Gå til innhold

Søvn...Ferber opp/ned metoden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring? Event er positiv eller negativ til denne metoden for å få de små til å sove.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helt negativ til alt som har å la barnet skrike seg i søvn. Barn skjønner ikke hva som skjer og tenk deg - være redd og gråte og så ikke skjønne!

Skrevet

Ja, med denne metoden skal man jo IKKE la barnet ligge å gråte da.

Skrevet

For meg er dette to forskjellige metoder for å få barnet til å sovne av seg selv.

1 Ferber

2 Opp / ned

Jeg er imot den første. Men har brukt den 2. med hell på vår største. Han sovnet konsekvent på puppen til han var ca 7 mnd. da kunne han spise seg ferdig og være våken etterpå. Og da begynnte problemene. Han kunne jo ikke bli lagt i senga våken. Begynnte å gråte. Så etter mye styr med å prøve å amme hani søvn prøvde vi litt forskjellig. Vi satt der inne til han sovnet. Kunne jo ta evigheter. Så tilslutt etter å ha lest mye på nett. prøvde vi opp ned metoden. I begynnelsen gikk vi inn med engang han begynnte å gråte. tok opp. trøstet helt til han sluttet å gråte. Trøsten bestod i å kun si hysj hysj hysj - la han da ned i samme sekund det ble stilt. Første kvelden stod min mann der inn gansje lenge. og tok opp la ned. (maaange ganger) Kvelden etter hadde han under ti opp og ned. neste kveld 3 eller 4. Så han skjønte poenget fort.

Etter en stund kunne vi bare gå inn og si hysj hysj hysj. Poenget var å prøve å roe ned i senga dersom det lot seg gjøre....

Synes iallefall den metoden var veldig human.

Startet da han var 8 mnd

Skrevet

vi har brukt den første, sånn ca hvertfall. Første gang går vi inn etter 3 min, så 5, 5, 10 og 10. Vi har kun gått inn etter 5 min. en gang. Hun har sovnet igjen innen 2 min. Nå skal det sies at det er kun snakk om sutring her da... dersom det blir sår gråting går vi inn med en gang. Nå er jeg 100% sikker på at det ikke er noe hun er redd for eller at hun har noe ubehag. Det er kun oppmerksomhet.

Vi har ikke vært helt konsekvente, så det har tatt litt tid, men hun hun har gått fra å våkne 10 ganger, med sår gråting.. til å våkne 2 ganger, men hvor hun kun sutrer og sovner selv innen 2 min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...