Gå til innhold

Til alle dere som vil hjelpe andre med julegaver!

Anbefalte innlegg

Gjest overlord
Skrevet

http://www.sos-barnebyer.no/sosfadder

https://www.reddbarna.no/stoett-redd-barna/stoett-oss-oekonomisk/bli-redd-barna-fadder?belop=250&gclid=CMmEkYmjhLQCFYJ2cAoddjIA4Q

http://www.legerutengrenser.no/?source=gaw-tekst-grants&gclid=CI-n3pOjhLQCFdB3cAod-RwAbw

Ser at givergleden er stor, og det er flott. Dersom dere virkelig vil hjelpe noen som trenger det anbefaler jeg å bli fadder for et barn eller en barnelandsby, eller å være fast giver til f.eks Leger uten grenser.

Og dersom det kommer en eller annen med dårlige antenner som mener at man ikke skal sende penger ut av landet, ja så kan man alltids gi til Frelsesarmeen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.sos-barnebyer.no/sosfadder

https://www.reddbarn...CFYJ2cAoddjIA4Q

http://www.legeruten...CFdB3cAod-RwAbw

Ser at givergleden er stor, og det er flott. Dersom dere virkelig vil hjelpe noen som trenger det anbefaler jeg å bli fadder for et barn eller en barnelandsby, eller å være fast giver til f.eks Leger uten grenser.

Og dersom det kommer en eller annen med dårlige antenner som mener at man ikke skal sende penger ut av landet, ja så kan man alltids gi til Frelsesarmeen.

Er det virkelig så merkelig å heller ville gi til fattige i sitt eget land altså? Hvorfor er det dårlige antenner? (For en grusom ovenpå-og-ned holdning forresten! Huff!)

Anonym poster: 4d97f9fd37746fc07755b26ef98e4553

Skrevet

Vet du, da jeg fikk en pm idag av et menneske med barn i Norge som fortalte historien sin og var overlykkelig for at noen ville hjelpe de, da kjente jeg hjerte svulme og giverlyst som få! Har laget en stor eske som skal sendes før helgen.

Velger heller å gi til trengende i Norge enn i utlandet.

Anonym poster: b750c8f94ab63695818663d44b212844

Skrevet

Har fadderbarn i Nicaragua i landsby jeg har vært i. Men skal og sende en gave i den andre tråden.

Jeg er veldig for å gi penger til utlandet men hvis jeg skal være fadder så viljeg være det for barn i ett land jeg har vært i. Og når det kommer til julegaver er det koselig å gi til noen som trenger det her i Norge:-)

Skrevet

Jeg synes de tar altfor mye i honorar for og sende pengene så jeg sender med ei dame som er i Bulgaria hvert år 1500 kroner i norske så kan hun heller handle klær og utstyr til barna når hun kommer ned dit. Var der selv et år på ferie da dama var der nede og de fikk nye klær, sko, mat etc mens hun var der nede! Gir dessverre ikke til disse organistasjonene av 250 kroner går faktisk 170 kroner hos redd barna til administrasjon:( Trist men sant.

Anonym poster: 14f2fbe5bed116c178ee60ceb24d2805

Skrevet

Vet du, da jeg fikk en pm idag av et menneske med barn i Norge som fortalte historien sin og var overlykkelig for at noen ville hjelpe de, da kjente jeg hjerte svulme og giverlyst som få! Har laget en stor eske som skal sendes før helgen.

Hvordan kan du vite at vedkommende snakket sant?? Helt enig med hi.

Anonym poster: f6081655758c4cca533bf2bf983cff03

Skrevet

Synes det var veldig fint å kunne hjelpe noen her inne på DIB jeg :) Selvsagt gir vi til alle som kommer på døren for div. aksjoner. Men å glede noen som har det litt eller veldig trangt økonomisk i juletiden her hjemme er også en glede.

Å være fattig i Norge i dag virker på meg som veldig tabu. Om den andre tråden får noen til å rope et lite hjelp og andre til å strekke ut en hånd, er det bare flott :)

Gjest overlord
Skrevet

Jeg mener på ingen måte at man ikke skal gjøre begge deler. Men dersom man må prioritere vil jeg si at fattigdommen i Norge er beskjeden mot den man ser i mange andre land.

Gjest overlord
Skrevet

Har fadderbarn i Nicaragua i landsby jeg har vært i. Men skal og sende en gave i den andre tråden.

Jeg er veldig for å gi penger til utlandet men hvis jeg skal være fadder så viljeg være det for barn i ett land jeg har vært i. Og når det kommer til julegaver er det koselig å gi til noen som trenger det her i Norge:-)

Hva er logikken i at du må ha vært i landet for å hjelpe et barn?

Skrevet

Hvordan kan du vite at vedkommende snakket sant?? Helt enig med hi.

Anonym poster: f6081655758c4cca533bf2bf983cff03

Hva har det å si da? Om 70% trenger hjelp eller en liten oppmuntring, og 30% ikke gjør det.

Så har nå iallefall noen fått hjelp :)

Skrevet

Jeg mener på ingen måte at man ikke skal gjøre begge deler. Men dersom man må prioritere vil jeg si at fattigdommen i Norge er beskjeden mot den man ser i mange andre land.

De som er berørt vil sikkert si noe annet.

Skrevet

Jeg liker det...men nå har jeg vært i veldig mange land som er fattige. Da vet jeg mer om landet hvordan det er der osv. Trenger det å være logikk i det.

Men til noe du skrev her...fattigdom i mange land er i en annen målestokk enn her. Det kan ikke sammenlignes. Fattigdom er helt klart forferdelig men å være fattig i ett rikt land og dyrt land er og veldig alvorlig.

Da jeg var i Nicaragua som er ett av latin Amerikas fattigste land så ville de dele alt de hadde selv om det så og si var ingenting. De mente de var rike for de klarte å hjelpe noen...

Gjest overlord
Skrevet

Jeg liker det...men nå har jeg vært i veldig mange land som er fattige. Da vet jeg mer om landet hvordan det er der osv. Trenger det å være logikk i det.

Men til noe du skrev her...fattigdom i mange land er i en annen målestokk enn her. Det kan ikke sammenlignes. Fattigdom er helt klart forferdelig men å være fattig i ett rikt land og dyrt land er og veldig alvorlig.

Da jeg var i Nicaragua som er ett av latin Amerikas fattigste land så ville de dele alt de hadde selv om det så og si var ingenting. De mente de var rike for de klarte å hjelpe noen...

Ja, det er ille å være fattig i et rikt land, men det er tross alt verre å ikke få dekket basale behov. Jeg vil heller hjelpe et sultrammet barn med å få mat, enn jeg vil gi en julegave til et norsk barn slik at dette skal få flere gaver under treet. Selv om jeg vet det trist for de barna som ikke får det samme gavedrysset som sine klassekamerater.

Skrevet

Jeg tror tvert i mot det er mye verre å være fattig i et rikt land, der man kanskje er den eneste i nærmiljøet som aldri har råd.

Anonym poster: d40dd67ff31f4115a68098010a9978ed

Gjest overlord
Skrevet

De som er berørt vil sikkert si noe annet.

Ja, man er seg selv nærmest. Men for oss som står utenfor er det lettere å være objektive i forhold til hvordan vi kan hjelpe på best mulig måte noen som trenger det.

Gjest Heartbroken
Skrevet

I vår overflod har mange av oss anledning til å gjøre begge deler.

Og det hjelper dessverre ikke den mor eller far som ikke kan gi barnet sitt julegave at det finnes så mange som har det verre.

Gjest overlord
Skrevet

Jeg tror tvert i mot det er mye verre å være fattig i et rikt land, der man kanskje er den eneste i nærmiljøet som aldri har råd.

Da har du ikke sett virkelig fattigdom!

Skrevet

Begge deler funker fint for meg :) Jeg har både fadderbarn, er feltpartner og sender gjerne julegaver innenlands. Om man alltid skal lete etter de som har det verst, eller begynne å konkurrere om elendighet, så ender man antagelig opp med å aldri gi noe til noen. Det viktigste er vel i grunnen å rekke ut en hjelpende hånd til noen. Om den som trenger deg bor i Egersund eller i Etiopia spiller vel mindre rolle.

Gjest overlord
Skrevet

Begge deler funker fint for meg :) Jeg har både fadderbarn, er feltpartner og sender gjerne julegaver innenlands. Om man alltid skal lete etter de som har det verst, eller begynne å konkurrere om elendighet, så ender man antagelig opp med å aldri gi noe til noen. Det viktigste er vel i grunnen å rekke ut en hjelpende hånd til noen. Om den som trenger deg bor i Egersund eller i Etiopia spiller vel mindre rolle.

Jeg mener ikke å sette grupper opp mot hverandre, men man ser ofte at de sakene som vekker givergleden i folk er enkeltskjebnene til mennesker de kan relatere seg til. Det kan forklares utfra enkel psykologi. Det er flott at slike skjebner vekker empati og giverglede hos folk, men det er også viktig å nå ut til de gruppene man ikke ser og hører så mye om.

Skrevet

Godt sagt! Fattigdom er vondt uansett hvilken form det kommer i. Har selv reist og sett ekstrem fattigdom i andre verdensdeler, og gjennom jobben sett fattigdom i norsk drakt. Tror ikke det ene eller det andre er bedre/verre. Flott at så mange gir, og at så mange bryr seg! Blir rørt og glad:) her har vi fadderbarn OG vi gir til barn her i Norge, det ene utelukker ikke det andre...

Skrevet
Jeg tror tvert i mot det er mye verre å være fattig i et rikt land, der man kanskje er den eneste i nærmiljøet som aldri har råd. Anonym poster: d40dd67ff31f4115a68098010a9978ed
Da har du ikke sett virkelig fattigdom!

Tja, kanskje ikke. Har vært i slummen i Brasil, Thailand og Kenya, og sett folk som bor der i bøleblikkskur og aldri får spise seg mette. Men ikke sett utmagrede barn som dør av sult i Eritrea og lignende, nei. Men slumbarna virket for meg mye lykkeligere enn norske barn.

Man skal være ganske materialistisk for å tro at best velferdsordninger automatisk betyr at vi har det best i Norge. Vi scorer alltid dårlig på de testene som går på livskvalitet...

Jeg vil heller være sulten i et varmt land, enn å gå og fryse og bli holdt utenfor i et kaldt industriland.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...