Anonym bruker Skrevet 5. desember 2012 #1 Skrevet 5. desember 2012 Når det er 10-15 minus, hvor nøye er du på hva barnet har på seg? Og evt hva har det på seg? Jeg er nøye, ungene må ha på seg ullunderklær, og så ull eller fleece utom, før vinterbukse/jakke. Så lue og buff/skjerf. Og vintersko (ikke sherox). Ungene synes jeg er for nøye, og vil heller ha dongeribukse å vanlig genser, og droppe ullklær (vil ha ullunderklær da). Jeg jobber i Bhg å vet hvor vondt det er å fryse, og hvilke klær som er "best" å ha på når det er såpass kaldt. Men bør jeg la ungene bestemme selv? 7 og 10 år. Anonym poster: 7a4579b00aea17f2f0081cf6f9e28861
Gjest Filifjonka Skrevet 5. desember 2012 #2 Skrevet 5. desember 2012 Det hender jeg presser på dem tykke ullsokker utenpå de tynnere sokkene i vinterskoene, men erfaringen er at de blir bare brukt på vei til skolen. Så blir de liggende i hylla. Jeg er nøye med at de skal ha stillongs og ulltrøye under. Så går de i vanlige klær utenpå der. Dongeribukse eller andre bukser, og en genser. Ingen av mine vil ha ullgenser så jeg har gitt opp å mase. Det ender bare med at det blir liggende igjen på skolen. Ubrukt. En tiåring er gammel nok til å forstå sammenhengen mellom påkledning og det å fryse eller å holde seg varm nok. Jeg ville nok veileder en sjuåring noe mer.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #3 Skrevet 6. desember 2012 Det går ikke an å gjete ungene på den måten lenger når de har begynt på skolen, de må få styre dette selv. De er gamle nok til å kjenne at det er ubehagelig å fryse. Mine gutter har superundertøy under vanlige klær (tåler ikke ull pga atopisk eksem) også har de buff, en god vinterjakke, lue og hansker. Begge har en foret utebukse de gjerne har på seg på vei til skolen og som ligger i sekken når de kommer hjem igjen.... De er ikke mye ute i løpet av skoledagen, det er begrenset hvor kalde de rekker bli på et 10-15 min langt friminutt.. Du skjønner vel at en 10-åring ikke vil gå rundt i fleece og ulltøy inne, de vil gå i en vanlig bukse og genser som de andre. De er tross alt mest inne og har blitt såpass gamle at de bryr seg om hvordan de ser ut. Anonym poster: 531791c84f9042ca923c064c739264f0
Gjest vinterbrud Skrevet 6. desember 2012 #4 Skrevet 6. desember 2012 Her har jeg på henne ullstillongs og ullsokker,vanlig bukse og i dag ullgenser. De har 2 frimimutt på skoledagen,ellers er de inne. Hun har både dress og boblebukse hengene på skolen,og lue/votter.Min jente er 9 år.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #5 Skrevet 6. desember 2012 Jenta mi går i 2. klasse. Hele vinteren i 1. klasse måtte hun gå i ullgenser og gjerne ullstrømpebukse under vanlig bukse når det var kaldt. Evt et skjørt over strømpebukse. Det gjorde jeg vel mest av gammel vane fra barnehagen, tror jeg. Der er de jo mye ute. Men hun klaget over at det ble så veldig varmt da hun var inne i klasserommet. Nå lar jeg jenta mi ha på seg en vanlig genser og bukse, og så har hun en utedress over. I fjor ville hun ikke bruke dress, men det vil hun nå. På de kaldeste dagene bruker hun også fleece. Hun har på seg ullsokker, lue og votter. Jenta mi er jo stort sett inne i løpet av dagen. De har ett friminutt på 15 minutter og ett på 30 minutter. Men da er hun masse i aktivitet. Hun sier at hun aldri fryser, og her er det 14 - 15 kuldegrader for tiden. Men nå skal det sies at hun er veldig varm av seg, da. Hele veien har hun hatt på seg mye mindre klær enn lillesøsteren sin, som er kald. Men hun har både tykk ullgenser og ullbukse i hylla si på skolen, samt skift. Jeg er lærer, og er selv ikke komfortabel med ullklær på jobb. Det blir for varmt for meg. Men ute er det jo en fordel med overtrekksklær som varmer. Olabukser er litt upraktisk på de kaldeste dagene, det blir lett klumpete og kaldt under dresser. Og Olabukser blir jo sååå våte og kalde når de først blir våte. Men lurt å tenke på at det skal gå raskt å kle på seg for å gå ut. Hvis ikke, rekker de jo knapt å kle på seg før de skal inn igjen når det er lillefri. Ikke bruk sko med snøring hvis det tar lang tid etc. Og ikke legg opp til at læreren må hjelpe barnet. Det er nesten alltid ting læreren må snakke med enkeltelever om i friminuttene. Men det var en liten digresjon... Lurt å se an barnet. Noen er kalde av seg, noen er varme. Anonym poster: 47283dce6ccba80e79e9c3bcf55dfa3e
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #6 Skrevet 6. desember 2012 Bare et lite tillegg til det jeg skrev over: På turdager på skolen har hun alltid på seg ull under. Bomull varmer jo ikke på samme måte. Hun har også på seg ull når hun leker ute i helgene etc. Anonym poster: 47283dce6ccba80e79e9c3bcf55dfa3e
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #7 Skrevet 6. desember 2012 Her har vi blitt enige sammen om hva de skal ha på seg. Er det over 10minus ute skal de ha stilongs på seg, de har atopisk eksem og vi har enda ikke funnet noe undertøy som ikke gjør vondt å ha på seg en hel dag. Vanlig genser og bukse er det beste, for de. Men de har dress over, og er det under 10minus trenger de ikke mer på seg. Er det over 10 minus så må de ha på strømpebukse. Hn eldste har de siste dagene heller valgt vanlig bukse, men fleece bukse over. Det er helt greit for meg, syns ikke jeg kan presse henne til å ha på tøy som gjør at hun får vondt heller. Men nå gjør det meste vondt for henne, så ikke så lett. Nå er barna mye ute her hjemme også, og når jeg kjenner på de når de kommer inn så er de gode og varme. Så da vet jeg at de har nok på seg. Men ungene er også veldig flinke til å kle nok på seg. De kommer inn for å kle av seg eller kle på seg om de er varme eller kalde. Anonym poster: 4eee77fcbe9f6ec4523888598cb1bb04
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 6. desember 2012 #8 Skrevet 6. desember 2012 I dag var her -17, og ungene hadde på seg ullstilongs og vanlig bukse. Utedress på utsiden da de gikk til bussen. Mine går i 1. og 3. klasse. De er så store at de vet utmerket godt hva som er kaldt eller ikke. Jeg bestemmer om de skal ha ullstilongs eller ikke, så kan de bestemme resten av klesdrakten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå