Gå til innhold

Dere som har vært/er utbrente...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble symptomene deres verre den første tiden etter at dere ble sykmeldt?

Har bare vært sykmeldt en uke, men jeg klarer mindre og mindre og blir dårligere. Skjønner selvfølgelig ingenting og lurer på om det kan være noe annet som egentlig er problemet, selv om sykdomsbildet passer med diagnosen.

I dag holdt jeg på å besvime av mens jeg kjørte hjem med barna i bilen, det skremte meg litt kan man si. Klarte ikke å hente meg inn igjen på noen måte og fikk noen til å kjøre oss hjem. Jeg har opplevd svimmel symptomet, men ikke besvimt. Jeg har vært kvalm lenge, men nå kaster jeg opp. Er dette normalt? Skal til legen igjen neste uke og håper jeg får mer svar da...

Anonym poster: 19c484ce55be6a0695948df72f4db89d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå tør jeg ikke si noe som helst om symptomer og hva som er vanlig, men jeg kjenner meg igjen i det du skriver.

Jeg vet ikke hvorfor jeg også hadde det slik, men jeg tror kroppen bruker en god stund på å få roet ned. Det er nok derfor man ofte bruker veldig lang tid på å komme seg opp igjen når man først har gått på en smell.

Anonym poster: 480e757fd984f3fbece5f38f747ceb0e

Skrevet

Hvis du er utbrent, vil det nok desverre kunne ta litt tid før du føler deg bedre...For meg gikk det sakte fremover...to skritt frem, og et tilbake... Det tok meg faktisk flere år å komme dit jeg var før jeg ble utbrent. Heldigvis ser jeg nå mange år etter, at det gjorde meg sterk. Jeg setter MYE mer pris på livet, og henger meg sjelden opp i småting. Jeg har det mye bedre med meg selv nå, enn jeg noen gang har hatt :)

Husk at bak skyene er himmelen alltid blå! :)

Anonym poster: cf9b29a61bb3cbbb66a09291e05e7e4a

Skrevet

Er diagnosen utbrenthet?

Å være svimmel og kvalm + kanskje hjertebank er typiske tegn på angstanfall. Utbrenthet følges gjerne av depresjon og angst.

Viktig å sove mye, være fysisk aktiv (gjerne gå turer ute i frisk luft), spise sunt og ta kosttilskudd, f.eks jern og b-vitaminer.

God bedring :)

Anonym poster: 659ca5fd19b4d39d2d5e7d1f51a91624

Skrevet

Jeg ble verre og verre og verre... helt til en dag da det plutselig snudde til det ble bedre. Og jeg ble bedre mye raskere enn jeg hadde blitt dårlig. Men jeg var nok sykemeldt i en måned og to før jeg merket at jeg ikke ble dårligere iallefall: Løsningen var å hvile så mye som mulig, det eneste jeg klarte. Måtte nok bare treffe bunnen først.

Anonym poster: 04ad1223a5fa89c567c834711e5cd734

Skrevet

Takk for svar...

Hadde håpet at jeg skulle få kontroll over kroppen ganske fort, men jeg har jo ingen kontroll i det hele tatt og det er ganske ubehagelig.

Kan jo trygt si jeg skremte barna i dag og håper at lignende ikke skjer igjen.

Jeg er så utålmodig til å få tatt tak i alt dette, men jeg får ikke gjort noe når jeg ikke klarer å kontrollere kroppen.

Da kommer alt dette "ekstra" av utbrentheten så slipper jeg å tenke mer på det til neste uke... Takk :)

Anonym poster: 969241f21adaf04a890e4169a09a3752

Skrevet

Jeg fikk diagnosen Utbrenthet i en alder av 19, var sykemeldt i nesten 2 år.

Jeg sleit mye med liten matlyst, sove mye og lenge, ble sliten av å gå på butikken eller på kafe med venner /familie, trene var ikke et alternativ, jeg svimte og av mye (var på utredning for både hjertefeil og epilepsi, men diagnosen ble utbrenthet)

Etter en stund som sykmeldt ble jeg sakte mer og mer deprimert, gikk så langt at jeg slet med selvmordstanker og 2 forsøk før jeg fikk hjelp, gikk da til psykolog og til kognitiv terapi/life coach, og et halvt år etter det var jeg både tilbake på skolebenken og i jobb.

Uansett så anbefaler jeg deg og hvile et par uker ,sov mye, slapp av og føler du deg mer sliten enn før så bestill deg time hos en Life coach.

Om du bor i Folloområdet anbefaler jeg: Dialoggruppen og da spesielt Jørn Olav Strekerud, det er en fantastisk mann - Holder til på city i drøbak.

Lykke til, og håper for din skyld at du ikke er utbrent.

Anonym poster: 9fdf904031fff6185c129295bd8039a9

Skrevet

Det tar laang tid å komme seg når du er utbrent. Det værste du kan gjøre er å gå for fort tilbake på jobb, for da er det lett å gå på enda en smell, som er enda vanskeligere å komme seg fra. For meg tok det tre måneder før jeg begynte å kjenne på bedring, og da jeg så tilbake ble jeg veldig skremt når jeg skjønte hvor dårlig jeg hadde vært, og hvor lenge jeg hadde "tøyd strikken" før den "sprakk"

Skrevet

Det tar nok litt tid som flere over her sier. Husk "det er lov å slappe av selv om man ikke er sliten". Med andre ord, sett deg ned og slapp av selv om energien plutselig stikker innom en periode. :=)

Skrevet

Det at du er utålmodig gjør at du stresser inni deg selv om du sitter i sofaen og gjør ingenting, det gjør ikke at du blir fortere frisk!

Du må rett og slett akseptere at du er syk, slippe flink-pike tankene og roe helt ned. Sakte men sikkert må du bygge deg opp igjen.

Anonym poster: 893044c7c745b80f4932324c63c3ea39

Skrevet

Takk for lykkeønskningene... Har bestemt meg for å ikke gjøre noe annet enn det som er aller mest nødvendig frem til neste år så skal jeg prøve å ta tak i ting (hvis jeg er klar).Jeg har allerede skjønt at jeg må i terapi, men skal undersøke om jeg finner noen life coach. Håper også egentlig at jeg ikke er utbrent, men er 99% sikker på at den diagnosen er rett...

Prøver å forberede meg på en lengre periode som syk, men synes dette er veldig vanskelig og sliter veldig med å akseptere at det skjedde meg...

Anonym poster: 969241f21adaf04a890e4169a09a3752

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...