Gå til innhold

Dette er kanskje fullt lovlig av en sjef?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min jobb ( Og det er i en kjede, overtatt av en franchisetaker) så er vi 3 heltids og 5/6 deltidsansatte. På julaften i år var det bestemt at det egentlig var kun en som skulle jobbe i fire timer. Vaktlistene for jula ble satt opp for noen uker siden. Hun som skulle jobbe brånekta plutselig på å jobbe fire timer alene og krevde å dele vaktene med en annen slik at de fikk to timer hver. Fikk sms idag fra sjefen at hvis ingen sa seg frivillig til å jobbe de timene ble det loddtrekning om hvem som måtte jobbe ekstra. Heldigvis ordna det seg siden en annen sa seg frivillig, for jeg og datteren min reiser unna byen 3 dager før jul og jeg skal uansett jobbe i romjula. Men hadde det blitt loddtrekning kunne det blitt meg. Men så spm mitt, er det "lov" å bare trekke lodd om hvem som skal jobbe når det i utg.punktet kun er en som skal jobbe?

Anonym poster: e8ab1b043b67505b6ca829c7ae75d583

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På min jobb ( Og det er i en kjede, overtatt av en franchisetaker) så er vi 3 heltids og 5/6 deltidsansatte. På julaften i år var det bestemt at det egentlig var kun en som skulle jobbe i fire timer. Vaktlistene for jula ble satt opp for noen uker siden. Hun som skulle jobbe brånekta plutselig på å jobbe fire timer alene og krevde å dele vaktene med en annen slik at de fikk to timer hver. Fikk sms idag fra sjefen at hvis ingen sa seg frivillig til å jobbe de timene ble det loddtrekning om hvem som måtte jobbe ekstra. Heldigvis ordna det seg siden en annen sa seg frivillig, for jeg og datteren min reiser unna byen 3 dager før jul og jeg skal uansett jobbe i romjula. Men hadde det blitt loddtrekning kunne det blitt meg. Men så spm mitt, er det "lov" å bare trekke lodd om hvem som skal jobbe når det i utg.punktet kun er en som skal jobbe?

sjefen kan gjøre (og gjør tydeligvis ) som han/hun vil....

Det er jo lov, men om det er rett er et annet spørsmål...

Gjest ________
Skrevet

Nei, så lenge dere ikke har faste vakter er det den personen som har sin faste vakt på mandager (julaften er mandag) som må jobbe, sikkert sjefen din. Julaften er vanlig arbeidsdag, kjenner leger, psykologer, advokater, kontorarbeidere som må jobbe frem til 12.00 på julaften. De kan velge å avspasere, noe som ikke er like lett å få til i en butikkjobb

Skrevet

Nei, så lenge dere ikke har faste vakter er det den personen som har sin faste vakt på mandager (julaften er mandag) som må jobbe, sikkert sjefen din. Julaften er vanlig arbeidsdag, kjenner leger, psykologer, advokater, kontorarbeidere som må jobbe frem til 12.00 på julaften. De kan velge å avspasere, noe som ikke er like lett å få til i en butikkjobb

Sjefen skal selv ta ferie dagen før.. Men takk for svar, skal heldigvis ikke jobbe selv julaften :)

Skrevet

Vi som jobber i butikk følger gjerne tariffen og arbeidsbestemmelsene som er avtalt med fagforeningen handel og kontor.

I følge tariffen er det i tre uker før jul unntakstilstand og arbeidsgiver kan forandre på de faste listene, forskyve arbeidstid og forlange overtid pga utvidede åpningstider, søndagsåpent og behovet for ekstra folk på jobb i denne travle tiden. Eneste du som ansatt kan forlange er å få utdelt den nye vaktlisten minst 14 dager før den trer i kraft.

Så sjefen din har nok sitt på det tørre her, noen må jobbe og han bestemmer hvem. Det vanlige er jo å bytte på, så det går på rundgang hvem som jobber julaften.

Anonym poster: d9905cc1cb6337f6a74544b901b4f041

Skrevet

Jeg syns det er en grei løsning å trekke hvem som skal jobbe julaften. Så bør det jo også være sånn at de som jobber i år, slipper å være med på loddtrekkingen til neste år.

Anonym poster: d3a2fbd480496875542f6c6ad5b98209

Skrevet

"Hun som skulle jobbe brånekta plutselig på å jobbe fire timer alene og krevde å dele vaktene med en annen slik at de fikk to timer hver"

Sært at en sjef legger seg langflat for et så idiotisk krav fra en ansatt! Ikke kan jobbe fire timer alene?? Dummeneste jeg har hørt!

Anonym poster: 710154e83cb5a08794f1f9b08264671c

Skrevet

Syns å erindre at arbeidsmiljøloven sier at den eneste som kan pålegges å arbeide julekvelden og påske er sjefen sjøl??

Skal jammen se etter!

Anonym poster: 65db82d456def6064cc7a0d36cfa9884

Skrevet

Syns å erindre at arbeidsmiljøloven sier at den eneste som kan pålegges å arbeide julekvelden og påske er sjefen sjøl??

Skal jammen se etter!

Selvfølgelig er det ikke bare sjefen selv som kan pålegges å jobbe julaften. Det er en vanlig arbeidsdag frem til 12 tror jeg det er. Etter det blir det som en vanlig helligdag.

Hvordan tror du sykhus, busstuter, politiet og alle andre som holder samfunnet i gang skulle fungert om det var frivillig om man ville jobbe den dagen eller ikke?

Anonym poster: f92845d3582eb3b22d1e1f4d174ead4b

Skrevet

Da er det muligens handel og kontor sin tariffavtale det står.

Skrevet

Skal jammen se etter!

Selvfølgelig er det ikke bare sjefen selv som kan pålegges å jobbe julaften. Det er en vanlig arbeidsdag frem til 12 tror jeg det er. Etter det blir det som en vanlig helligdag.

Hvordan tror du sykhus, busstuter, politiet og alle andre som holder samfunnet i gang skulle fungert om det var frivillig om man ville jobbe den dagen eller ikke?

Anonym poster: f92845d3582eb3b22d1e1f4d174ead4b

Du vet det er forskjell på arbeidsplasser som må være åpne, ala sykehus fordi folk kan dø, og en butikk??

Jeg er veldig klar over at det ikke bare er sjefer som kan pålegges å jobbe julekvelden på sykehuset eller brannstasjonen.

Skrevet

Jepp, ifølge handel og kontor sin tariffavtale er påske- og julaften tarifffestede fridager med lønn!!!!

Så på spørsmålet ditt om sjefen har rett til å trekke hvem som skal jobbe da, NEI det har han ikke. MEN det avhenger av om bedriften du jobber i har en tariffavtale med HK.

Skrevet

Det er bare påskeaften de i butikk kan nekte å jobbe med loven i hånden.

Anonym poster: 1b1b34cc519b1bd5180f1218e6624f99

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Påskeaften er i det store og det hele en tariffestet fridag og det er frivillig og jobbe og man skal betales ekstra for å jobbe denne dagen.

Juleaften er en helt vanlig arbeidsdag hvor ingen kan forlange å få fri. I en tariffbundet bedrift er full dag på julaften kl. 13.15. Jobber du lenger enn det, skal du ha ekstra betalt for det. , dvs. timelønn + tillegg. Har butikken ikke tariffavtale, er full dag klokken 16.00.

Det høres da helt idiotisk ut å la en ansatt få bestemme at hun eller han ikke vil jobbe fire timer alene. Men ulovlig er det sikkert ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...