Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 5. desember 2012 #1 Skrevet 5. desember 2012 Fant ut at jeg er (svært uplanlagt) gravid, og jeg ble konisert (operert bort nederste del av livmorhalsen pga celleforandringer) for tre uker siden. Hvilken betydning har dette?
ღ adealsadeal ღ Skrevet 5. desember 2012 #2 Skrevet 5. desember 2012 Jeg ble konisert i januar 2011. Har vært veldig nervøs for dette. Men legen min sa at det har ingenting å si, han vil evt følge meg litt mer opp enn vanlig når jeg er gravid, men i de aller fleste tilfeller går det helt fint, men hos noen få tilfeller så må de "ta en strikk" på livmorhalsen.
gravid me nr 8 :-) Skrevet 5. desember 2012 #3 Skrevet 5. desember 2012 (endret) jeg ble konisert i mars 2008 å har fått 1 barn etter d å venter nå en til så d har gått kjempe fint men,får oppfølging då siden vannet pleier å gå opp til 6 uker før termin da... Endret 5. desember 2012 av gravid me nr 8 :-)
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 5. desember 2012 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2012 Jeg ringte sykehuset som koniserte meg, og der sa de at det ikke har noen betydning. Sa ingenting om ekstra oppfølging eller noe. Men jeg får jo ta det opp med legen når den tid kommer.
mbea Skrevet 5. desember 2012 #5 Skrevet 5. desember 2012 Konisert i 2009, visst jeg ikke husker feil. og fikk en jente i 2011, venter nå nummer 2 i Mars. Fikk ingen ekstra oppfølgning.. Fødselen startet på mens termin, som var ca 2 uker før UL termin, og gikk veldig fort. Usikker på om konisieringen har noe med at det gikk så fort å gjøre? Fødsel startet med vann avgang, og jenta var ute 3 timer senere.. Spent på hvordan det går denne gangen
Katta.76 har nå 5 barn. Skrevet 5. desember 2012 #6 Skrevet 5. desember 2012 Hei. ble konsiert i 09 og født 2 barn, snart 3 etter den tid. Fått ekstra oppfølging alle gangene hos fødselslege. En født i uke 38, neste uke 40, er nå i uke 38 og er moden og fødeklar. mistet et barn etter konsiering i uke 14, men det hadde ingenting med operasjonen å gjøre. Masse lykke til, det vil somregelngå helt fint:)
Squirrel79 Skrevet 5. desember 2012 #7 Skrevet 5. desember 2012 Jeg ble konisert i 2004 og fikk et barn i 2009, uten noen ekstra oppfølging. Fødte en uke over termin. Venter nå nummer to, og hadde termin i går. Ingen oppfølging denne gangen heller.
linniken Skrevet 5. desember 2012 #8 Skrevet 5. desember 2012 Ble gravid i stedet for å la meg konisere. Var engstelig for komplikasjoner... Nå er jeg engstelig for at celleforandringene skal "blomstre" under graviditeten, og at jeg får kreft uten at dette kan behandles...
linniken Skrevet 5. desember 2012 #9 Skrevet 5. desember 2012 Ble gravid i stedet for å la meg konisere. Var engstelig for komplikasjoner... Nå er jeg engstelig for at celleforandringene skal "blomstre" under graviditeten, og at jeg får kreft uten at dette kan behandles...
Katta.76 har nå 5 barn. Skrevet 6. desember 2012 #10 Skrevet 6. desember 2012 Ble gravid i stedet for å la meg konisere. Var engstelig for komplikasjoner... Nå er jeg engstelig for at celleforandringene skal "blomstre" under graviditeten, og at jeg får kreft uten at dette kan behandles... Så fort kommer det ikke til å gå. Men du må belage deg på å operere like etter fødsel. Tar mange år før det utvikler seg til kreft, men du blir nok nøye fulgt opp. Det samme skjedde med ei venninne for noen år siden (gravid før operasjon) og det gikk helt fint:)
linniken Skrevet 6. desember 2012 #11 Skrevet 6. desember 2012 Takk, vet jeg har odd'sen på min side. Men jeg var litt uheldig med en av legene jeg møtte under de mnd oppfølgingene... Huff. Hele GU endte med at jeg begynte å gråte.... Hormoner... Neida:) Når det er sagt, så finnes det jo ingen statistikk på potensiell spredning og de som ikke lar seg operere. (dette ville selvsagt være svært uetisk... "ja, da plukker vi ut 200 av dere- og ser hvem som får kreft") Jeg er litt skeptisk til hele inngrepet (skeptisk- evt. Redd, og har behov for å lage unnskyldninger for å ikke la meg operere...?) Jeg har lest en del om inngrepet- og prøv å finne statistikker. Ikke lett... Råd; styr unna side laget av norsk lege ved et stort norsk sykehus dersom du ikke har en sterk mage for synsinntrykk... Infoen her er meget god- men videoene skulle jeg ha spart meg for... Jeg er kanskje bare ekstremt skeptisk av natur... Men vil vi om feks 20 år oppleve at myndighetene innrømmer at de har operert langt flere kvinner enn det som strengt tatt var "nødvendig"?
<3 2G <3 Skrevet 6. desember 2012 #12 Skrevet 6. desember 2012 Jeg ble konisert for snart 10 år siden og har siden da sluppet å uroe meg for celleprøver hver 6mnd og påfølgende svar. Ingen problemer med svangerskap eller andre ting. Det verste med inngrepet var sexnekten i 5 uker etterpå!
Desemberprins kom 20des :) Skrevet 7. desember 2012 #13 Skrevet 7. desember 2012 Jeg ble konisert 28 feb 2012 og ble gravid på første forsøk etter mens termin 13 mars!!!!! De fjernet minimalt hos meg og jeg har vært til rutine kontroll hos gyn 6mnd etter operasjon for å måle livmorhalsen og de målte den 2 ganger etterpå for å dobbelt sjekke. Ikke vært noe problem for meg Det går nok kjempe fint med deg også skal du se de er flinke til å følge opp med tanke på fortidlig fødsel osv
**Bellasnella** Skrevet 12. desember 2012 #14 Skrevet 12. desember 2012 Jeg ble konisert i januar 2012. Gravid i april, men mistet i tidlig SA. Ble gravid igjen i aug og er nå 15 uker på vei. Jeg får fantastisk oppfølging ved sykehuset jeg ble operert, ahus. har målt livmorhslsen til å være mellom 3,4 og 3,7 hittil og det er bra lengde. Jeg er livredd og fryktelig engstelig. Har sikkert lest alt som er av info om dette. Har blitt beroliget av haugevis av gynekologer og skremt av noen. De mest erfarne legene er mest avslappet i forhold til dette. Skal måle på nytt i uke 18 på ordinær, uke 22 og 24. Da er det mest kritisk om noe skjer. Har også fått tatt bakterieprøve 2 ganger for å sjekke etter skumle bakterier. Dette har heg bedt om på eget initiativ, sa jeg selv har lest at dette kan være årsaken til at flere koniserte kvinner mister i senabort. Det er som regel en kombinasjon sv flere faktorer. Den nederste barrieren mot infeksjoner er borte hos koniserte kvinner og derfor kan bakterier lettere stige opp til fosterhinne, tære hull på denne forårsake prematur vannavgang. Men man må også finne en balanse mellom å være hysterisk og dra på sykehuset for enhver ting og. Ikke noe særlig med sykehusbakterier oppi der hele tida heller! Jeg prøver å nyte svangerskapet som mest sannsynlig er mitt siste. Dette er nr 3. Har også hatt småblødninger hele svangerskapet. Dette er også pga koniseringen. Har fått veldig lettblødende slimhinner etter inngrepet. Har hatt et ganske tøft svangerskap hittil, men i de aller fleste tilfellene går det bra! Vi får krysse fingrene!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå