Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #26 Skrevet 6. desember 2012 Så utrolig herlig lesning! :-) Og godt å lese at du er stolt over å være same. Har en venninne som er halvt same, men som hele livet har vært flau og skjult det så godt hun kan. Først nå i voksen alder er hun stolt over det. Synes også du skriver utrolig bra norsk!! Ikke mye å sette fingeren på der... Jeg har alltid sett opp til og beundret samer. Bl.a. forholdet deres til naturen. Er det ikke sånn at dere er veldig åndelige også? Tror vi alle har noe å lære av dere. Fortsett å være stolt, og ha en fin førjulstid. :-) Anonym poster: d45254236fa99bf4083e1cb528f2b806
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #27 Skrevet 16. desember 2012 Så utrolig herlig lesning! :-) Og godt å lese at du er stolt over å være same. Har en venninne som er halvt same, men som hele livet har vært flau og skjult det så godt hun kan. Først nå i voksen alder er hun stolt over det. Synes også du skriver utrolig bra norsk!! Ikke mye å sette fingeren på der... Jeg har alltid sett opp til og beundret samer. Bl.a. forholdet deres til naturen. Er det ikke sånn at dere er veldig åndelige også? Tror vi alle har noe å lære av dere. Fortsett å være stolt, og ha en fin førjulstid. :-) Anonym poster: d45254236fa99bf4083e1cb528f2b806 Tusen takk! Tror det var ganske annerledes å være same for 20 år siden enn det er nå. Jeg kjenner ingen som er født i 80 og 90 tallet som skammer seg for å være same, synes de er de mest aktive til å fremme det samiske ved å kjøpe samiske produkter, lage produktene selv og produsere film og musikk som er moderne. Kjenner forsåvidt heller ingen eldre som skammer seg, men ser at bl.a. min mor som er i 40 årene ser på samer og nordmenn som om vi kommer fra forskjellige planeter. Har også hørt historier fra folk født på 60 og 70 tallet om at det var forbudt med bl.a. joiking på skolen. Min far har fortalt meg at fornorskningen var veldig sterk når han var barn, og at de ikke fikk lov å snakke samisk. Det gjorde det slik at min farmor begynte å snakke kun norsk med barna, og min far snakker i dag kun "gebrokkent" norsk. Og han kommer fra en skikkelig samefamilie med rein og hele pakka, alt forsvant etterhvert. Grusomt trist, men heldigvis forstår han språket og har begynt å snakke litt samisk igjen. Så voksne samer er på en måte kommet ut av skapet først nå de siste årene, og de tør å vise at de er samer. Samer er nok ganske åndelige. Eller overtroiske. Gjør man ikke ditt, så skjer datt osv. Skjønner tankegangen, men praktiserer ikke akkurat dette i det hele tatt. Men så er det noen som er sterkt troende, som bl.a. min farmor som hører til den lutherske menighet. Hun forbyr joiking den dag i dag og mener at det er å tilkalle djevler. Er også en rekke andre ting hun ikke godtar, eller liker. Mormor er derimot veldig annerledes. Hun har noen ganger "blåst" bort smerter jeg måtte ha, altså rett og slett prøvd å heale. Når det gjelder naturen og samers forhold til den, så tror jeg vi er ganske flink til å utnytte dens ressurser i og med at mange hogger sin egen ved, plukker bær, bruker trær til å lage ting med (produserer selv), fisker, jakter på andre dyr og bruker alt på reinen. Men tror folk i Norge generelt er flinke til å bruke naturen, same eller ei, de fleste gjør vel mange av tingene jeg nevnte selv, eller kjenner noen som gjør det. Ønsker deg en fin førjulstid også Takk for mange fine svar i denne tråden, alle dere som har svart! Etter at jeg opprettet tråden har jeg bestemt meg for å begynne å sy. Starter med kofte til en dukke og jobber meg oppover. Har tidligere frynset tørkler, og sydd litt med hjelp av mormor- kofte, skaller og "bittut" (bukser (eller stay-ups, hehe) av reinskinn) til meg selv, så det blir artig å prøve seg på slikt igjen Anonym poster: bea3de13cf43a7f08aa832748215e367
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå