "syk" i hele kroppen. Fryktelig kvalm. Må ha det mørkt, kjølig og helt stille. Paracet og Ibux hjelper ikke. )

Varer alt i fra 4-5 timer, til 12-13 timer. Går ikke over før jeg klarer å sovne.

Og fikk en liten aha opplevelse da jeg leste om migrene.

Lurer på. Hvilke medisiner er effektive mot migrene? Resept, eller reseptfrie? Og kan man ta dem mens man ammer?

Om jeg går til legen, hvordan går hun frem for å finne ut om det faktisk er migrene?

Anonym poster: 7e31b7f92ea040ef091cf070b5283cb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan høres ut som migrene ja, ta en tur til legen. Fastlegen min sendte meg til nevrolog, som konstanterte at det var migrene. Finnes forskjellige migrene tabletter, men tror ikke det er noen reseptfrie. Kan ikke ta de mens man er gravid, men vet ikke om amming

Skrevet

Takk for svar!

Skrevet

Høres ut som migrene ja. Har tatt litt Fenazone-koffein selv ila svangerskapet, virker ikke godt, men kan ta toppen av anfallet litt. Reseptfri og kan tas som gravid. Har også kjøpt en nakkemasserer, spenner meg ved migrene og forsterker hodepinen med spenningshodepine i tillegg. Denne klarer jeg meg ikke uten! Har hatt anfall som har vart i tre dager!

Ellers er det reseptpliktige migrenemedisiner som er tingen... Noen leger vil at man skriver migrene dagbok før de forskriver noe. Strengt, men egentlig nyttig da man blir kjent med sin egen migrene.

Kan jo ha utløsende årsaker. Selv kom min da jeg slutta med p-piller for å bli gravid. Så jeg ser for meg at etter fødsel er det oppstart igjen straks jeg er i syklus! Migrenen min er tydelig veldig hormonelt styrt med mange anfall i første trimester, lite i andre og nå litt tilbakefall i tredje... Spent på hvordan hormonsvingningene etter fødsel og ved amming påvirker....!

Skrevet

Jeg har også loggført de dagene jeg har fått hodepine, for og se om jeg finner noe mønster. Gjort dette i to uker. Og hatt anfall av hodepine seks ganger ila. desse to ukene. Men finner ingenting som "går igjen"

Jeg har skrevet ned hva jeg har spist/drukket

Eventuelle medikament jeg har tatt.

Når hodepinen oppsto og hvor lenge den har vart.

Og bare kort hva jeg har gjort den dagen.

Er det noe annet jeg bør notere ned?

Bør jeg ta med loggen til lege? (I tilfelle hun ser noe jeg ikke ser?)

Jeg har nettopp født, og kan derfor ikke notere noe ift. syklus. Har fått satt inn hormonspiral, og blør bare i hytt og pine.

Hodepinen oppsto kort tid etter fødsel.

Men var også veldig mye plaget i tenårene, samt en periode for noen år siden.

Skrevet

Denne er fin:

http://www.helsenett...llskalender.pdf

Men dine anfall er svært hyppige da! Kanskje noe er migrene, resten er spenniger etter et anfall? Jeg har det ofte om jeg har det tre ganger i mnd!

Det har vært mange de siste ukene ja, men er ikke sånn alltid. Kan gå noen uker uten noe, og så kommer det mange på rappen. Jeg får utrolig lite søvn for tiden, kanskje det er en utløsende årsak?

Skrevet

Hvor lenge er det siden du fødte? Denne hodepinen kan godt ha sammenheng med fødselen. Jeg har hatt det i 2-3 uker etter fødslene og så har det gitt seg.

Men jeg har også migrene fra for, så det kan være annerledes. Min migrene henger sammen med hormonnivå, og jeg er så heldig ar jeg ikke har anfall når jeg er gravid og de neste 6-8 mnd.

Hvis dette varer, må du som nevnt over henvises til nevrolog.

De medisinene jeg tar kan ikke tas når man er gravid, og man kan ikke amme på 24 timer. Det finnes andre typer som man kan amme med etter 8 timer.

Jeg håper hodepinen er fødselsrelatert, for jeg unner ingen å ha migrene. Det er veldig plagsomt og hemmende.

God bedring!

Skrevet

Hvor lenge er det siden du fødte? Denne hodepinen kan godt ha sammenheng med fødselen. Jeg har hatt det i 2-3 uker etter fødslene og så har det gitt seg.

Men jeg har også migrene fra for, så det kan være annerledes. Min migrene henger sammen med hormonnivå, og jeg er så heldig ar jeg ikke har anfall når jeg er gravid og de neste 6-8 mnd.

Hvis dette varer, må du som nevnt over henvises til nevrolog.

De medisinene jeg tar kan ikke tas når man er gravid, og man kan ikke amme på 24 timer. Det finnes andre typer som man kan amme med etter 8 timer.

Jeg håper hodepinen er fødselsrelatert, for jeg unner ingen å ha migrene. Det er veldig plagsomt og hemmende.

God bedring!

Det er fire mnd. siden jeg fødte.

Tror jeg ringer legen i morgen og bestiller en time jeg. Om det ikke er migrene, så er det i alle fall noe. Og paracet/ibux har i alle fall null effekt.

Skrevet

Jeg har migrene med synsforstyrrelse i forkant. Vet.dermed alltid når den kommer, og tar første tabelett før smerten kommer.

Da klarer jeg dempe det såpass at jeg kan fungere på jobb.

Bruker zomig i to styrker + smeltetabelett.

Anbefaler deg en tur til legen for å forklare. Du kan jo prøve om reseptbelagt medisin fungerer. Gjør det det, er det jo supert uansettbhva hodepinen heter... Men det høres veldig ut som migrene.

Min ble også endret ved begge graviditetene. Forsvant helt i første svangerskap, mens den ble tusen ganger hyppigere med andremann.

Det jeg er avhengig av er : Nok søvn, jevn tilførsel av mat, ikke grue eller glede meg til noe, solbriller for å unngå sterk sol og unngå blitz dersom mulig.

Skrevet

Kjenner meg godt igjen selv. Her er det slik at jeg får det på kvelden, så jeg sovner ikke før i 8-9 tiden om morgenen. Så er jeg fin helt til kvelden igjen.

Varer som regel 2 dager, men har hendt at det har vart lengere.

Kan ikke bruke noe særlig med medisiner, er allergisk om mange virkestoffer. :-/.

Brukte et en stund, men det ble tatt av markedet.

Lykke til. :-) håper du får deg medisiner. Ikke noe gøy å slite med migrene nei.

Skrevet

Det er en helt grei og anerkjent test for å sjekke om man har migrene. Jeg tok den første gang da jeg var 5 år. Det skjer på sykehus (EEG????) Man kan også ha spenningshodepine. Det er ikke migrene og migrenemedisiner virker da ikke.

Det med lysømfintelighet kan man til en viss grad venne seg til, men bruk solbriller hver gang det (nesten) er sol.

Det finnes fine migrenemedisiner i dag som gjør at man nesten kan leve som normalt. (Blir bare litt uggen). Selv bruker jeg maxalt smeltetabletter.

Råd for å unngå anfall:

Lev regelmessig (ikke snu døgnet)

Ikke sov for lenge (stå opp når du våkner og det har gått sånn ca 7 timer)

Spis hver 3. time

Drikk masse hele dagen

Jeg har levd omtrentlig slik hele livet pga mirgenen.

Registrer hvilke matvarer du reagerer på: Sjokolade er som gift for meg, det samme er kokt torsk (men det går bra stekt av en eller annen grunn), gulost, rødvin, pølser (særlig enkelte wienerpølsr) og sitrusfrukt kan også være triggere. En god del av disse tingene kan jeg spise enkelte dager, andre dager ikke.

Anonym poster: 142b0a66a198113cbc831b7e7fdb5e46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...