Gå til innhold

Bekymret etter ultralyd igår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ultralyd igår 12+4 på sykehuset, jordmora som utførte ultralyden var hyggelig og alt det der. På slutte. Av undersøkelsen sa hun at jeg måtte vente der etterpå for hun skulle finne en lege som skulle snakke med meg.

Hun var veldig opptatt av at det skulle komme en lege å se på

Tenkte ikke noe på det akkurat da, for det kom ingen lege... Men når jeg var på vei ut fant hun en lege som tok meg inn i et annet rom å lurte på om jeg hadde noen spm osv

Det hadde jeg ikke, bare snakka litt om termin og at jeg ikke hadde tatt folat osv

Så spurte legen om jeg ikke hadde andre spm?

-nei

Så sa hun, men da så det var godt å høre at du ikke lurte på så mye da dette ikke er helt feltet mitt, men du må ha mye lykke til videre i svangerskapet og nå har du kommet så langt allerede at det går nok bra :)

Hele samtalen og undersøkelsen sank ikke inn før igår kveld, og nå er jeg livredd for at det skal feile den i magen noe (downs) eller noe annet de har sett, men jordmor som tok ultralyd sa ingenting, kanskje legen trodde allerede at jeg "visste" noe jeg ikke vet??

Hvor normalt er det å skulle snakke med lege etter UL på sykehuset, kan ikke huske at jeg har gjort det før???

Kan jeg ringe polgyn imorgen å dobbeltsjekke om de fant noen avvik osv ? Eller er det bare hysterisk?

Anonym poster: 49335beecb408440ce296fdd16416f1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres litt rart ut, men de ville nok sagt det om det var noe som ikke stemte. Ville nok uansett tatt en telefon for å få det ut av hodet. Ikke noe kjekt å bekymre seg sånn.

Kan jeg spørre hvorfor du var på UL?

Anonym poster: bf9ab8ae7f71a4033651d8f1b79aa63f

Skrevet

er det farlig om den har downs? er sikkert bra,ellers hadde de sagt det

Skrevet

Gjør det du føler er best for deg. Hvis det å ringe gir deg ro, så gjør du det.:-)

Gjest uni kum
Skrevet

Hadde tatt en telefon, gjør ikke noe det! Heller det enn å gå i uvisse, skjønner du ble usikker av det der.

Skrevet

Hvis de fant avvik så var dette en utrolig uproff måte å takle situasjonen på. Mest sannsynlig var alt bra, bare litt klønete folk på jobb. Men du kan jo ta en telefon i morgen for å dobbelt sjekke.

Hos meg fant de exu, men da kom det flere leger og sa det som det var med en gang. De la ikke noe i mellom, så tenker alt var fint hos deg.n

Anonym poster: 0ef80fc5bc832b5d70f65b57ff503594

Skrevet

Hi her

Håper selvfølgelig at alt er bra, om det hadde vært tegn på downs hadde jeg jo risikert en fostervannsprøve for å være sikker da jeg har hørt at de fort kan ta feil via ul og at det bare er en måte å sjekke det på.

Jeg har også (selvfølgelig) sett på ultralydbildene jeg fikk med at det er slik utvidet nakkefold (men jeg er jo bare Internettexpert, ikke fagfolk) sammenlignet ul bildet med ultralyd bilder på samme tidspunkt i tidligere svangerskap osv... (Bekymret, ja...)

Dette var min tredje tidlige ultralyd på sykehuset, jeg er på tidlige ultralyder da jeg har hatt MA i uke 18, 14, 10 itilegg til at jeg har veldig avvikende terminer iforhold til mens og får nye terminer hver gang jeg er Paul fordi mine barn viser unormal vekst.

....er bare så bekymret...:/

Anonym poster: 49335beecb408440ce296fdd16416f1c

Skrevet

Det er helt sikkert bare fordi hun ikke er spesialist på området. Hadde det vært mistanker om noe avvik. så hadde hun nok garantert funnet tak i en lege:)

Hun ville nok bare ha en proff der som kunne bekrefte det hun så:)

Skrevet

Jeg har bare hatt leger som har utført mine ultralyder, så jeg synes det hørtes rart ut at du "bare" fikk jordmor.

Anonym poster: 34ec767cc3cb74f9456f5e4e70e681f1

Gjest Heartbroken
Skrevet

Det er sikkert pga at du har hatt MA at jordmor ville at du skulle få tilbud om å snakke med lege om ev bekymringer.

Det var veldig uproft å finne en lege som ikke hadde dette som spesialfelt, men det er ganske sikkert ikke noe galt, da hadde de sagt det rett ut. Men for at du ikke skal bekymre deg unødig, syns jeg at du skal ringe i morgen for å få et endelig svar.

Ønsker deg og lille lykke til!

Skrevet

Forstår bekymringen din godt.

Trenger ikke være noe galt, men er du bekymret så tar du en telefon:) synes ikke det er hysteri:)

Skrevet

Ta en telefon i morgen. så slipper du og gå og bekymre deg.

Skrevet

Jeg har bare hatt leger som har utført mine ultralyder, så jeg synes det hørtes rart ut at du "bare" fikk jordmor.

Anonym poster: 34ec767cc3cb74f9456f5e4e70e681f1

Jeg fikk også "bare" jordmor ved ultralyd.

Skrevet

Tenker at du fikk snakke med lege med tanke på bakgrunnen din jeg. Hadde det vært noe galt hadde de nåkk sagt det som det er, og legen hadde sikkert snakket om det det faktisk gjaldt.

Skrevet

Jeg har vært på utallige tidlige ul pga risikosvangerskap (ikke pga aborter slik som deg, men det kan kanskje sammenlignes likevel), og jeg har ALLTID pratet med lege etterpå.

Skrevet
er det farlig om den har downs?

Ikke gjør deg dummere enn du er.

Anonym poster: 83ef7272adeabdb6de08a0c87f78d691

Skrevet

Klart det er"farlig" om ungen har downs, alle vil ha friske unger, deg inkl.
Skrevet
er det farlig om den har downs?

Ikke gjør deg dummere enn du er.

Anonym poster: 83ef7272adeabdb6de08a0c87f78d691

....sa hun som gjemmer seg bak Annie. Skal du først være tøff i trusa, så vis hvem du er. (les, nicket ditt).

Skrevet

Trodde tidlig ultralyd alltid tas av gynokolog? Særlig siden du har forhistorie med flere MA`er.

Det kan virke som jm så noe på fosteret som hun ble usikker på. Og at legen som pratet med deg trodde du visste om det?

Ville ringt til gyn.pol og få klarhet i om de så noe avvik.

Lykke til! Ring idag!

Anonym poster: ec044407b146f0aedad52d079c0738e7

Skrevet

Det er ikke lov å se etter downs, eller å opplyse om det faktisk. Mange gjør det, men det er ikke lov. Legen kom sikkert bare inn pga din forhistorie med ma. Ikke bekymre deg :-)

Anonym poster: a8eebfc27d31946bbda36455d10cfa7e

Skrevet

Det er vel ikke det HI sier da. Det er greit for foreldre å være forberedt på det som kommer tidligst mulig. Det med tanke på tilrettelegging, søknader om stønader/hjelp (noe som kan ta veeeldig lang tid å behandle i det offentlige) og psykisk.

HI: hvis de finner avvik hos barnet er de pliktig til å opplyse om det. Hvis de er i tvil, skal de innhente sakkyndig hjelp, ikke en lege som "ikke har det som felt". Be om forklaring HVORFOR du måtte snakke med en lege.

Anonym poster: 2e28ecb63343cfca52e8d34f7c611a06

Skrevet

Det er ikke lov å se etter downs, eller å opplyse om det faktisk. Mange gjør det, men det er ikke lov. Legen kom sikkert bare inn pga din forhistorie med ma. Ikke bekymre deg :-)

Jo, det er det. Hvor tar du de opplysninger fra?? Det er vel det man kan se i uke 12-ultralyd, nakkefold.

Skrevet

Jo, det er det. Hvor tar du de opplysninger fra?? Det er vel det man kan se i uke 12-ultralyd, nakkefold.

p

Nei det er faktisk rett.. i følge bioteknologiloven (mener jeg å huske) er det kun noen få institusjoner som har lov å drive fosterdiagnostikk i Norge, bl.a. St.Olavs i Trondheim. De private klinikkene bl.a. Volvat som jeg har gått til og som utfører tidlig ul beveger seg i et etisk grenseland, for de har egentlig ikke anledning til å screene nakkefold, nesebein etc mtp downs som de gjør.. Alle vet de gjør det likevel, men det er strengt tatt ikke lov!

Derfor har jeg, de to gangene jeg har vært på tidlig ul, ikke sagt at jeg vil ha time for å "sjekke for downs", selv om dette selvfølgelig var hovedgrunnen, jeg ba bare om en " grundig sjekk for å.se at alt er bra".

Dette er jo.en.pågående etisk debatt i Norge... for om man vet at barnet kan ha Downs, kan man også velge abort av nettopp den grunn, og dette syns mange er problematisk. At det er ok å abortere et friskt foster uten å oppgi grunn (selvfølgelig, en rett mor har) er det ingen.som har problemer med-ironisk nok. Bakgrunnen er frykt for et " sorteringssamfunn" tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...