Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #1 Skrevet 6. desember 2012 Jeg var på ul i går. Og jeg gikk hjem med tårer i øynene jeg har vert overvektig hele mitt liv. Men er ikke sånn direkte feit. Bruker str L. Så i går var jeg på ul med mitt 4 barn. Har gått ned 16 kg det siste året. Og legen sa han ikke klarte og måle ungen skikklig, såg hjerte og trudde alt var fint. Men kunne ikke si det 100% siden jeg var overvektig og hadde overflødig hud, har bare overflødig hud helt nede, snakk om 2 cm. Men det jeg ikke skjønner er hvordan dei klarte og se mitt forgje barn så godt dei gjor for noen år siden når jeg var 16kg tyngre og han sa att jeg måtte prøve og slanke meg. For barnet sin vekst kan stå i fare! Aldri hørt noe sånt før. Og jeg må ta 3(!!!!) glukosebelastninger. Litt over 90kg og 26 uker på veg. Noen som har vert borti slikt før?? Jeg gruer meg til neste kontroll med ul det som skal vere så gøy Anonym poster: 5c3ca40bc32c466086c3f674cc56cfaf
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #2 Skrevet 6. desember 2012 Du må ikke være så hårsår, dette er jo bare fakta. Når man er overvektig er det større risiko ved å gå gravid og føde, det er større risiko for svangerskapsdiabetes, og vekstavvik hos barnet, det anses som et risikosvangerskap rett og slett. Jeg er selv overvektig og må bare se sannheten i øynene, det er ikke bra hverken for meg eller en baby i magen at jeg er det. Alle med bmi over en viss grense skal ta glukosebelastninger gjennom svangerskapet, dette er nasjonale retningslinjer og ikke noe legen din har funnet på for å plage deg. Men du har vært flink når du har gått ned 16 kg, fortsett å spise sunt i normale porsjoner, hold deg mest mulig unna sukker og hvitt hvetemel og gå tur hver dag. Så skal du se dette går helt utmerket og kanskje er du til og med i bedre form etter svangerskapet enn du noen gang har vært før Jeg sliter selv med å få dette til, likevel går det sakte men sikkert veien. Jeg er nå nede i 80 kg og bruker 42/L i klær, målet er 65 kg så jeg har 15 igjen. Jeg vet alt om hva overvekt gjør med selvtilliten, men ikke la deg knekke. La legene passe på deg og babyen din, også tar du tak for din egen helse. Lykke til! Anonym poster: 421d24eb70862e28ead256216929a3e4
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #3 Skrevet 6. desember 2012 Høres ut som legen er noe hysterisk. Er selv 40 kilo overvektig, min lege og jordmor klarte fint å måle fosteret da han bare var 12 uker så syns du ikke skal bry deg om det Du skal passe kostholdet, men aldri slanke deg. Vil gå mer utover barnet det enn å ha noen kilo for mange.... Anonym poster: aecc65d0ea4d78f576a4bd985c9f1213
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #4 Skrevet 6. desember 2012 De blir mer og mer opptatt av dette med vekt og noen leger er helt ekstreme, Har du født store barn før? I så fall kan det være av betydning. Høres jo veldig merkelig ut det med UL at de ikke kunne se så godt - da tenker jeg at det er et vedlig dårlig apparat! Glukosebelastning tar de på bakgrunn av bmi og evt diabetes i familien. Du får præve å bare fokusere på det positive ved at du får ekstra oppfølging.. Skjønner godt at dette er vedig kjipt, men for barnet ditt er det jo bra og du vil jo barnet det beste Anonym poster: f6c8843c875e72afd04bf6c9f99be244
Gjest Skrevet 6. desember 2012 #5 Skrevet 6. desember 2012 (endret) Men uansett , så er du overvektig. Ikke til å stikke under en stol det. Var og er selv like feit da jeg gikk gravid i vinter og husker jordmor sa det samme til meg på UL! Endret 6. desember 2012 av Gjest
Audix78 Skrevet 6. desember 2012 #6 Skrevet 6. desember 2012 Hvor høy er du? Det der hørtes forferdelig rart ut!! Jeg er 171 cm, 25 uker på vei og veier nå (ifølge min egen vekt) 98 kg,( ifølge legens enda mer..) og når jeg var på ul i uke 18 var det da ikke noe prøblem å måle ungen!!! Det jeg har hørt er at man ikke skal slanke seg når man er gravid, men spise sunt og være i aktivitet (jeg har lagt på meg ekstra mye pga hodepine som har ført til inaktivitet og masse mat). Legen sa tilogmed at han synes ikke jeg trengte glukosebelastning i det hele tatt.... Hvis mulig be om å få en annen lege ved neste ultralyd for det der hørtes helt vanvittig ut..
TPK Skrevet 6. desember 2012 #7 Skrevet 6. desember 2012 Dette hørtes litt merkelig ut... Jeg ville tatt en prat med jordmor eller legen som du går til vanligvis. Det stemmer at det kan være vanskelig å se skikkelig på UL hvis det er mye fett, men det er jo rart at de har sett det bra før. Kanskje var dette en uerfaren lege/jm som tok UL? Uansett en litt merkelig måte å si det på... Og slanke seg skal man vel ikke gjøre mens man er gravid? Jeg måtte også ta glukosetest, men bare 1 da. Det går på BMI, og alle med BMI over 27 er anbefalt å ta det.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 6. desember 2012 #8 Skrevet 6. desember 2012 Herregud for en idiot?!!!!!! Jeg veide fortsatt 20-25 kg for mye sist svangerskap nå, veide 30-35 kg for mye gangen før der, og fikk ikke slike komentarer.. Har en del løshud nå, det henger litt, gjorde det siste turennå, og da var det litt problemer med å se godt, så jeg fikk beskjed om å "holde fast" huden i sidene, og bildene ble bra nok til rett måling osv.. Man skal jo ikke slanke seg i svangerskapet, prøve å ikke gå opp for mye, men ikke slanke seg :-o Jeg ble beskyldt for å slanke meg når jeg gikk med storebror, siden jeg ikke gikk opp mer enn 3 kg de første 2 trimesterene, og jeg fikk kjeft så det holdt etter, for slikt måtte man ikke finne på å gjøre.. Jeg slanket meg ikke da, men gikk bare ikke opp i vekt nesten.. Du har nok møtt på en av de få kronidiotene, som ikke er like flinktil å få bra nok bilder når det er overvekt/løshud, som heller legger skylden på pasienten, fremfor å se at en selv ikke har god nok teknikk. Har du født store barn før? Da kan det være noe å tenke på, det å ikke gå opp mer enn nødvendig, men om de har vært normale, så er det da ingen grunn til å ta til seg noe fra det mennesket der :-o Glukosebelastningen er jo egentlig god å ha, så man blir følgt godt opp, men tror da ikke de tar mer enn 1.. Om den går gjennom, trenger man ikke ta en ny, men om målingen etter, ligger tett oppunder "maks grensen", så tar de gjerne en til litt senere, for å passe på at du ikke utvikler svangerskapsdiabetes mot slutten.
Ikkesåallerværst Skrevet 6. desember 2012 #9 Skrevet 6. desember 2012 Hvor høy er du da? Jeg har vært redd for det samme på begge mine ultralyder, men det har aldri vært noe tema.. Jeg er 10-15 kg overvektig i følge bmi, og har sånn pute på magen, men ok muskelmasse. Syns det høres rart ut.. Leger er jo forskjellige, noen er veldig opptatt av vekt. Min er ikke det så fremt jeg ellers er frisk og i bevegelse. Han mente jeg ikke trengte glukosetest, men jeg ønsket det selv i første svangerskap. I andre mente han det hvertfall ikke var nødvendig, men jm trumfet gjennom (og holdt en lang leksjon om brus, noe jeg kun drikker på bursdagen min og julaften..). Jeg trengte ikke ta ny da første hadde fint resultat.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #10 Skrevet 6. desember 2012 Barna jeg har født har vert 3880, 3130, 3243. Så dei er vell helt normale? Jeg er 169 høy. Slanke meg kommer jeg ikke til og gjøre så lenge jeg er gravid. Men spiser uke sukker. HI Anonym poster: e92a222e04d8ed7ccda80aefb4b93ede
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #11 Skrevet 6. desember 2012 Jøss. Jeg veide 94 kg når jeg ble gravid med nr 2. Var aldri noe problem med ultralyd da. Når jeg var gravid med nr 1 veide jeg mer, og det var EN jordmor som kommenterte det på UL, ellers ingen (og jeg hadde mange ultralyder) Måtte heller ikke ta mer enn en glukosebelastning i begge svangerskapene.... Anonym poster: d4ba086193112e9c83593358d4c77801
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå