Anonym bruker Skrevet 5. desember 2012 #1 Skrevet 5. desember 2012 Min sønns far kommer i dag på besøk. Han har ikke sett sønnen siden han var nyfødt og nå er han 3 år. Aner ikke hva han vil med besøket og om han vil med tiden ha samvær. Og det har vært et helvete hver gang jeg har forsøkt å ta kontakt med ham. Hans nye samboer har bedt med dra et visst sted og la de være i fred osv....og han har holdt kjeft. Uansett, jeg har ny samboer og sønnen min ser på ham som far. Jeg vil ikke nekte ham samvær, men krever laaaaang tilvenning og meget sakte opptrapping (barnet er meget skeptisk til fremmede og bruker lang tid generelt). Og vi skal lage en tydelig avtale på familievernkontoret før dette skjer. Men han har aldri skjønt poenget med tilvenning og slikt. Ser for meg at jeg hele dagen vil bli presset i et hjørne. Hva tenker dere om dette? Er det rimelige krav? Hvordan bør jeg ordlegge meg? Er så stressa, kan bli uhyre vanskelig dette her. Anonym poster: 86b3ee36101e716988758cc8a21633ae
humlesurr Skrevet 5. desember 2012 #2 Skrevet 5. desember 2012 Har du tenkt å la de møtes og presentere han som "pappa" uten å ha diskutert formålet med møtet????? Pause, stopp og rygg tilbake! Ikke utsett sønnen din for dette uten å ha klare formeninger og enighet om videre plan.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2012 #3 Skrevet 5. desember 2012 Du kan sette krav til besøket. Rimelige krav vil være: - At far kommer hjem til dere på besøk - At du er tilstede under hele besøket - At far ikke kan ta med gutten ut alene ved første møte - Ingen overnatting Du kan også stille som krav at far møter deg til samtale ved familievernkontoret før han får møte gutten. Jeg er terapeut ved familievernkontor og vi har ofte foreldre til time der far (det er oftest far) skal møte barnet for første gang og mor vil ha møte først. Da kan vi sammen lage en tilvenningsplan som er best for gutten. Dersom far KUN tenker på seg selv og ikke på gutten så kan du si at da blir det ikke noe samvær. Dette MÅ skje på barnets premisser, ikke på fars. mvh. Familieterapeuten Anonym poster: 1c926cafd45d17585a969f473904f69a
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2012 #4 Skrevet 5. desember 2012 Tusen takk, jeg er ganske presset. Ble tatt veldig på sengen med dette her og rakk ikke tenke meg om. Men har ikke tenkt å presentere ham som far, bare ved navn. Og skulle det bli spørsmål så ja, da er det far og ikke pappa. Han kaller min samboer pappa. Så får jeg være sterk dersom han vil ha flere møter og samvær. Familievernkontoret først Anonym poster: 86b3ee36101e716988758cc8a21633ae
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2012 #5 Skrevet 5. desember 2012 Gi ham grei beskjed: Før det blir snakk om samvær så må han møte deg til dialog på familievernkontoret. Far må innse at selv om han er far, og dere vet at han er far, så er han en fremmed for gutten og da MÅ det tilvenning til. Dere må ha en plan, far må ha en misjon med besøket (tenker han å komme flere ganger, tenker han på sikt å ha vanlig samvær? hva tenker han med dette?). Det er noe du må vite noe om og det er noe gutten ettehvert må vite noe om. Sett krav på vegne av barnet. Dialog og plan først. Samvær etterpå. Barneloven sier: "Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet" - dersom far ikke klarer dette så er han heller ikke klar for samvær Familieterapeuten Anonym poster: 1c926cafd45d17585a969f473904f69a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå